Santa Coloma de Gramenet aprova el Pla de Mobilitat per guanyar en carrers més segurs i en qualitat de l’aire

28/12/2017 - 09:27

El Ple de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramanet del mes de novembre ha donat llum verda al Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible de Santa Coloma Gramenet; un projecte municipal que suposarà ampliar a la ciutat el nombre de carrers més segurs i accessibles per als vianants i alhora contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire, a partir de diferents mesures que també hi contempla.

El Ple ha aprovat de manera definitiva el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMU), un document elaborat pels serveis tècnics de l’Ajuntament amb la participació de professionals i persones usuàries del transport públic, entitats i associacions del sector del comerç, l’esport, la diversitat funcional, les dones i representants de la FAVGRAM (Federació d’Associació de Veïns de Santa Coloma), entre altres. Aquest Pla és una eina obligatòria, tal i com estableix la Llei 9/2003, que integra les accions que s’executaran a Santa Coloma per aconseguir una mobilitat més segura, sostenible i accessible a la ciutadania. 

Com a tret general, aquest Pla inclou mesures que prioritzen els desplaçaments de les persones a peu, en bicicleta o en transport públic i que ha de servir també per reduir els nivells de contaminació a la ciutat que, com succeeix amb ciutats veïnes com Barcelona, Badalona o Sant Adrià, incideixen de manera negativa en la salut de la ciutadania. El PMU ha estat consensuat amb les ciutats de Montcada i Reixac, Badalona i Sant Adrià del Besòs, i ha tingut els informes favorables de la Generalitat i de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità).

El PMU es basa en tres eixos: la millora de la mobilitat i accessibilitat de les persones vianants, el foment dels desplaçaments en bicicleta i l’ús del transport públic. Així, una de les macro-mesures destacades és la creació dels denominats ‘Barris per a vianants’, zones especials delimitades –en altres ciutats es coneixen com a ‘superilles’- on es restringirà la circulació dels vehicles privats i la velocitat perquè les persones es puguin desplaçar a peu amb la màxima seguretat, accessibilitat i comoditat possible. En aquestes zones és prioritzarà els desplaçaments de les persones i l’ús de les bicicletes, de forma segura, així com el foment del transport públic, per sobre del vehicle privat. Per crear aquestes zones, hi haurà canvis de sentit a molts carrers. Aquest model de ‘Barris per a vianants’ ha demostrat en altres ciutats, que incideix en uns carres més segurs i accessibles i en la millora de la qualitat de l’aire. La primera experiència-pilot es farà al barri del Riu Sud. 

Respecte als tres eixos del PMU, a l’apartat dedicat a les persones vianants destaquen mesures com l’eixamplament de les voreres, la consolidació i ampliació dels camins escolars, la creació de zones verdes per a residents, la millora de l’accessibilitat a la part alta de la ciutat i la implantació de semàfors sonors amb comptadors de temps, entre altres. A l’apartat dedicat a les bicicletes, el PMU inclou mesures com la posada en marxa d’un sistema de bicicletes públiques per a la ciutadania, la creació d’una xarxa de vianants i carrils bici connectada amb els municipis veïns, i l’ampliació i millora de la connectivitat de la xarxa actual de carrils bici. Pel que fa a les millores del transport públic, el PMU contempla mesures com l’adaptació de la xarxa d’autobusos als mencionats ‘Barris per a vianants’ i la millora de les parades d’autobús de major demanda.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

L'AMB promou l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible, per millorar la mobilitat dins d'un municipi o entre municipis propers, en molts casos units per vies verdes o carrils bici consolidats.

Acte
30/06/2019 - 09:30
Notícia
Una mirada de betevé sobre la mobilitat metropolitana

El preu de l’habitatge, el disseny d’un urbanisme dispers i l’atracció econòmica de Barcelona són elements que condicionen els desplaçaments a la regió metropolitana.  Els efectes, però, ens han dut a una situació límit. La dependència del cotxe, l’absència crònica d’inversions en infraestructures de transport sostenibles i d’alta capacitat, afecten negativament la salut pública i l’entorn. betevé et convida a fer aquest trajecte per conèixer què passa.

Butlletí