La campanya bonacasa! de l'OCUC finalitza la prova pilot i vol estendre's a tota Catalunya

21/07/2005 - 00:00
La campanya bonacasa! que va posar en marxa l'OCUC ara fa 4 mesos, amb el suport del Departament de Medi Ambient i Habitatge, ha estat un revulsiu pel compromís municipal en la promoció de l'eficiència energètica i l'estalvi a les llars. Així ho han fet saber els representants dels municipis on s'ha realitzat la prova pilot de la campanya: Torredembarra, Mataró, Cardedeu, Lloret de Mar i el districte de Nou Barris de Barcelona. En l'acte de cloenda de la prova pilot que va tenir lloc dimarts 19 de juliol a la sala d'actes del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, a Barcelona, els representats de Mataró, Torredembarra i el Districte de Nou Barris, varen reconèixer que les guies per als consumidors, exposicions i conferències que oferia la campanya han estat una forma excel·lent d'aproximar-se des de l'administració als diferents sectors involucrats en l'habitatge i fer que el ciutadà aprengui a valorar els criteris d'ecoeficiència a l'hora de comprar o mantenir la seva vivenda. Els punts bàsics de la campanya han estat la realització de xerrades i exposicions i la difusió de dues guies didàctiques: 'Com fer sostenible casa nostra' i 'Adquirir un habitatge sostenible'. Tot i que cap dels municipis ha pogut encara comptabilitzar de quina forma aquesta o altres campanyes de sensibilització influeixen en l'estalvi energètic a la llar, sí que els ha servit per detectar mancances d'informació en la ciutadania que han intentat solucionar. En aquest sentit Lluís Suñé regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Torredembarra va destacar que en les enquestes fetes dins la campanya van detectar un gran desconeixement dels ciutadans respecte no només a de quina manera s'ha d'actuar a casa per estalviar energia, sinó també en àmbits com les energies renovables, ja que una gran majoria encara pensa que és una energia cara i que costa molt el seu manteniment. Però també s'han detectat inquietuds. Genís Bargalló, regidor d'habitatge de Mataró, va apuntar que en els diferents àmbits de sensibilització que s'han posat en marxa arrel de la campanya es va detectar un interès creixent entre el sector de la construcció que demanda més informació i recolzament de la informació en l'àmbit de la ecoeficiència sobre tot arrel de nou decret que en aquest sentit està a punt d'aprovar-se. En aquest sentit Carme Trilla, Directora General d'Habitatge, que va fer la cloenda de l'acte, va destacar que tot i que és vital continuar treballant per modificar la demanda, com intenta aquesta campanya, des de l'administració s'ha d'anar a modificar l'oferta. Per això va destacar el paper que estan fent les mesures de foment, com ara els decrets d'ajuts per l'edificació, o rehabilitació que incorpori criteris d'eficiència, i les mesures normatives i va subratllar de nou la importància que tindrà el nou decret d'ecoeficiència dels edificis, que està a punt d'anar al Consell de Govern per la seva aprovació. Els objectius d'aquesta prova pilot han estat detectar els canals de comunicació vers els usuaris d'habitatges, implicar els diferents agents per transmetre el missatge de la campanya i recollir la resposta dels consumidors per tal d'adaptar futures actuacions a les seves necessitats i inquietuds. Un cop finalitzada aquesta prova pilot segons la directora de l'OCUC Montserrat Torrent la campanya entra en una nova fase que durarà 6 mesos. En aquest nou període es farà una primera campanya de difusió per incorporar municipis a la 'Bona Casa', amb l'objectiu d'estendre la campanya a tota Catalunya. Més informació de la campanya aquí. Podeu accedir al projecte de decret pel qual es regula l'adopció de criteris d'ecoeficiència en els edificis aquí.

Relacionats

Butlletí