Terrassa proposa la compra de 10 nous autobusos urbans híbrids

16/02/2018 - 09:51

L'equip de Govern de l'Ajuntament de Terrassa proposarà al Ple de febrer la compra de 10 nous autobusos urbans híbrids per renovar la flota de Transports Municipals d'Egara S.A. (TMESA), l'empresa que gestiona el servei d'autobusos de transport públic a la ciutat.

La operació de compra preveu una inversió de 3.483.142,75 euros. La compra d'aquestes 10 unitats, que ha d'aprovar el Ple, respon al compromís adoptat pel Govern Municipal de renovar la flota amb l'adquisició de cinc vehicles per any (aquests corresponen a 2018 i 2019) i també al seu compromís mediambiental, segons recull el Pla de Qualitat de l'Aire i el Pla de Mobilitat Urbana 2016-2021. L'objectiu és que aquests nous vehicles híbrids es puguin posar en servei la primavera de 2019.

Els 10 nous vehicles substituirien els més antics. L'objectiu és anar renovant de manera continuada la flota a mida que els vehicles envelleixin. Actualment, TMESA compta amb un total de 65 vehicles, amb una edat mitjana de 9 anys.

Beneficis mediambientals

L'operació de compra contempla l'adquisició de 9 autobusos rígids híbrids de 12 metres, amb un cost de 335.904,75 euros la unitat, i d'un autobús articulat híbrid de 18 metres, amb un cost de 460.000 euros. L'elecció dels híbrids, que combinen els motors dièsel amb la tecnologia elèctrica, s'ha fet d'acord amb els resultats de l'estudi de vialitat de l'Ajuntament, que ha analitzat els paràmetres de consums, emissions i costos. L'informe conclou que els híbrids són la millor elecció pels seus beneficis mediambientals, per la reducció d'emissió de gasos d'efecte hivernacle, per la millora de la qualitat de l'aire i per la menor dependència energètica de combustibles fòssils.

Els autobusos híbrids s'engeguen elèctricament i el motor dièsel no arranca fins que el vehicle no assoleix els 20 km/h.  A més, no només inicien la marxa en silenci sinó que les portes, el sistema de climatització, els frens i altres sistemes auxiliars s'activen també elèctricament, amb la qual cosa es redueix notablement el soroll durant el trajecte. Des de juliol del 2017, ja funcionen a Terrassa 6 autobusos de 12 metres amb aquesta tecnologia, que ha permès la millora dels paràmetres mediambientals per la reducció d'emissions. Tots ells formaven part de la darrera adquisició de 15 vehicles per a la flota de TMESA.

Recordem que el Ple de l'Ajuntament de febrer de 2016 ja va autoritzar la renovació de la flota amb l'adquisició de 15 vehicles, que van ser incorporats a la flota de TMESA al juliol de l'any passat, per un import final de 4.348.180 euros. Les operacions de finançament vinculades a aquesta inversió van ser aprovades pel Ple municipal el 29 de juny del 2017.

Creix un 4% l'ús de l'autobús com a mitjà de transport públic urbà a Terrassa el 2017

Transports Municipals d'Egara S.A. (TMESA), l'empresa que gestiona el servei d'autobusos de transport públic urbà, ha fet públiques les dades d'ús d'aquest mitjà de transport durant el 2017, que posen de manifest un increment de gairebé un 4% respecte a l'any anterior. Concretament, durant l'any 2017, els vehicles de TMESA van transportar un total de 12.663.260 viatgers, el que significa un número rècord a la ciutat. Aquesta xifra suposa que el nombre d'usuaris s'ha incrementat en un 3,97% en relació a l'any 2016.

L'increment de 483.894 viatgers que ha experimentat el servei d'autobús urbà durant l'any 2017 en relació a 2016 reafirma una dinàmica que es va començar a intuir amb la presentació de les xifres de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que també van viure un considerable increment d'usuaris. Així, la coincidència de la dinàmica al servei d'autobusos i al de trens, fan pensar en un augment de l'ús del transport públic en relació al transport privat.

La línia més utilitzada de la xarxa de Terrassa és la línia L3, que frega els dos milions de viatgers durant l'any 2017 (1.934.625, concretament). En el mateix sentit, les línies L9, L8 i L1, superen també els 1.500.000 usuaris. Només aquestes quatre línies assumeixen més de la meitat dels viatgers.

Des de l'empresa consideren que l'aposta per la millora del servei mitjançant la reorganització d'algunes línies, la millora de l'accessibilitat, la potenciació de la intermodalitat i la millora la cobertura, han estat les claus per aquest increment de la xifra d'usuaris. 

En aquest sentit, l'any 2017 ha estat tota una fita pel servei, d'una banda per l'enfortiment dels vincles amb altres mitjans de transport públic, com ara el tren, així com per la millora de l'eficiència del servei que ha suposat l'inici de la renovació de la flota. La incorporació al juliol de 15 nous vehicles, entre ells sis amb tecnologia híbrida, ha permès millorar la fiabilitat del servei, és a dir, complir amb el servei compromès, fins a col·locar la taxa de compliment en el 99,72%. De la mateixa manera, els nous autobusos han incrementat la capacitat, amb la incorporació de vehicles articulats. A més, els sis autobusos de tecnologia híbrida han permès millorar els paràmetres mediambientals per la reducció de les emissions.


Categories: 

Relacionats

Notícia

El Projecte d’Impuls de la Transició Energètica a la Llar i la Indústria del Consell Comarcal del Vallès Occidental ha fet possible informar fins a 1335 comunitats de propietaris i la configuració de 4 projectes d’autoconsum compartit entre indústries.

Notícia

Terrassa va acollir el passat 15 de febrer una jornada amb empresaris per presentar els resultats dels dos estudis, realitzats gràcies al suport de la Diputació de Barcelona, per impulsar l’autoconsum compartit i les comunitats energètiques en un dels 20 polígons industrials de la ciutat.

Notícia

Aquesta taula vol ser una eina que permeti coordinar les polítiques municipals i catalanes per abordar els reptes que planteja la transició energètica. 

Butlletí