Experts en mobilitat aproven l'àrea verda però demanen més inversió en transport públic

05/09/2005 - 00:00
Una setmana després de la posada en marxa de les àrees verdes que regulen l'aparcament al centre de Barcelona, la polèmica sobre els beneficis per la mobilitat i gestió del trànsit o el seu caràcter merament recaptatori no baixa de to. No obstant, i malgrat el recel dels conductors, els tècnics en mobilitat urbana donen suport a la iniciativa a l'hora que reclamen que aquestes àrees d'aparcament siguin part d'un autèntic pla global de mobilitat sostenible. L'àrea verda que naix per posar preu a l'ocupació de l'espai públic no és una mesura improvisada. Com apunta Manel Ferri, responsable de mobilitat de CCOO, a l'Enquesta de Mobilitat Quotidiana del 2001 de la ATM ja s'apuntava que el factor més important a l'hora de traslladar-se en transport públic o fer ús del vehicle privat és l'existència d'aparcament allà on es va. Per això aquesta és sobre tot una mesura dissuasòria. Segons Pau Noy, president de l'Associació per la Promoció del Transport Públic, la PTP, es preveu que amb l'àrea verda es reduiran cada dia 100.000 viatges. Un 15% de la circulació al centre. L'espai públic: Un bé escàs La importància d'aquesta possible reducció tampoc no escapa als ciutadans, siguin o no conductors. Ja que són ells qui han de suportar diàriament alts nivells de pol·lució i contaminació acústica, grans embussos i col·lapses de circulació. Tot això sense comptabilitzar la contribució del cotxe al canvi climàtic. A més dels accidents de circulació que maten cada any 45.000 persones a Europa. La situació s'agreuja amb el creixement del parc automobilístic, que ja al 2003, segons la Generalitat, era a les comarques del barcelonès de 551 cotxes per cada 1000 persones. A més de l'augment del 3% dels desplaçaments urbans per la concentració d'activitats al centre, i la dinàmica actual de ciutat que s'estén al territori. En aquest context, similar a totes les grans ciutats d'Europa, segons Carme Miralles, directora de l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, l'IERMB i experta en mobilitat urbana, són molt importants totes les iniciatives, que com l'àrea verda, intenten frenar una dinàmica insostenible i regular el que s'ha convertit en un dels bens més escassos: L'espai públic. Més carrils prioritaris per autobusos i més tramvia No obstant això, segons Manel Ferri, l'àrea verda només tindrà sentit dins un pla global de mobilitat sostenible. Aquest pla haurà de partir d'una autèntica promoció i millora del transport públic, que exigeix en primer lloc una ampliació d'horaris i freqüència dels autobusos, amb uns corredors prioritaris ben controlats. També s'haurien de posar en marxa, segons el responsable de mobilitat de CCOO, línies ràpides d'autobusos i carrils bici pels corredors estratègics de l'àrea metropolitana que suporta cada dia 11 milions de desplaçaments i es el principal problema de mobilitat a Barcelona. Amb la urgència d'aquestes mesures coincideix Pau Noy. Segons el president de la PTP per donar una oferta als 100.000 desplaçaments que es deixaran de fer amb aquesta nova iniciativa caldrien 50 autobusos més amb prioritat semafòrica al carril bus. I recorda que a Londres el mateix dia de l'entrada en vigor del peatge es van posar en marxa 200 nous autobusos. En aquest sentit l'alcalde de Barcelona, Joan Clos ha anunciat un augment de la flota d'autobús amb 95 nous vehicles de gas. Però cal apuntar que en primer moment estaven previstos com a substitució, no per un augment de l'oferta. Tant Manel Ferri com Pau Noy reclamen com a mesures prioritàries i de baixa inversió a més d'un carril bus d'entrada a Barcelona, la connexió de les dues línies de tramvia, i d'aquest amb les estacions ferroviàries com l'estació del Nord, que suporta cada dia milers de passatgers. Segons un estudi de la PTP només amb la connexió de les dues línies del tramvia augmentaria un 100% el seu ús, passant de 50.000 a 100.000 passatgers diaris Discriminació positiva per als veïns Amb l'àrea verda a Ciutat Vella i l'Eixample ja no es pot aparcar de franc enlloc. Les 12.398 places lliures que existien en aquest dos districtes passen d'una banda a places verdes, 10.113 en total, on per aparcar s'haurà de pagar 2,75 euros/hora. I s'augmenten els aparcaments de zona blava ja existents, que passen de 2.820 a 4.381, i que funcionaran com fins ara. Una de les mesures més valorades dintre de la iniciativa és la discriminació positiva per als residents, que podran aparcar per 20 cèntims al dia. Tot i això també s'ha criticat que no tinguin una plaça assegurada. Altres col·lectius, com ara els comerciants no residents i els representants es poden veure afectats pel funcionament de l'àrea verda. En aquest sentit l'ajuntament de Barcelona ha establerts una col·laboració amb la Fundació RACC que durant els propers mesos analitzarà el funcionament i les possibles deficiències del sistema. En aquest sentit, segons Manel Ferri, els problemes que se'n pugin derivar per aquest col·lectius exigiran diàleg però cal demanar a tots un esforç en aquest canvi de cultura respecte a la democratització de l'espai públic i la mobilitat sostenible.
AdjuntMida
Image icon [ especial àrea verda ]27.63 KB

Relacionats

Butlletí