Resultats variables en el Dia sense Cotxes a Europa

27/09/2002 - 00:00

Les ciutats belgues van guanyar en ambició i contundència la resta de municipis europeus que es van afegir al Dia Europeu sense Cotxes. Brussel·les i 30 municipis van plantejar les coses amb una combinació agosarada, segurament impensable a Catalunya, de pedagogia i de sancions. Evidentment, es va intentar engrescar i proposar alternatives' però els que, malgrat això, van decidir fer com cada dia es van trobar amb un desplegament excepcional de la policia, que aplicava multes molt elevades.

L'efecte, no cal dir-ho, va ser rotund: dels 600.000 vehicles registrats a la ciutat, només en van circular 10.000, i això perquè tenien un permís especial! Cal dir que el trànsit es va tallar en una àrea excepcionalment gran: 162 quilòmetres quadrats, cosa que afectava directament prop d'un milió de persones. El famós 'Mannekenpis'... fins i tot es va vestir de ciclista! Un detall certament naïf que va ser l'anècdota d'un dia en el qual, ni que fos excepcionalment, els ciutadans van poder comprovar com era, a dreta llei, un dia sense cotxes.

No és secundari, segurament, que la Comissió Europea, coorganitzadora del Dia Europeu sense Cotxes i de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, tingui la seu a Brussel·les. De fet, els anomenats 'euròcrates' van fer servir les bicicletes per desplaçar-se, fins i tot la Comissaria Europea, Margaret Wallstrom [Veure entrevista publicada a Sostenible], que va participar en una impressionant bicicletada que enllaçava els dos palaus reals. Wallstrom va mostrar la seva satisfacció, i no era estrany: 1.300 ciutats de 35 països diferents 'de la Unió Europea als Balcans, l'Europa de l'Est i fins i tot Canadà-organitzaven aquell dia activitats per denunciar l'ús indiscriminat del vehicle, activitats que arribaven a més de 100 milions de persones, que és el nombre de ciutadans que viuen en les ciutats mobilitzades.

Va ser un èxit?

Vist des de la distància, o centrant-nos només en el cas de Brussel·les, tant se val, el Dia Europeu sense Cotxes va ser tot un èxit' Però va ser així, realment? A la resta de països europeus el seguiment va ser desigual i cal dir que ningú es va poder-se treure de sobre la sensació que el Dia sense Cotxes no havia aconseguit anar més enllà de la superfície, talment com una gran operació d'imatge.

Us proposem un volt per alguns països europeus perquè compareu amb el que vam viure a Catalunya i tregueu les vostres pròpies conclusions.

A París, per exemple, es va tallar bona part del centre de la ciutat, cosa que va comportar un gran desplegament de la policia local, que, situada en llocs estratègics, impedia el pas als vehicles. Durant unes hores, i no és sobrer recordar el pes econòmic, polític i simbòlic de la capital de França, les bicicletes i els patinadors es van convertir en els amos dels carrers. La jornada va coincidir amb la celebració del Dia del Patrimoni, cosa que va donar un accent més cultural a les activitats. França va ser la impulsora del Dia sense Cotxes, l'any 1998, i impulsa, a través dels Plans de Desplaçaments Urbans (PDU)[Veure aquest article a Sostenible] una política concreta que porta a resultats variables, però en tot cas interessants, especialment en el cas d'Estrasburg, que en deu anys es planteja reduir l'ús del vehicle a la meitat. A París, per una altra banda, darrerament s'han anul·lat milers de places de pàrquing per desanimar els conductors a anar amb vehicle privat al centre de la ciutat. Una mesura valenta, però potser no tant com la que es planteja a Londres a hores d'ara.

A Londres, on es van tallar diversos carrers i es va convertir el pont de Londres i la zona de Camden en una gran àrea lliure de cotxes, les autoritats estan estudiant un pla per crear un peatge que 'castigui' l'entrada al centre de la ciutat per als vehicles privats. Diversos països europeus ja han anunciat que repensaran les seves polítiques de trànsit, segons com vagi aquesta experiència.

A la resta de països es van fer activitats diverses, sobretot de tipus festiu, tot i que cal dir que en la majoria de ciutats els transports van ser gratuïts (com en el cas de Dublin, que a més també va obrir lliurement tots els museus de la ciutat o Helsinki que va convertir el Dia sense Cotxes, en un cap de setmana sense cotxes). En altres ciutats es van fer activitats esportives (a Drammen, a Noruega, es va fer un campionat de patinatge amb la participació de l'èlit esquiadora del país i a Polònia, una cursa per les diverses vies verdes que menen a Cracòvia). A Portugal és interessant assenyalar que durant tota la setmana (del 16 al 22 de setembre) es va fer la primera caravana de vehicles elèctrics, que va recórrer 400 quilòmetres al llarg del país.

En altres llocs, com a Grècia, la iniciativa va tenir resultats incerts. De totes maneres, el govern grec va anunciar projectes per fer carrils de bicicleta en 13 ciutats del país. A Istanbul, Turquia, es va tallar únicament un dels ponts principals del Bòsfor. La unió entre Europa i Àsia es convertia per unes poques hores en un centre lúdic i formatiu de primera. Una acció tan modesta com simbòlica, que tampoc va desentonar gaire en una jornada més simbòlica que pragmàtica.

Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

26/09/2002 El transport públic va pujar un 8% durant la Mercè.
26/09/2002 Apropa't als 'cotxeòlics anònims' dels EUA.
25/09/2002 La Xarxa comparteix experiències sobre mobilitat sostenible.
23/09/2002 El trànsit en 18 ciutats va disminuir un 28% en el Dia sense Cotxes.
22/09/2002 Avui, el cotxe a casa.
20/09/2002 Les vies verdes, massa minoritàries.
19/09/2002 La moto manté el tipus malgrat l'elevada sinistralitat.
19/09/2002 Dijous, dia per a l'ús responsable de la moto.
18/09/2002 Dimecres, el dia de la bicicleta, actes destacats.
17/09/2002 Barcelona aprofita la Setmana de la Mobilitat Sostenible per presentar millores...
17/09/2002 L'Organització Mundial de la Salut insisteix que cal caminar més.
17/09/2002 Dimarts, dia del vianant: els actes més destacats.
16/09/2002 Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics.
16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02...
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.
 

Agenda d'activitats.
 

Relacionats

Butlletí