Una rambla de 700 metres cobrirà la 'platja de les vies' de Sants, a Barcelona

20/07/2005 - 00:00
Una rambla de 700 metres des del carrer Riera Blanca fins la futura estació de Sants. Aquest serà el resultat de la cobertura i urbanització de la coneguda popularment com 'platja de les vies de Sants', l'entrada sud a la ciutat. Aquest projecte, presentat per l'Ajuntament, arrel de l'arribada del tren d'alta velocitat a Barcelona preveu soterrar 4 de les actuals 8 vies (6 de rodalies i 2 de metro). I mitiga així l'efecte 'calaix' que creaven les primeres propostes que van ser rebutjades pels veïns.
Tot i això, encara existeix oposició al projecte d'una part del veïnat que reclama el soterrament total de les vies. Segons Xavier Casas, primer tinent d'alcalde i regidor d'Urbanisme, fer totes les vies subterrànies i deixar el parc a nivell pla, com volien les entitats veïnals, no ha estat possible. Ja que hauria significat tallar el trànsit ferroviari d'accés a la ciutat durant un any, un any i mig o fins i tot dos anys, segons la tècnica constructiva utilitzada. S'ha optat per una opció intermèdia: es fan subterrànies les dues vies del TGV, a la banda de muntanya on hi ha més edificis, de manera que allà s'hi guanya amplada.
El que resulta evident és que amb aquesta actuació milloraran les condicions ambientals, sobre tot pel que fa al soroll, vibracions i efecte barrera. Xavier Casas va apuntar una reducció del soroll dels 70-80 decibels actuals a 30-35. A més una part fonamental es que es resol la divisió entre dues parts del barri de Sants que havien estat tradicionalment separades per la platja de vies, i les naus i els tallers ferroviaris.
L'estructura projectada consisteix en una coberta enjardinada amb uns tancaments laterals de formigó, que seran massissos en alguns trams i en altres formaran una estructura en diagonals amb tancament transparent o translúcid. La plataforma de la cobertura de las vies tindrà dues alçades per salvar el desnivell entre les vies de Renfe i les de metro, una mica més baixes. I aquest és el punt més sensible. Tota la infrastructura tindrà una elevació, que segons Javier Ruibamba, un dels enginyers autors del projecte, podria superar en algun punt els 10 metres, cosa que han criticat els veïns. Segons l'enginyer l'impacte visual es suavitzarà pel sistema de talussos i vegetació que estan previstos en la superfície. La distància entre les rampes i els edificis serà d'entre 17 i 30 metres.
La infrastructura costarà de 18 a 20 milions d'euros, a càrrec del conveni urbanístic de Renfe, Generalitat i Ajuntament per al TGV, i la urbanització de la llosa costarà de 10 a 12 milions a l'Ajuntament. El projecte executiu ha previst un conjunt de mesures per afectar el mínim possible el servei de Renfe i del Metro que continuarà operatiu durant tota l'actuació. Les obres s'iniciaran a finals d'aquest any i estaran enllestides l'any 2007.

Relacionats

Butlletí