La indústria de l'automòbil desaccelera els objectius de reducció de CO2

09/08/2007 - 00:00
Notícia de Nuria Mahamud per a La Malla Durant anys, la indústria de l'automòbil s'ha guardat al calaix la tecnologia que permetria reduir les emissions de diòxid de carboni als cotxes. Les recomanacions europees no eren una amenaça real pel seus interessos, però sí el cost addicional de produir vehicles més nets, que condiciona "poderosament" la decisió de compra dels consumidors. El resultat és que les taxes d'emissió dels nous models són només un 0,2% inferior a les de l'any passat, és a dir, una mitjana de 160 grams de CO2 per kilòmetre, una xifra que queda molt lluny dels 140 g/km que l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA) es va comprometre a assolir a 2008. Les marques europees, que lideren les vendes en el continent, no són, de totes maneres, les més contaminants. Els vehicles japonesos emeten una mitjana de 161 g/km, mentre que els coreans arriben als 164 g/km, segons un informe de l'organització Transport i Medi Ambient (T&E-Transport & Enviroment). En aquest context, sembla encara més impossible mantenir l'objectiu de la UE de fabricat cotxes amb emissions màximes de 120 g/km per l'any 2012 i 80 g/km de cara al 2020. Per al responsable de programes de T&E, Aat Peterse, és hora, per tant, de disposar d'una clara regulació. "Està clar que el compromís voluntari no té el mateix valor que el paper signat", afirma Peterse, ja que fins ara els fabricants s'han concentrat bàsicament en reduir les emissions dels vehicles més grans. ECOnetic, ecoFLEX, BlueMotion, Eficcient Dynamics... el màrqueting "ecològic" de les companyies ha inventat noves paraules per comercialitzar els seus automòbils. Ara falta que tota aquesta terminologia es tradueixi efectivament en una reducció de les emissions reals. Un menor pes dels vehicles permetria estalviar combustible i reduir el CO2. Però contràriament al que cabria esperar, les companyies automobilístiques estan fabricant vehicles cada vegada més pesants -els nous models s'han "engreixat" una mitjana de 18 kg a 2006- i la tendència sembla continuar. Segons T&V, els fabricants estan pressionant a la Comissió Europea per basar els nous objectius europeus de CO2 de 2012 en el pes, "però només s'aconseguiria que els vehicles fossin més pesants i insegurs". D'altra banda, un recent informe de la consultora Roland Berger destaca que reduir a 130 g/km les emissions de CO2 augmentaria el preu per vehicle entre 500 i 1.000 euros i que només seria possible amb una combinació de tecnologies. S'hauran de desenvolupar vehicles amb menys pes i motors més petits, destaca l'estudi, i utilitzar combustibles més nets.

Relacionats

Butlletí