La moto manté el tipus, tot i l¿elevada sinsistralitat

19/09/2002 - 00:00
Les motos tenen mala fama i ningú se'n pot estranyar gaire: són, de fet, una de les principals contribuïdores de la contaminació acústica a la ciutat i, a la vegada, un destorb, tan perillós com emprenyador, al bosc, a la platja o, darrerament, fins i tot enmig de la neu. Segons l'Enquesta d'Hàbits i Valors sobre Medi Ambient feta per l'Ajuntament de Barcelona, el setembre de l'any 2000, al 92,6% dels enquestats li molestava molt o bastant que les motos acceleressin sorollosament. A aquest problema, cal afegir-hi l'ocupació de voreres 'convertides en improvisats aparcaments-, la circulació per zones peatonals, òbviament prohibida, però força habitual entre alguns motoristes incívics, i l'ocupació irregular d'espais forestals o naturals. La mala fama de les motos i dels motoristes no és pas sorprenent, però no és injusta del tot. Malgrat que és cert que no tots els motoristes són irresponsables i no totes les motos tenen el tub d'escapament trucat, els problemes relacionats amb les motos i les motoristes són força difícils de controlar.

I potser per evitar aquest desgovern viari, l'ús irresponsable de les motos centra avui la jornada de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, barrejant, precisament, aquests dos conceptes, mobilitat i seguretat. I no és gens casual: en cinc anys, segons les dades oficials, el parc de motos ha augmentat un 5,9% mentre que la sinistralitat ha pujat un 33%. Cal dir, a més, que els accidents de ciclomotors són la principal causa de mort entre joves de 14 i 19 anys i que les morts d'ocupants de motocicletes són 18 vegades més nombroses que les de turismes, per quilòmetre recorregut. S'entén, doncs, que la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura dediqui tot un dia a convèncer els conductors que és convenient un ús més responsable dels seus vehicles. Avui es fan en molts municipis controls d'emissions de fum, de contaminació acústica i es controlen els hàbits de seguretat (velocitat, ús del casc, etc) dels conductors. El dubte, però, és si s'anirà més enllà d'aquesta operació de maquillatge'

Des del 1999, Barcelona ha creat 8.000 places d'aparcaments per a motocicletes, i l'Ajuntament preveu arribar a les 12.000 abans que acabi el mandat, al juny del 2003. La moto ha esdevingut, a Barcelona, un mitjà de transport d'ús creixent 'es guanya rapidesa, tot estalviant embussos i aparcament-, malgrat la seva flagrant insostenibilitat, tal i com va denunciar, l'any 1999, el ministeri de medi ambient alemany, que va reclamar una reforma de l'actual legislació.

Aquesta es va fer esperar una mica. No ha estat fins al març d'aquest any que la Comissió Europea ha decidit posar fil a l'agulla. Segons va anunciar aquest organisme, les emissions contaminants de les noves motos es reduiran d'aquí fins al 2006 entre un 65 i un 70 per cent, respecte els nivells actuals. Un comitè d'estudi ha convingut una reforma progressiva de l'actual directiva 97/24/EC, de manera que es redueixin les emissions de monòxid de carboni i d'hicrocarburs en dos passos, el primer per l'abril de 2003 i el segon pel gener de 2006.

I és que si es segueix la tendència actual, pel 2010, un 13,7 per cent de les emissions d'hidrocarburs relacionades amb el transport provindran d'aquests vehicles, tot i que només representen un 2,5 per cent del trànsit! Igualment, per reduir la preocupant sinistralitat relacionada amb les motos i per lluitar contra el trucatge 'principal culpable de l'excés de soroll- els fabricants, les asseguradores, els usuaris i el govern català van decidir el juny passat un pla per reduir els accidents i rebaixar les pòlisses. Entre les mesures proposades hi ha l'impuls d'un pla Renove i fer passar la ITV als ciclomotors.

Nous aparcaments
Per una altra banda, des d'avui, el centre de Barcelona disposa d'11.334 places d'aparcament per a motocicletes, que poden utilitzar els conductors de les 237.000 motos que regularment circulen per la ciutat. Ara, aparcar al barri gòtic serà molt més fàcil ja que hi haurà 565 noves places d'aparcament més per tal d'evitar l'estacionament a les voreres i millorar la convivència entre vianants i motoristes. Moltes de les zones que ara s'han habilitat com a aparcaments ja les utilitzaven massivament els usuaris dels vehicles de dues rodes. Les noves places són a l'avinguda de la Catedral (118), a la plaça de Catalunya (194) i a la plaça d'Antoni López (92), i als carrers dels Capellans (13), Tapineria (39), Doctor Joaquim Pou (26) i Ortigosa (83). Per tal que tots els conductors de motocicletes coneguin l'existència de les noves zones d'estacionament, la Guàrdia Urbana portarà a terme una campanya informativa amb fullets que es col·locaran als manillars dels vehicles, segons informa l'Ajuntament de Barcelona. L'1 d'octubre acabarà la campanya i els agents començaran a aplicar sancions als conductors que estacionin en zones no assenyalades.



Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

19/09/2002 La moto manté el tipus malgrat l'elevada sinistralitat.
19/09/2002 Dijous, dia per a l'ús responsable de la moto.
18/09/2002Dimecres, el dia de la bicicleta, actes destacats.
17/09/2002 Barcelona aprofita la Setmana de la Mobilitat Sostenible per presentar millores en el servei de transports públics
17/09/2002 L'Organització Mundial de la Salut insisteix que cal caminar més.
17/09/2002 Dimarts, dia del vianant: els actes més destacats.
16/09/2002 Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics.
16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.

Relacionats

Butlletí