Només 1 de 4 vehicles matriculats assoleix bons nivells de protecció del medi

24/05/2007 - 00:00
El RACC ha participat un any més en l'estudi EcoTest, que sota l'auspici de la Federació Internacional de l'Automòbil (FIA) i l'Automòbil Club Alemany (ADAC) avalua el nivell d'emissions contaminants de nombrosos turismes presents en el mercat europeu. De les dades extretes de les marques de vehicles matriculats a l'estat espanyol, s'estima que el 2% dels vehicles de turisme han estat qualificats amb 2 estrelles, mentre que el gruix de la matriculació correspon a vehicles de 3 estrelles (71%) i només el 27% restant té una qualificació de 4 estrelles, entre els quals trobem models híbrids, els més respectuosos amb el medi. S'ha d'assenyalar que l'estudi EcoTest contempla una valoració de 1 a 5 estrelles, extrems en els quals no apareix cap model. Malgrat aquests resultats, actualment el CO2 (un dels responsables de l'efecte hivernacle) és el centre d'atenció i 'és on hi ha un ampli marge de millora per a la indústria automobilística, fins i tot en els millors cotxes valorats per EcoTest', es valora des del RACC. 'És necessari realitzar més avenços en l'eficàcia de la gasolina per tal d'aconseguir l'objectiu que la mitjana d'emissions de CO2 de la flota de cotxes acabats de matricular a la Unió Europea (EU 27) l'any 2012 sigui de 120 gr/Km. A més, els diesel hauran d'atrapar als cotxes de gasolina pel que fa a emissions de contaminants'. El RACC demana a l'administració que complementin l'estímul que suposa EcoTest per a la compra de vehicles cada vegada més nets 'amb la posada en marxa d'una reforma a fons de la imposició de l'automòbil, que promogui una veritable fiscalitat verda'. En aquesta reforma, s'hi hauria de vincular l'impost de matriculació i l'impost de circulació a les emissions de CO2 que fa cada vehicle, tot incentivant fiscalment la instal·lació de filtres de partícules en els vehicles diesel. També es demana que s'estimuli la renovació del parc de vehicles ('Plan Renove') de forma decidida no només sota criteris d'antiguitat sinó també amb paràmetres d'eficiència medi ambiental. L'estat espanyol es perfila avui com un dels grans incomplidors dels compromisos adquirits en el Protocol de Kyoto, i l'automòbil és un dels factors que contribueixen a aquesta situació. Per altra banda, cal recordar que la contaminació generada per gasos locals i partícules nocives per a la salut humana, segons una estimació recent de la pròpia Comissió Europea, provoca que cada any morin als països de la Unió prop de 370.000 persones, una part molt important de la qual (quasi un 60%) té el seu origen en els mitjans de transport. L'estimació per Catalunya es perfila a l'entorn de 3.000 morts anuals. EcoTest Amb l'objectiu d'informar els automobilistes de com poden contribuir a la reducció de les emissions contaminants en el moment de la compra del vehicle es presenta l'estudi EcoTest. En aquesta cinquena fase d'aquest estudi s'han avaluat 93 models presents en el mercat europeu, cosa que suma quasi 200 vehicles actualment a la venda a Europa analitzats sota els paràmetres d'EcoTest, que persegueix un triple objectiu: conscienciar als usuaris, a l'administració i a la indústria automobilística sobre la necessitat de reduir les emissions contaminants provocades pels vehicles. EcoTest és un índex dirigit als consumidors que ofereix una valoració íntegra dels conceptes mediambientals associats a l'ús de l'automòbil i ve avaluant les prestacions mediambientals dels cotxes de passatgers des del 2003. Es tracta d'aproximar les avaluacions a les condicions reals de circulació dels vehicles. A través de l'EcoTest s'avaluen les emissions de contaminants (HC, CO, NOX y PM) i les emissions de gas CO2 d'efecte hivernacle que es produeixen amb el consum de gasolina. L'índex global EcoTest és el resultat de la suma de les emissions contaminants i de l'índex de CO2. Per a la Fase 5 d'EcoTest s'han valorat 93 turismes en els que es veuen representades la majoria de tecnologies de propulsió presents en la indústria: gasolina, diesel (amb i sense filtre de partícules incorporat), híbrids i gas natural. Marges de millora Els resultats de la fase 5 tornen a confirmar que en el terreny ambiental, la indústria de l'automòbil té encara molt camí per recórrer. Els cinc primers vehicles examinats el 2007 posen de relleu una hegemonia dels vehicles diesel que disposen de filtre de partícules. En primera qualificació es situa el Skoda Octavia Combi RS TDI (RPF); seguit del Saab 9-5 SportCombi 1.9 TiD Vector (RPF); el BMW 318d (RPF) i l'Audi A6 2.0 TDI (RPF). El del cinquè lloc, l'Opel Zafira 1.6. CNG Edició, que funciona amb gas natural, aconsegueix trencar l'hegemonia dels diesel. El 2007, la puntuació mitjana dels vehicles de quatre estrelles és de 75 punts, lleugerament superior als resultats de l'any passat. Analitzant l'històric d'EcoTest es confirma que els vehicles menys contaminants són els híbrids (propulsats simultàniament per gasolina i electricitat). D'aquesta manera, el Toyota Prius és el vehicle més respectuós amb el medi ambient en tota la història d'EcoTest, amb 89 punts i 4 estrelles, mentre que el Volvo Bifuel i l'Honda Cívic híbrid ocupen la 2a i 3a posició respectivament, també amb 4 estrelles.
AdjuntMida
Image icon [ articles de la sèrie ]21.29 KB

Relacionats

Butlletí