La bicicleta reclama que la prenguin seriosament

18/09/2002 - 00:00
Les avantatges de la bicicleta com a vehicle de transport no només són ben conegudes, sinó que estan plenament contrastades: la bicicleta estalvia espai i energia., no causa ni pol·lució sonora ni ambiental' i a més és saludable. A més, però, és bo destacar, tal i com es recull a la Declaració d'Amsterdam, signada el juny del 2000, que la bicicleta ofereix una disponibilitat immediata i que el seu manteniment és relativament barat, que és un sistema porta a porta, que no li afecta la congestió del trànsit i que és prou flexible com per combinar-se amb altres mitjans de transport. Avantatges conegudes i contrastables, però que no s'han traduït en un ús majoritari. Cada vegada hi ha més usuaris i cada vegada, tot i que amb lentitud i de forma un pèl erràtica en moltes ocasions, les administracions van millorant la xarxa de carrils bici i d'aparcaments per a bicicletes' però la bicicleta tot just representa un 5 per cent de tots els desplaçaments, segons les dades de la Federació Ciclista Europea.

La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que se celebra a hores d'ara a diferents municipis de Catalunya, dedica un capítol destacat a l'ús de la bicicleta a la ciutat. Naturalment, perquè la bicicleta és, potser, el mitjà de mobilitat sostenible per excel·lència. A Catalunya, avui es fan diferents activitats: inauguració d'aparcaments, de carrils bici, jornades de 'A la feina, avui amb bicicleta', etc.

Però més enllà d'aquestes activitats puntuals, els ciclistes reclamen un canvi de mentalitat més profund, que vagi en la línia de, per exemple, promoure un urbanisme que eviti les ciutats disperses i que estimuli l'ús mixt del sòl en les zones urbanes. També es demana la separació dels diferents tipus de trànsit o la regulació eficaç de la velocitat del trànsit motoritzat, dues condicions que tenen per objectiu la millora de la seguretat dels ciclistes, ara tan precària. La bicicleta, en resum, s'ha de considerar amb un valor i una funcionalitat igual a la dels altres mitjans de transport: cal fer aparcaments de bicicletes a les estacions de tren, de metro, etc, i s'haurien de preveure, igualment, mesures per premiar-ne l'ús. Idees que de ben segur s'apuntaran avui en les moltes taules rodones i xerrades que tindran lloc arreu del país, però que val la pena aprofundir una mica més i, sobretot, continuar sospesant més enllà del dia 22, que tanca els actes de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

En aquest sentit, és interessant donar una ullada a als següents recursos:

Les cinc prioritats dels ciclistes europeus.
Declaració d'Amsterdam.
Guia de les bones pràctiques / bicicleta.
Bicicleta Club de Catalunya.
Links internacionals.




Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

Dimecres, el dia de la bicicleta, actes destacats.
17/09/2002 Barcelona aprofita la Setmana de la Mobilitat Sostenible per presentar millores en el servei de transports públics
17/09/2002 L'Organització Mundial de la Salut insisteix que cal caminar més.
17/09/2002 Dimarts, dia del vianant: els actes més destacats.
16/09/2002 Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics.
16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.

Relacionats

Butlletí