Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics

16/09/2002 - 00:00
Extreta de l'AVUI.

Eixamples, urbanitzacions, polígons industrials, complexos comercials, esportius i de lleure ja no es podran planificar a Catalunya sense tenir en compte les demandes de transport i vialitat que generin, quan entri en vigor la llei de mobilitat en què està treballant el departament de Política Territorial i Obres Públiques. L'esborrany del projecte, en fase avançada d'elaboració i al qual ha tingut accés l'AVUI, aposta obertament pel transport públic i en general per les solucions més sostenibles en l'organització dels desplaçaments per terra de persones i mercaderies.

Entre les novetats de la futura normativa destaca la introducció dels estudis de mobilitat generada, per avaluar l'increment potencial de desplaçaments provocats per una nova planificació o una nova implantació d'activitat i la capacitat d'absorció de la xarxa viària i dels sistemes de transport existents en el territori. Aquesta avaluació es farà obligatòriament almenys en els plans territorials d'equipaments o de serveis, els plans directors, els plans d'ordenació territorial, els plans d'ordenació municipal o equivalents, i en els projectes de noves instal·lacions que es determinin més endavant en el reglament.

Si el Parlament aprova la llei, Catalunya es convertirà en "pionera a nivell europeu" en la planificació de la mobilitat, "element transcendental" de les societats desenvolupades en aquest segle, segons remarca Enric Ticó, director general de Ports i Transports, que confia que el text obtindrà un ampli suport parlamentari després d'haver incorporat "la immensa majoria" de les aportacions fetes per unes 150 organitzacions i entitats durant el període de consultes institucionals.

Es tracta, adverteix Ticó, "d'una llei marc, conceptual, amb profusió d'elements de pedagogia i definicions", que ocupen tot el primer capítol del text, "una llei d'organització i no pas de finançament", remarca, avançant-se a possibles crítiques perquè no s'especifica d'on sortiran els recursos necessaris per dur a terme els preceptes que s'hi enuncien.

El que sí que es concreta és un conjunt de nous instruments de planificació: les directrius nacionals de mobilitat, que elaborarà Política Territorial i haurà d'aprovar el govern; els plans directors de mobilitat, que concreten les directrius en territoris determinats; i els plans de mobilitat urbana, d'àmbit municipal o supramunicipal i elaborats obligatòriament pels ajuntaments de més de 50.000 habitants. Igualment es defineixen els programes d'inversió i els plans de serveis, així com instruments d'avaluació i seguiment com ara l'Observatori Català de la Mobilitat.

També s'institueixen nous organismes: les autoritats territorials de la mobilitat, consorcis formats pel govern i els ens locals -com l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que funciona a Barcelona- encarregats d'elaborar i gestionar els plans directors de mobilitat; el Consell Català de la Mobilitat, definit com un òrgan consultiu, assessor, de concertació i participació de les administracions, corporacions, organismes i entitats vinculades a la mobilitat; i els consells territorials de mobilitat, amb funcions semblants a escala local, comarcal o intercomarcal.


Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

16/00/2002 Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics.
16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.



Relacionats

Butlletí