Repensar la ciutat a partir dels 'Camins Escolars'

10/06/2005 - 00:00
Redibuixar la ciutat per als vianants, recuperar l'espai públic, pacificar el trànsit, millorar la seguretat... I fer-ho prioritzant el camí dels més petits cap a l'escola. Aquest és el concepte dels 'Camins Escolars'. Projectes transversals, on participen associacions de pares i mares; institucions educatives i administració formant una ampla xarxa que arriba cada cop a més municipis i ciutats de Catalunya.
Per conèixer les diverses iniciatives que s'estan portant a terme en aquest sentit i reflexionar al voltant del que es pot fer per millorar la mobilitat dels més petits la Diputació de Barcelona ha organitzat aquest dimecres 5 d'octubre la 'IV Jornada sobre Camins Escolars', dins dels actes al voltant de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.
'Barcelona és una ciutat torturada' L'acte va estar inaugurat per la tinent d'Alcalde de l'Ajuntament de Barcelona i membre de la Comissió de Sostenibilitat, Marina Subirats, qui va obrir el debat amb una afirmació contundent: 'Barcelona és avui una ciutat torturada en el seu espai públic', 'ha desaparegut el gust de caminar i no es dona una combinació d'usos de transport adequada'. Va destacar que per a que el canvi en aquest sentit sigui possible és necessari un canvi de mentalitat respecte a 'com i quan ens movem' .
Aquesta introducció va servir per la presentació de les iniciatives de 'Camins Escolars' als diferents districtes de Barcelona. L'arquitecte Pere Camps i el tècnic de serveis personals del districte de Gràcia presentaren la més revolucionaria. El 'Camí Escolar a Gràcia' que es va posar en marxa al 2002, ha suposat, a partir de la iniciativa de diverses associacions de pares i mares i claustres escolars un procés de canvi real en el model de mobilitat a la vila històrica.
Com va destacar Francesc Roma, ' avui la comunitat educativa està empenyent els canvis estructurals de la Vila de Gràcia' i en línia amb el Pla de Mobilitat del Districte, ha aconseguit la recuperació dels eixos peatonals al voltant de la plaça Rius i Taulet, la concentració del trànsit a la xarxa principal de circulació i la hiperpacificació de totes les àrees d'entorn proper'. Un procés que ha estat possible com va destacar Pere Camps, 'perquè l'administració en aquest cas ha entés que s'havia de treballar transversalment, amb famílies, escoles, guardia urbana...'
D'altra banda, Manuel Villalante, director de Coordinació i Expansió de Ferrocarrils de la Generalitat, va presentar una de les iniciatives que han tingut més bona acollida, pel que fa a la mobilitat escolar: 'El tren escolar'. Es tracta de 2 trens que, en hora punta, estan reservats únicament pels nens i els seus acompanyants. Tant a les hores d'entrada com de sortida de l'escola. En aquest sentit Villalante, va destacar, que el concepte de 'Camí Escolar' ha de ser el transport públic i que sens dubte, aquesta aposta de l'empresa, ha modificat hàbits i ha aconseguit un alt grau de satisfacció dels usuaris.
El camí escolar als municipis Tres iniciatives locals es van presentar també durant la jornada. La primera, el 'Bus a Peu' de Granollers (iniciativa reconeguda amb el 'premi a la mobilitat sostenible' de la Generalitat) ha aconseguit per iniciativa de l'Ajuntament, implicar escoles i pares en el disseny d'un recorregut segur i amable fins l'escola. Es tracta d'un sistema de 'camí tutelat' per voluntaris, normalment mares, de les diverses parades del 'bus a peu' fins l'escola.
Aquestes iniciatives estan arribant també als municipis més petits. Ho va demostrar el treball que s'està realitzant en aquest sentit a Santa Perpetua de Mogoda, presentat per Teresa Martínez, cap de Medi Ambient de l'Ajuntament, on s'està fent sobre tot un treball profund pedagògic ambe

Relacionats

Butlletí