31/05/2004 - 00:00
Els 'econegocis', que combinen en una mateixa fórmula el creixement econòmic i la protecció ambiental, capitalitzen bona part de les activitats previstes en la Setmana Verda 2004(Green Week) promoguda per la Comissió Europea i que té lloc a Brusel·les, de l'u al quatre de juny.
Cada vegada està més clar que el desenvolupament sostenible pot ser -o ja és, de fet, si mirem el sector de les energies renovables- un motor de la creació de mercats i la generació d'activitats econòmiques. Prova d'això és que aquesta mena d'activitats representen almenys 1.000 milions d'euros en el territori comunitari. Això es veurà en tres muntatges audiovisuals encarregats per la Comissió i a disposició dels participants.
El primer dels reportatges retrata les estratègies empresarials d'una pime belga (Cotinfi) i d'un important fabricant d'electrodoméstics eslovè (Gorenje). El reportatge posa en relleu que el recurs a les tecnologies ambientals permet plantar cara al mateix temps als desafiaments ecològics i econòmics, fins i tot en les petites empreses. També destaca que els nous Estats membres de la UE estan apostant per aquest tipus de negocis. L'empresa Cotinfi produeix catifes i tapissos sense utilitzar cola gràcies a un procés de soldadura mitjançant ultrasons. Per la seva banda, Gorenje ha portat a terme grans inversions tecnològiques per a augmentar les qualitats ambientals i l'eficàcia energètica dels aparells electrodomèstics que fabrica.
El segon reportatge il·lustra com s'han preparat algunes empreses europees per a l'entrada en vigor de la directiva sobre comerç d'emissions. L'aplicació per part de la UE del Protocol de Kyoto sobre el canvi climàtic es portarà a terme gràcies a aquesta normativa, que entra en vigor l'1 de gener de 2005. Davant aquest nou desafiament, la refineria de Reischstett (Alemanya) serà un dels exemples de bona gestió mostrats en el document, juntament amb la missió interministerial de París contra els gasos d'efecte hivernacle, encarregada de gestionar els sostres de les emissions atorgades a França i de repartir les quotes entre les empreses que generen aquests gasos.
El tercer reportatge descriu les pràctiques de màrqueting de dos grans cadenes hoteleres europees (TUI i Acor), que han decidit situar-se en el mercat emergent del màrqueting ecològic.
A banda de l'àmbit econòmic, la Setmana Verda també tractarà d'altres temàtiques. Cadascun dels quatre dies en els quals s'han programat les activitats tindrà una temàtica específica. Així, el dimarts l'accent es posarà en l'acció política i la participació. El dimecres 2 de juny, com s'ha vist, es tractarà la vessant més econòmica. El dijous les activitats giraran al voltant del 25 aniversari de la Directiva dels Ocells i, finalment, el divendres els titulars vindran de la reflexió sobre la gestió del medi marítim. El lema d'aquesta última jornada és 'Del mar bàltic al mar negre'.