[VISIONS DE MOBILITAT] Manel Larrosa: 'És urgent revisar les concessions d'autobús, són un escàndol'

10/02/2006 - 00:00
Faci una radiografia de la situació actual de la mobilitat... - El problema és sobretot metropolità: és on hi ha congestió de trànsit... A banda d'això vivim en un moment ple d'incoherències. Disposem de moltes autopistes però seguim tenint molts problemes greus de mobilitat, sobretot en relació amb el transport públic. Cal solucionar aquestes qüestions i això passa per superar el dèficit històric de ferrocarrils que hi ha al país. Què s'ha de fer per aconseguir una circulació més sostenible? - Cal que bona part de la mobilitat de l'àrea de metropolitana sigui en ferrocarril. Pel que fa a mercaderies cal replantejar-se el model: s'han de traslladar les mercaderies per ferrocarril encara que sigui més complex i es necessiti una millor coordinació. Quins països i quins models concrets haurien de ser la referència? - Ens hauríem de fixar amb països com Suïssa, Holanda, que són els més pròxims a nosaltres en dimensions i població. Cal adonar-nos de l'extensió del ferrocarril i de la major modalitat de transport públic que existeix en aquests llocs. S'ha de seguir el model i trobar l'equilibri adequat ferrocarril/autobús, avui massa decantat al bus a casa nostra. També hauríem de millorar tots dos mitjans de transport fent, per exemple, un ferrocarril més còmode. S'hauria de regular l'ús del vehicle privat? Creu que la solució és pagar per aparcar i per circular com passa a algunes grans ciutats? - Aquest és un tema que passa, més que per crear peatges urbans, per regular les àrees d'aparcament. La solució seria que les àrees verdes s'estenguessin de manera sistemàtica als centres de les ciutats i a d'altres punts estratègics. No pot ser, per exemple, que l'autopista quedi cada dia afectada perquè hi ha molts alumnes que van a la UAB amb cotxe i disposen de pàrquing gratuït. Què li sembla el Dia sense cotxes? - El millor Dia sense cotxes va ser el que un grup de transportistes van fer vaga i van amenaçar de tallar el nus de la Trinitat. El resultat va ser espectacular, molta gent va canviar de mode de transport aquell dia. Calen accions com aquestes, significatives. El que hi ha ara és una cerimònia sense gaire importància. Cal que sigui un dia que tingui conseqüències. S'ha d'animar a la gent a canviar d'hàbit durant la resta de l'any. De quines maneres s'hauria de potenciar el transport públic? - Cal centrar-se en les rodalies dels ferrocarrils. Cap altra opció té la mateixa potència. Cal avançar en aquest sentit... i només cal mirar Madrid on s'ha fet un gran esforç per construir ferrocarril a la perifèria! Tot i que se n'hi diu Metro, és un ferrocarril suburbà! Aquí, en canvi, quan diem Metro ens referim només a la xarxa que uneix el Barcelonès. I això ens deixa pendent una gran àrea que cal donar-li servei i que és la gran regió metropolitana, on no hem avançat els últims anys... De novetat només hi ha el tram de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat que va a la UAB i la de Renfe que uneix Mollet i el Papiol que s'ha començat a usar... però el balanç és força penós. Cal una inversió econòmica i també en noves propostes, perquè ens quedem curts fins i tot en les idees. Què li sembla que el bitllet integrat s'estengui a tot Catalunya el 2012? - Em sembla molt bé. El problema és que ara per ara es tracta d'una mesura bàsicament metropolitana i que té alguns problemes amb les corones. Perquè de Barcelona a Terrassa són 3 zones i de Montgat a Castelldefels només 1? Una visió centralista de la qüestió és contraproduent i, fins al moment, les corones que va establir l'ATM tenen una visió de ciutat central que és poc metropolitana. S'hauria d'obligar per llei també als municipis de menys de 50.000 habitants a disposar de transport públic? - Si però sense perdre de vista que el que falla és el transport entre municipis. És urgent revisar les concessions d'autobús,són un escàndol. Només cal posar un exemple ben senzill: imagina't que vols anar d'una punta del Vallès a l'altra amb transport públic. Com t'ho fas? T'hi tornes ximple! És un sistema que cal modernitzar i aquí el responsable és del Departament de Política Territorial de la Generalitat. Podrà la bicicleta arribar algun dia a ser tant popular com el cotxe? - Cadascun té el seu paper. El cotxe el fem servir molt més que determinats països europeus. Són mitjans de transport diferents. Hi influeix el clima, la tradició que hi ha a cada lloc... Que és el que més necessita la nostra xarxa ferroviària? - Cal que es reforci i doni cobertura al conjunt de la regió metropolitana. També cal que s'estableixi un bon servei en sentit transversal, perquè el que creix és la mobilitat no radial de la capital. L'error fins ara ha estat plantejar-se encara més autopistes... A Europa la xarxa de ferrocarril és més extensa que la d'autopistes i autovies. Aquí, en canvi, és a l'inrevés. Ara mateix, en la relació de Granollers amb Mataró ja hi ha autopista, mentre que el ferrocarril només se'n comença a parlar. Quin serà el mitjà de transport del futur? - Potser en els propers vint anys ens mourem un 50% més que ara, però aquest increment només serà possible amb l'increment del transport públic, sobretot ferroviari. La llibertat la mobilitat es mantindrà tot i que caldrà fer un ús més racional del vehicle privat, perquè simplement no hi caben més cotxes a les ciutats, per més carreteres d'accés que s'hi facin.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí