Sostenibilitat, entre els neologismes més utilitzats pels mitjans de comunicació

05/12/2007 - 00:00
Notícia de Montse Huguet per a la laMalla.net. L'Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, creat el 1988, s'ha dedicat des d'aleshores a analitzar la terminologia que utilitzen el mitjans de comunicació de parla hispana. Molts d'aquests neologismes fan referència a internet."Blog" és el terme més utilitzat, sobretot a partir del 2005 així com també totes les seves derivades, com ara blogosfera o blogger", explica Judit Freixa, responsable del grup de recerca l'Observatori de Neologia. El segon terme més citat pels mitjans de comunicació és deslocalització detectat el 1995 i, entre els més recents hi ha phishing que apareix el 2005 i sostenibilitat, que existeix des de fa 15 anys però és a partir del 2000 quan s' incrementa el seu ús. Per formar aquests neologismes s'han transgredit regles lèxiques i sintàctiques, i se n' han creat de nous. "Fins fa pocs anys no utilitzàvem paraules que comencéssin amb ciber, com ara ciberdelicte o cibercafè, i que ara ja hem incorporat al nostre vocabulari, com també passar amb l' ús de la "e" davant de paraules que fan referència a internet com ara e-catàleg o e-banc, segons Judit Freixa. L'Observatori de Neologia, dirigit per la Dra. M. Teresa Cabré, va néixer fa 20 anys com a grup de recerca a la Universitat de Barcelona. Des del 1994, s'incorpora com a projecte de l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra. L'Observatori de Neologia analitza el fenomen de l'aparició de paraules noves o neologismes en l'ús, tant pel que fa al català com al castellà. Des de 1996 ha estat reconegut com a grup de recerca amb nom específic de la Universitat Pompeu Fabra.

Relacionats

Butlletí