Les aigües residuals parlen de tu

20/11/2023 - 08:36

“Les aigües residuals parlen de tu”: un estudi defineix els hàbits ambientals i de salut de tres barris

Es tracta del projecte europeu SCOREwater, que ha monitorat les aigües residuals dels barris del Carmel, el Poblenou i Sant Gervasi. Els resultats obtinguts han permès definir en l’àmbit territorial hàbits ambientals, de generació de residus i de salut, a partir de la presència de cafeïna, nicotina o fàrmacs a les aigües residuals.

La comunitat del barri del Carmel, la més residencial de les tres, genera volums d’aigua residual al voltant dels 109 litres per habitant i dia i és on s’observa menys presència de plastificants, parabens i filtres solars UV a les aigües.

La comunitat del Poblenou, amb més activitats comercials i de restauració, presenta més generació d’aigües residuals i més consum per capita de cafè, alcohol i cigarretes. A Sant Gervasi, en canvi, destaca la presència de gens de resistència a antibiòtics, encara que no s’ha pogut correlacionar amb més consum d’antibiòtics.

El projecte l’han dut a terme l’operador públic municipal de l’aigua, Barcelona Cicle de l’Aigua (BCASA), l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA-CERCA), l’Institut Metròpoli, el centre tecnològic EURECAT i l’empresa s::can Iberia mitjançant el laboratori d’innovació urbana Living Lab de Barcelona.

Els resultats s’han presentat en el marc de l’Smart City Expo World Congress i es poden consultar al web SCOREwater.

Campanya de sensibilització

A partir dels resultats obtinguts s’ha treballat en una campanya de sensibilització per promoure bones pràctiques domèstiques i hàbits saludables, a més de conscienciar sobre els problemes del clavegueram i el medi ambient causats per pràctiques domèstiques i que comporten males olors o blocatges deguts a tovalloletes, greixos o altres residus impropis que s’aboquen pel lavabo o per la cuina.

 


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

Davant l'agreujament de la situació de sequera, l'Agència Catalana de l'Aigua ha activat un nou escenari (no previst inicialment en el Pla de sequera), per aplicar mesures transitòries i d’adaptació i endarrerir la declaració efectiva d’emergència.

Acte
01/12/2023 - 09:45
Auditori de l'FMC: Via Laietana, 33 6è 1a Barcelona
Article

Parcs i Jardins de l'Ajuntament de Barcelona ha publicat una guia de recomanacions per millorar la gestió de l'aigua en horts, escocells i jardins tant públics com particulars, en l'actual context de sequera.

Butlletí