Sant Joan Despí fomentarà la distribució urbana de mercaderies en modes sostenibles

04/08/2021 - 10:00

Sant Joan Despí potenciarà la distribució urbana de mercaderies en modes sostenibles mitjançant la ciclologística.

La ciutat és un dels sis municipis que rebran una subvenció de l'Àrea Metropolitana de Barcelona per impulsar la creació de centres de ciclologística a la metròpoli de Barcelona amb la finalitat de promoure el repartiment de mercaderies d’últim quilòmetre en bicicletes o tricicles de càrrega.  

“La distribució urbana de mercaderies no pot quedar fora de la transformació que està tenint la mobilitat. El sector de la logística n’és una de les peces clau. Entre tots els actors implicats, públics i privats, hem d’aconseguir fer-la més sostenible, i això passa per transformar la flota i les seves bases d’operacions. És a dir, vehicles i infraestructura, que és el que estem facilitant amb aquesta subvenció de l’AMB”, ha explicat l'alcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.  

L'increment de la concentració demogràfica a l'entorn metropolità, de viatges urbans i de lliuraments derivats del comerç electrònic han provocat un augment del trànsit de mercaderies als nuclis metropolitans”, recorda Poveda.  

El transport urbà de mercaderies representa el 20 % del trànsit de les ciutats, el 30 % de l'ocupació dels carrers i fins al 40 % de les emissions. 

En el cas de Sant Joan Despí: l’Ajuntament preveu l’adquisició de dos tricicles elèctrics de càrrega, per als quals s'està estudiant la viabilitat de diferents usos, com ara portar missatgeria dels serveis municipals o transportar aliments i menjars preparats. Aquesta darrera funció passaria per transformar l’actual servei de repartiment de menjars a domicili per a la gent gran o el servei dels mercats municipals per portar la compra a domicili, especialment a persones amb poca mobilitat. Altres possibles serveis que podrien oferir: préstec interbibliotecari, servei de brigada i servei de ciclominideixalleria mòbil. A banda, el projecte inclouria un espai estil hub per a estacionament, adequat per a la recàrrega i per a petites reparacions: inflar rodes, ajustar frens, etc.  

Diferents estudis europeus mostren que el 25 % de tots els lliuraments de mercaderies en ciutats i el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes i tricicles de càrrega.

D'aquesta manera, la substitució de vehicles de motor per bicicletes i tricicles de càrrega a l'hora de repartir determinades mercaderies contribueix a avançar cap a una mobilitat més sostenible i redueix la congestió als nuclis urbans, així com la contaminació atmosfèrica i acústica.


 

Etiquetes: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

L’Ajuntament de Martorell, amb el suport de la Diputació de Barcelona i l’empresa Mcrit, està preparant un nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS), que té com a objectiu assolir una mobilitat més eficient i segura en el període 2023-2029.

Notícia

L'objectiu és millorar l'eficiència energètica i reduir emissions. En els propers dos anys, l'energia solar s'estendrà a altres equipaments de la ciutat com escoles o centres cívics.

Notícia

L’Ajuntament de Gavà incrementarà els pròxims anys la xarxa ciclable al municipi, augmentant en 15 quilòmetres la trama actual. Actualment Gavà compta amb prop de 30 km d’eixos ciclables: els carrers de vianants on es permet el pas de bicis, els carrers de plataforma única, els carrils bicis en vorera o en calçada segregats, i els ciclo-enllaços. S’inclou també el carril bici de la C-245 que ha de permetre una major connectivitat amb Castelldefels i els polígons industrials i facilitarà els viatges d’intermodalitat amb el transport públic.

Butlletí