Infància, salut i ciutat

Si l'aire urbà continua exhibint els actuals nivells de contaminació, tota una generació se'n ressentirà
Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
08/04/2016 - 11:46

L'ambient no és extern a nosaltres. És el nostre espai exterior. És diferent. L’aire forma part de nosaltres mateixos, estigui dins dels nostres pulmons (ara) o fora (de moment). L’aire és una part de nosaltres, tal com l’atmosfera no embolcalla la Terra, sinó que és la seva part superficial. Som el nostre cos i la bombolla aèria en què es troba submergit. Per això són tan estretes les relacions entre ambient atmosfèric i salut. Podríem imaginar peixos saludables en un ambient aquàtic deteriorat...?

La contaminació atmosfèrica local provoca disfuncions fisiològiques i indueix malalties. És el cas de l’asma. En part, és desencadenada per la presència de contaminants en l’aire respirable. D'uns anys ençà, ha esdevingut la principal malaltia respiratòria crònica d'infants i adolescents. Els infants no són adults petits. Són persones en procés de formació. Proporcionalment, respiren més aire que un adult i, alhora, les seves mucoses són més sensibles, per això la contaminació atmosfèrica els afecta més.

Els estudis epidemiològics acumulen evidències al respecte. Els responsables del Breathe Project han preparat per al Consorci d'Educació de Barcelona una relació de mesures per tal de minimitzar els efectes negatius de la contaminació de l'aire escolar sobre els infants. Entre altres coses, els alumnes de les escoles d'aire més contaminat presenten retards en el seu desenvolupament cognitiu d'entre 1 i 2 mesos respecte als de les escoles amb aire net. No és poc.

La Fundació Roger Torné porta anys ocupant-se del tema. Aquesta setmana ha presentat el llibre Infancia, salud y ciudad. S'hi demostra que si l'aire urbà continua exhibint els actuals nivells de contaminació per partícules i òxids de nitrogen (motors d'explosió), tota una generació se'n ressentirà. Ni hi tenim dret, ni ens ho podem permetre.

*Article publicat a El Periódico de Catalunya


 

Categories: 
Etiquetes: 

Relacionats

Article

Així ho recull el Baròmetre semestral corresponent al mes de juliol de 2020, que s’ha elaborat a partir de 805 entrevistes telefòniques fetes entre el 3 i el 13 de juliol. El 94,7% dels enquestats veu positiu fomentar el transport públic, el 77,9% -vuit de cada deu- està d’acord amb l’ampliació de l’espai per vianants, i un 57,9% es mostra també partidari de construir més carrils bici.

Notícia

Aquesta setmana s’han iniciat les proves de circulació d’un bus elèctric que fa l’itinerari de la línia Olesa – Esparreguera i que connecta amb FGC. Les proves s’estan fent amb el bus elèctric Solaris Urbino de 12 metres de longitud del Grup Direxis

Opinió

Les alternatives inclourien la defensa dels serveis públics i els béns comunitaris, en la seva titularitat, gestió i provisió; per garantir que les cures i els serveis relacionats estiguin coberts per a tots. Per assegurar les sobiranies sobre els recursos, com és l’alimentària i l’energètica. I per preferenciar, en definitiva, nous models i opcions des dels ecofeminismes i des de l’economia feminista, ecològica, social i solidària.

Butlletí