Granollers aposta pel carsharing, un nou servei que facilita la mobilitat sostenible

13/06/2007 - 00:00
Des d'aquest mes de juny Granollers posa en marxa un nou servei, el carsharing o cotxe multiusuari, que facilitarà la mobilitat dels ciutadans. L'Ajuntament de Granollers i Avancar Carsharing, l'empresa prestatària del servei, han signat recentment un acord de col·laboració que possibilita la seva implantació a la capital vallesana. Granollers és, desprès de Barcelona, la primera ciutat de l'estat que compta amb servei de carsharing. Els quatre vehicles que Avancar posa a disposició dels ciutadans i de les ciutadanes de Granollers inicialment estaran situats en dos aparcaments molt cèntrics de la ciutat, Sant Carles i El Sot. En cadascun d'ells hi hauran dos vehicles de carsharing. El carsharing o cotxe multiusuari és una nova forma d'utilitzar el cotxe més sostenible i econòmica, doncs ofereix la possibilitat de fer-lo servir sense ser-ne el propietari. El carsharing està operatiu les 24 hores del dia i tots els dies de l'any. Funciona d'una forma flexible i senzilla: els usuaris poden reservar el vehicle per telèfon o per Internet fins a 5 minuts abans del viatge i després, amb la targeta de client, accedir al vehicle en un dels aparcaments de la companyia, que en el cas de Granollers són els ja esmentats de Sant Carles i El Sot. La clau del contacte és a la guantera del cotxe. El vehicle porta incorporat un ordinador de bord que mostra a l'usuari les dades de la reserva. L'usuari paga de forma mensual per les hores utilitzades i pels quilòmetres recorreguts. El combustible i l'assegurança a tot risc van inclosos en el preu del servei. El carsharing permet als ciutadans que només necessiten utilitzar de forma puntual o casual un cotxe, estalviar-se la compra i el manteniment d'un propi. De fet, segons els estudis d'Avancar, totes les persones que fan menys de 15.000 quilòmetres anuals es poden estalviar moltes despeses innecessàries: sempre els hi resultarà més rendible fer servir el carsharing que el vehicle propi. A nivell social, la utilització d'aquest sistema permet reduir el volum de cotxes que circulen pel carrer, la demanda d'aparcaments i les emissions de gasos contaminants, amb la conseqüent millora de la mobilitat que tot això comporta. D'altra banda, el carsharing també ofereix als usuaris la possibilitat de combinar-lo amb el transport públic: l'ATM ofereix descomptes als clients d'aquest servei en algunes tarifes del transport públic. Aquesta nova forma de tenir cotxe ja funciona a més de 600 ciutats d'arreu del món, sobretot d'Europa i Nord - Amèrica. A Catalunya funciona des de fa dos anys. Barcelona ha estat fins ara l'única ciutat de l'Estat on s'ha ofert aquest servei, essent Avancar l'única empresa prestatària. La companyia ja compta amb una important cartera de clients, prop d'un miler, i una flota de 50 vehicles de diferents tipologies (utility, compact, station wagon, familiar i minibus). El principal impulsor d'Avancar Carsharing ha estat la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, entitat de la qual formen part la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic. L'empresa també està participada per Ferrocarrils Metropolitans de Barcelona, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Barcelona de Serveis Municipals, Institut Català de l'Energia, Applus+, Acciona Energía, Copcisa Industrial, Grup Sarbus i l'IDAE (Instituto para la diversificación y el Ahorro de la Energía, del Ministeri d'Indústria). Des dels seus inicis ha comptat, doncs, amb un ampli recolzament de les administracions públiques i el suport d'empreses públiques i privades del sector de la mobilitat.

Relacionats

Butlletí