L'Associació per a la Promoció del Transport Públic critica els macroaparcaments

02/06/2003 - 00:00
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), el gran grup de pressió català en favor de la mobilitat sostenible, ha fet un crit d'alerta sobre la política de grans infraestructures que actualment està impulsant l'Ajuntament i que, un cop enllestida, pot empènyer un mínim de 80.000 vehicles privats diaris cap a Gran Via, Diagonal i Sant Andreu - Sagrera, nous punts de centralitat que podrien quedar col·lapsats amb aquest allau motor. El Fòrum, l'estació del tren d'alta velocitat i la nova ciutat judicial s'entenen com grans projectes de la Barcelona del XXI, com grans oportunitats col·lectives, doncs. Tanmateix, tenen una cara més fosca, tal i com ahir va denunciar la PTP, són també un "incentiu" per als automobilistes, els quals tenen la garantia de poder deixar el cotxe, encara que sigui pagant. La demanda d'aturar els grans desenvolupaments urbans que no facin previsions d'accés sostenible és una de les cent propostes que la PTP ha resumit en dos documents, un de referit a la ciutat de Barcelona i un altre per a tot Catalunya, que els directius d'aquesta entitat nascuda ara fa deu anys presentaran als grups municipals i els partits amb representació parlamentària. Aquestes són les mesures:
> Suprimir el trànsit de pas a la Rambla i la Via Laietana. > Crear línies de bus exprés. > Unir el Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal. > Ampliar fins a 129 km els carrils bus i protegir-los. > Incrementar la freqüència de les línies 1 i 5 del metro. > Donar prioritat als autobusos en els semàfors. > Renunciar als macroaparcaments en edificis singulars. > Afavorir l'ús responsable de la moto. > Estendre a tot Catalunya la integració tarifària. > Fer dels trens de Rodalies de Renfe un metro regional. > Fer carrils bus a les entrades de les principals ciutats. > Millorar el transport públic a l'aeroport del Prat. > Promoure el cotxe multiusuari i el cotxe compartit. > Multiplicar per cinc l'ús de la bicicleta. > Incentivar fiscalment l'ecomobilitat. > Adaptar tot el transport a persones de mobilitat reduïda.
Les xifres, tornant al tema que encapçala aquesta informació, fan fredat: les estacions de Sants i la Sagrera, la Ciutat Judicial (2.100 places), el Fòrum 2004 i Mar Bella (3.000 places cadascun), Les Arenes, el recinte firal de Pedrosa (7.000 places) i l'edifici d'Agbar de Glòries. Per últim, el pla del Portal del Coneixement, també conegut com a Barça 2000, pot comportar la construcció de fins a 10.000 places de pàrquing entre les Corts i el campus de la Universitat Politècnica de Catalunya. L'efecte d'aquests grans aparcaments pot ser pervers, denuncia Pau Noy, ja que milers de persones col·lapsaran les vies d'accés a l'intentar arribar-hi. Això pot tenir efectes problemàtics en zones com Sant Andreu o la Gran Via, a l'altura de l'Hospitalet i a la ronda del litoral, que a hores d'ara ja sembla al límit de la seva capacitat. En el fons, el que denuncien els responsables de la PTP és que, malgrat que aquests projectes compleixen amb la legalitat urbanística i amb els criteris orientats a treure els cotxes de la superfície, representen una greu falta de congruència entre les paraules i els fets. Una cosa és el discurs polític, que s'omple la boca de paraules com mobilitat sostenible o transport públic, i l'altra la política dels fets. Ningú s'ha oblidat de l'aparcament a Diagonal Mar, on ja hi ha en funcionament 4.000 places d'aparcament, però si de l'estació de metro, que no estarà llesta fins el 2004. La PTP, en aquest sentit, creu que s'haurien de promoure alternatives competitives de transport col·lectiu als automobilistes de l'extraradi, i deixar de facilitar-los l'aparcament en el punt de destí. Cal tenir en compte que, segons els analistes, el principal problema del trànsit a Barcelona no són els seus veïns, sinó el milió de conductors que entren i surten cada dia de la ciutat.
Més informació a Sostenible: El Pla Director d'Infraestructures: interrogants i reflexions sobre la mobilitat sostenible. Entrevista a Pau Noy, president de la PTP.

Relacionats

Butlletí