Gonzalo Aizpiri reconeix al Fòrum que cal enfortir la col·laboració entre administracions

15/02/2007 - 00:00
Arturo Gonzalo Aizpiri, secretari general per al canvi climàtic del Ministeri de Medi Ambient, s'ha encarregat de la conferència inaugural del Fòrum. Gonzalo Aizpri ha aprofitat per reflexionar sobre el camp de col·laboració que necessàriament s'obre entre les diferents administracions per lluitar contra el canvi climàtic. 'Una col·laboració que cal enfortir', ha subratllat, tot destacant la feina de plataformes com la Xarxa o iniciatives com el Pla Metropolità de Qualitat de l'Aire. 'Un pla pioner que nosaltres prenem com a referent'. El secretari general ha centrat bona part de la seva ponència en l'Estratègia espanyola de Canvi Climàtic i Energia Neta en l'horitzó 2012, presentada ja aquesta mateixa setmana i que a hores d'ara es troba en exposició pública. Aquesta estratègia té 170 mesures, i conté 70 indicadors. 'Per l'octubre esperem tenir llest el pla d'acció que ha d'acompanyar l'estratègia'. Hi haurà polítiques vinculades a aquest pla que s'aplicaran aquest any? Si, segons Gonzalo Aizpiri. En roda de premsa, el secretari general s'ha referit: 'el Ministeri voldria impulsar l'avantprojecte de la llei de mobilitat, amb vista a generalitzar els plans de mobilitat als municipis i als grans centres industrials'. També s'ha referit a una qüestió fiscal, incidir en la potència dels vehicles mitjançant l'impost de matriculació. Tot plegat subratlla el que, per Gonzalo Aizpri, ha de ser l'element central de la lluita contra el canvi climàtic a l'estat espanyol: el transport. 'El recent informe de París de l'IPCC ha tingut l'oportunitat de tancar un debat, que podia donar excuses per no passar a l'acció, per bé que era un debat fictici. No hi ha lloc, a hores d'ara, per les excuses. L'escenari climàtic és preocupant', ha assenyalat l'alt càrrec del ministeri. La península ibèrica és especialment vulnerable, ha subratllat, 'els nostres informes mostren que a finals de segle, al territori peninsular, la temperatura podria augmentar de 4 a 8 graus, un increment més atemperat al litoral, com a la costa catalana. 'Això és quasi el doble de la mitjana planetària'. 'Podem aconseguir reduir almenys dos graus d'aquestes previsions'. 'Encara hi som a temps, i no és gens menor, aquest increment, especialment perquè alguns models apunten a una reducció de les precipitacions del 40% en la part sud del territori peninsular'. 'La clau per invertir la tendència és abordar els anomenats sectors difusos, de moment no definits en el mercat d'emissions que afecta bàsicament la indústria'. 'Això vol dir' -remarca Gonnzalo Aizpiri- 'abordar de forma valenta la qüestió del transport'. 'Cal un canvi en la infraestructura i la planificació territorial. 'La carretera no dóna més de si'. És necessari, al seu entendre, 'tornar amb les mercaderies al ferrocarril i a les autopistes del mar', aspectes recollits en l'estratègia. Una clau? 'Cal pensar bé el disseny de les ciutats, cal evaluar el planejament i l'ordenació de territoril.. cal que les ciutats que dissenyem tinguin implícit un determinat model energètic'. El secretari general del Ministeri ha apuntat altres qüestions: al final d'any, -ha avançat-, totes les comunitats autònomes haurien de tenir un marc d'actuació, una estratègia. 'A Catalunya s'està fent'. D'altra banda, el 80% de la població hauria de viure en municipis que tinguin plans d'acció contra el canvi climàtic, verificables, amb compromisos concrets.

Relacionats

Butlletí