Hotels amb ecoetiqueta ajudaran al consumidor a fer vacances més sostenibles

26/05/2003 - 00:00
Les persones es plantegen les vacances amb sensibilitat ambiental no ho tindran tan difícil a partir d'ara. Des de principis d'aquest mes, les empreses hoteleres que operen a la Unió Europea poden sol·licitar l'ecoetiqueta, el logotip que reprodueix una flor i que serveix per identificar els productes de l'Espai Econòmic Europeu (la UE i Noruega, Liechtenstein i Islàndia) que no provoquen un efecte negatiu sobre el medi. L'ecoetiqueta ha adquirit, segons proven les enquestes elaborades per la Comissió Europea, una bona credibilitat entre la població, però mai s'havia aplicat en el sector dels serveis. No és extranya l'elecció del sector turístic per a començar aquesta nova fase. El creixement de les activitats turístiques amb sensibilitat ambiental ha estat constant en els últims anys. Segons les dades de la Comissió, una enquesta recent en l'àmbit europeu mostrava que un 42% dels turistes preferien allotjar-se en establiments 'verds'. La meitat d'aquests, asseguraven que el criteri 'verd', era prioritari a l'hora d'escollir els llocs d'estada. Els criteris de l'ecoetiqueta Qualsevol operador turístic -sigui propietari d'un gran hotel, d'un refugi de muntanya, d'una casa rural, d'un càmping...- pot optar a tenir l'ecoetiqueta turística. Naturalment, haurà de complir un seguit de condicions, entre els quals podem trobar l'ús de fonts d'energia renovables, l'impuls de mesures de reducció d'energia i de residus, un pla ambiental de l'establiment i la provisió d'àrees de no fumadors. Com es veu, la flor de l'ecoetiqueta reclama una inversió de diners, però a la llarga, defensen els seus impulsors, surt rendible. Per una banda, l'empresari inverteix en mesures d'estalvi, i per l'altra, millora la seva marca apostant per un valor, com ho és el respecte pel medi, que té plus de prestigi evident. A hores d'ara, la UE, a través de les autoritats competents locals en cada cas, ha donat 135 llicències d'ecoetiqueta, que han anat a parar a 21 grups diferents, on hi ha béns tèxtils, detergents, productes de paper, pintures, etc. L'objectiu de l'ecoetiqueta, regulada en el reglament (CE) núm. 1980/2000, és doble: d'una banda, promoure la fabricació, la producció, la comercialització i la utilització de productes i serveis que tinguin un impacte mediambiental mínim i, de l'altra, proporcionar als consumidors informació fiable sobre els productes i serveis per tal de guiar les seves decisions de compra. Precisament, a finals d'abril va tenir lloc el I Fòrum Internacional sobre Ecoturisme i Espais Naturals, del qual se'n va fer ressò Sostenible. Més d'una cinquantena de persones vingudes de Catalunya, la resta de l'Estat espanyol, França i Itàlia es van trobar per exposar i intercanviar iniciatives i idees relacionades amb un concepte de turisme equilibrat amb l'entorn, i dissenyat especialment per beneficiar la població local. Un dels temes més tractats durant el fòrum va ser en relació a les certificacions, les marques i l'etiquetatge, tant a nivell de destinació turística general, com a nivell d'establiments particulars. Es va concloure que seria adequat posar una mica d'ordre en aquesta diversitat (hi ha certificacions promogudes tant des de les diferents administracions, com des de la iniciativa privada). Cal dir, en aquest sentit, que la Generalitat disposa des de fa uns anys d'un distintiu de garantia de qualitat ambiental (que vindria a ser una ecoetiqueta catalana) per a hotels. Actualment, a Catalunya la tenen 18 hotels. En podeu trobar més informació en aquesta plana. A principis de l'any vinent, es preveu posar en marxa una campanya de comunicació per fer conèixer entre els ciutadans i les empreses l'ecoetiqueta. Altres elements L'ecoetiqueta és una dels elements europeus de sensibilització, però n'hi ha d'altres com l'EMAS, un sistema de gestió mediambiental i d'auditoria per a les empreses que operen a l'Espai Econòmic Europeu i la finalitat del qual és fomentar l'adaptació de les empreses a mètodes de producció i comercialització que tinguin un menor impacte mediambiental i permetre que aquesta informació sigui accessible al públic i a altres parts interessades. Catalunya és la primera regió europea en nombre de registres EMAS per milió d'habitants. En aquests moment, hi ha 133 empreses que s'han inscrit de forma voluntària al registre EMAS. Es tracta d'empreses de sectors molt diversos però que destaquen per damunt de les altres les sector químic amb un 28% del total seguides de molt a prop per les del sector turisme amb un 22%. Aquesta última dada és indicativa de la projecció que pot tenir l'ecoetiqueta per a establiments hotelers a Catalunya. A més de l'EMAS, hi ha l'ISO 14001, un sistema de gestió mediambiental per a les empreses de caràcter internacional, toti que menys rigorós que el primer.

Relacionats

Butlletí