Mataró posa en marxa un pla d’acció per millorar l’estat de neteja i la recollida de residus de la ciutat

15/03/2017 - 15:07

L’Ajuntament de Mataró ha posat en marxa un pla d’acció per millorar el servei de recollida de residus i neteja viària i de platges, adequar-lo a les necessitats de la ciutat, atacar l’incivisme i complir els objectius de recollida selectiva als quals obliga la normativa catalana en l’horitzó del 2020. 

L’objectiu principal d’aquest pla estratègic és aconseguir un servei de neteja que millori la qualitat urbana i resolgui els problemes reals detectats i de percepció ciutadana. Algunes de les accions previstes ja han començat a desenvolupar-se i d’altres s’implantaran en els propers mesos i anys, ja que el pla s’allargarà fins al 2020.

Un servei més proper

Per aconseguir-ho, es posen en marxa diferents accions. S’està fent formació als operaris que fan les tasques d’escombriaire de barri en habilitats comunicatives per aconseguir més interacció amb el ciutadà. També s’està realitzant una enquesta a 1.300 ciutadans per obtenir dades sobre la seva percepció en l’aspecte de la neteja i recollida, coneixement del servei, hàbits, etc. La mostra serà representativa a nivell territorial.

S'ha previst la contractació d’agents de territori que seran els enllaços entre, per una banda, ciutadans, comerciants i entitats i, per l’altra, el servei gestor (Ajuntament) i l’empresa encarregada de prestar-lo. Tindran una funció de sensibilització i de dinamització, traslladant també les disfuncions detectades per solucionar-les.

Com a element novedós, destaca la posada en funcionament d’una APP, entre els mesos de març i abril, perquè els ciutadans comuniquin qualsevol situació anòmala sobre neteja, que farà que una brigada d’intervenció ràpida hi actuï per resoldre la incidència. Un cop resolta la situació, el ciutadà rebrà un comunicat dient-li que la seva incidència ja ha estat tancada.

Més inspeccions i canvis en els paràmetres de qualitat

L’Ajuntament té previst portar a aprovació del Ple d’abril la modificació dels paràmetres de qualitat del servei, que han de permetre avaluar i controlar millor les tasques que realitza l’empresa concessionària. Al mes de març hi haurà un reforç important del servei d’inspecció dins del control de qualitat, passant d’1 a 4 inspectors al carrer. D’altra banda, l’informe-auditoria encarregat per l’Ajuntament per analitzar el nivell d’acompliment del contracte actual estarà enllestit al mes de març.

Millores en el servei

Es preveu un increment de la neteja al polígon del Pla d’en Boet: s’aplica des del mes de desembre, quan es va incrementar el servei els caps de setmana per eliminar els efectes del botellot dels divendres i dissabtes. S’hi destinen dues brigades més de neteja els dissabtes i diumenges. I també un increment del servei de neteja de les platges durant la temporada d’hivern: els recursos de temporada baixa s’han equiparat als de mitja, especialment incrementant-los en els caps de setmana fora de la temporada d’estiu, atès que actualment l’ús de les platges ja no es limita solament a la temporada alta de bany.

A banda, també millorarà el servei de recollida de la brossa orgànica: en el període de més calor, en concret entre els mesos de maig i octubre, s’incrementarà el servei de recollida de la fracció orgànica, que passarà a recollir-se en dies alterns, en lloc de cada tres dies com es feia fins ara. També es netejaran interiorment els contenidors d’aquesta fracció un cop cada 15 dies.

Implicació ciutadana

La complicitat ciutadana és vital per a la millora de l’estat global de neteja de la ciutat i l’assoliment dels objectius de recollida selectiva. En aquest sentit, a banda de posar en marxa accions com la nova APP o els agents territorials l’Ajuntament té previst fer campanyes de sensibilització i de civisme per incidir en temes que han recollit major número d’incidències per part dels ciutadans (recollida de voluminosos, estat de les àrees de contenidors i deposicions de gos al carrer; incrementar la vigilància i pressió sobre l’incivisme, sancionant els comportaments incívics.

Mataró, com la resta dels municipis catalans, estan obligats a assolir al 2020 l’objectiu del 60% de recollida selectiva (actualment estem al 34%). Si s’aconseguís aquest objectiu, la ciutat estalviaria a l’any 717.000 € provinents de la despesa de tractament i cànon d’incineració de la brossa, i a la vegada incrementaria els ingressos provinents de la recollida selectiva en 775.000 €. En una iniciativa novedosa, el Pla d’acció preveu destinar aquest estalvi a accions de caràcter social i de qualitat de l’espai públic als barris decidides pel ciutadans i col·lectius del territori.


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

El barri residencial de Vistalegre de Mataró adopta un sistema de llençar la brossa i recollida de residus mixt entre els existents a les urbanitzacions i el del Centre

Article

Mataró implanta una plataforma informàtica per millorar el seguiment del contracte de recollida de residus i neteja

Notícia

S'obren els punts de lliurament de les targetes per fer ús dels nous contenidors de recollida selectiva

Butlletí