Identificades 13 barreres a la promoció professional de les dones en el camp de la ciència

03/04/2006 - 00:00
La Jornada 'Estereotips de gènere en la ciència i la tecnologia', que s'ha celebrat avui a Barcelona, ha servit per presentar els resultats del projecte europeu 'Tackling Stereotyps' on s'han identificat 13 barreres en la promoció professional de les dones en el camp de la ciència i la tecnologia. També s'han presentat 48 bones pràctiques europees. La jornada, que s'ha celebrat al CERC (Centre d'Estudi i Recerca Cultural), ha estat organitzada per l'Àrea d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya. El projecte Tackling Stereotypes està liderat per membres de la xarxa europea Women in Science, Engineeriong and Tecnology (WITEC) i participen institucions d'Alemanya, Àustria, Estònia, Espanya, Grècia, Holanda, Hongria, Suècia i Regne Unit. Les barreres que s'han analitzat van en la línia de la manca d'avaluació des de la perspectiva de gènere en l'excel·lència científica, el finançament dominat per comitès acadèmics d'homes, la manca de representació de dones en els nivells sèniors de la indústria, l'ambient d'organització dominat pels homes, la manca de polítiques conciliadores, les polítiques de remuneració diferents entre homes i dones o la manca de models de rols i lideratge de dones. Quan a les bones pràctiques, les ponents han destacat positivament accions transformadores que les institucions i entitats han incorporat a les seves agendes polítiques per tal de corregir situacions de desigualtat. En l'àmbit acadèmic, segons dades de la Conferència de Rectors d'universitats espanyoles, 2004) el curs 2002-2003, les dones representaven el 59,5% del total de llicenciatures i un 51% es van doctorat aquell any, mentre que només el 3,6% de càtedres pertanyien a dones front del 13% d'homes. Igualment, segons el CRUE, el 34% de les dones són titulars o associades i la resta són ajudants, és a dir, l'escalafó més baix de la docència. Segons el Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), l'any 2003, el 32% del personal investigador en la institució eren dones i a la universitat el 34% del professorat.

Relacionats

Butlletí