[VISIONS DE MOBILITAT] 'Cada matí haurien de deixar de sortir un 30% dels cotxes'

15/01/2007 - 00:00
Facin una radiografia de la situació actual de la mobilitat... -L'evolució de l'activitat econòmica i els canvis en la residència de moltes persones han variat la manera de moure'ns. La població ha passat de viure concentrada al gran nucli urbà a dispersar-se en un territori més ampli. També hi ha més persones que ja no treballen a prop de casa i els desplaçaments son més llargs. Hi ha una dispersió d'habitatge, feina, estudis i lleure... Això ha fet que hi hagi menys recorreguts que es poden fer a peu. Cal un mitjà mecànic i és, per tant, menys sostenible. Paral·lelament s'ha produït un augment de la mobilitat de les mercaderies. El cotxe segueix sent el mitjà predilecte... - A la Regió Metropolitana de Barcelona, el 63 % dels desplaçaments mecanitzats es realitzen en vehicle privat. Només a Barcelona hi ha un major ús del transport públic sobre el vehicle privat: 67 % de transport públic i 33 % del privat. Això fa que es congestionin els accessos i l'interior de la ciutat. També provoca pitjors condicions mediambientals i de salut de les persones. Per posar un exemple, a la Regió Metropolitana llancem cada any a l'atmosfera prop de 2.600 tones de PM10, petites partícules sòlides molt perjudicials per a la nostra salut. A més, els vehicles que utilitzem contribueixen a empitjorar l'efecte hivernacle amb les emissions de CO2. Signifiquen més de 6.800 tones cada any, un 20% més del màxim fixat per les Directrius Nacionals de la Mobilitat. Estem molt lluny dels valors fixats pel compromís de Kyoto. Hi ha una altra dada a destacar: cada dia més persones no poden accedir a un lloc de treball per no disposar d'un mitjà de transport. També hi ha problemes de conciliació de la vida familiar i laboral a causa del utilitzat desplaçant-nos. Que s'ha de fer per aconseguir una circulació més sostenible? - Hem d'augmentar la cobertura del transport públic utilitzant la gran flexibilitat que permet l'autobús. Per aquells que viuen en zones molt disperses cal fer aparcaments a les estacions ferroviàries i d'autobusos més properes per facilitar l'accés al transport públic. També s'ha de potenciar els mitjans més sostenibles: anar a peu, la bicicleta... Per aturar les emissions de contaminants cal utilitzar el cotxe de manera conscient: només quan sigui necessari. Per tenir un aire prou net per als nostres fills, cada matí haurien de deixar de sortir un 30 % dels cotxes. S'ha de reduir les emissions contaminants, el soroll i l'accidentalitat. Quins països i quins models concrets haurien de ser la referència? - El que cal és analitzar actuacions o experiències exitoses per aplicar-les segons convingui a les nostres ciutats. Per a la integració tarifària a la Regió Metropolitana es van analitzar experiències de diverses ciutats europees i, després, es van adaptar aconseguint només en dos anys un increment de viatges en transport públic del 12 %. De cara a la reducció de l'ús del cotxe privat és interessant la decisió d'aplicar una taxa a les zones més congestionades i contaminades, com passa a Londres i Estocolm. S'hauria de regular l'ús del vehicle privat? Creuen que la solució és pagar per aparcar i per circular com passa a algunes grans ciutats? - Depèn. El que no s'ha de fer és que uns puguin sortir i altres no en funció de la matrícula. La solució passa per un canvi d'actitud. Cal un sistema de mobilitat més sostenible per part de tots. El que s'ha de mantenir és el pagar per aparcar en sòl públic ja que s'utilitzen per finalitats privades uns espais públics que són de tots. La mesura de pagar per circular és s'ha d'aplicar per regular l'excés de cotxes en llocs on els nivells de contaminació sonora i mediambiental són excessius. Què els sembla el Dia sense cotxes? - És un bon moment per recordar que cal fer aquest canvi d'hàbits. Seria bo arribar a les famílies a través de centres d'estudis i a les empreses a través dels seus representants, patronals i sindicats. De quines maneres s'hauria de potenciar el transport públic? - Una mesura va ser la integració tarifaria, que ara s'hauria d'estudiar com simplificar. Per exemple, en la gamma de títols. Una altra manera important de potenciar el transport públic és la informació a les parades i a dins dels mitjans de transport. Cal que l'usuari estigui sempre informat durant tot el desplaçament. I un apunt final: qualsevol mesura de promoció del transport públic també ha d'anar acompanyada de l'adaptació de l'oferta a la demanda. Què els sembla que el bitllet integrat s'estengui a tot Catalunya el 2012? - Em sembla una bona iniciativa en la qual caldrà col·laborar perquè sigui tan ben acceptada com la de la Regió Metropolitana de Barcelona. S'hauria d'obligar per llei també als municipis de menys de 50.000 habitants a disposar de transport públic? - Tots els municipis han de tenir transport públic. Altra cosa és si ha de ser urbà o es pot prestar amb serveis interurbans. El transport públic ja no és un tema d'obligació sinó que és un dret més que les administracions públiques hem de garantir. El número de 50.000 habitants per tenir transport urbà no respon a les necessitats actuals de mobilitat. Moltes poblacions catalanes de menys de 50.000 habitants ja disposen d'un transport urbà. És el cas de Sitges, Cardedeu, Gavà, Viladecans, Lliçà d'Amunt... Podrà la bicicleta arribar algun dia a ser tant popular com el cotxe? - La bicicleta ja és molt popular però no té les infraestructures adequades per fer-la servir d'una manera segura. A la vegada, molta gent no veu en la bicicleta un mitjà per desplaçar-se sinó de lleure. Que és el que més necessita la nostra xarxa ferroviària? - Sobretot necessita inversió de reposició i millora de superestructura, la seguretat i el material mòbil per poder incrementar i assegurar el nombre d'expedicions. També és molt important millorar els intercanviadors amb altres mitjans tants ferroviaris com d'autobús. En el cas de la xarxa de Renfe s'hauria de millorar-ne l'accessibilitat. Quin serà el mitjà de transport del futur? - Seran els mateixos o molt semblants. El que cal és que molta més gent utilitzi el transport públic, la bicicleta i caminar. Que només s'utilitzi el cotxe quan sigui imprescindible. Més informació, aquí.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí