Es constitueix la Taula de la Mobilitat de la Universitat Autònoma

23/06/2007 - 00:00
El dia 19 de juny va tenir lloc la constitució de la Taula de la Mobilitat de la Universitat Autònoma de Barcelona. L'acte va servir per presentar aquest projecte conjunt de la Secretaria per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona. L'ubicació de la UAB li permet gaudir d'un campus de qualitat amb molts espais oberts però limita la seva accessibilitat fent que els seus usuaris i els seus treballadors hagin de fer front a uns costos força elevats. Segons l'Enquesta d'Hàbits de Mobilitat de la UAB de 2006 cada dia arriben a l'Autònoma unes 40.000 persones. D'aquestes el 53% ho fa amb transport col·lectiu mentre que el 41% ho fa amb vehicle privat i només prop d'un 6% ho fa amb mitjans no mecanitzats. Aquest model de mobilitat es tradueix en greus impactes a nivell ambiental (consum, emissions, etc), a nivell social (espai públic destinat a ús privat, afectació dels serveis públics de transports, desigualtat en les oportunitats d'accés, etc) i a nivell econòmic (pèrdua de competitivitat de la UAB, malbaratament de recursos limitats, pèrdua de temps productiu, increment del cost del transport, etc.) La UAB, conscient de la necessitat de gestionar la mobilitat que genera, es va anticipar al què preveuen la Llei de la Mobilitat de Catalunya i el Pla Director de Mobilitat de l'àrea de Barcelona, i va establir, a través del Pla Director de la Universitat Autònoma de Barcelona 2006-2009, la necessitat de gestionar la mobilitat que genera de forma integral amb dos objectius bàsics. Per una banda, incrementar la seva competitivitat territorial respecte altres universitats i, per l'altra, intentar minimitzar els greus impactes que provoca la mobilitat que genera el campus, ja siguin ambientals (punt en el què pren com a referència la diagnosi i les propostes de l'Agenda 21 de la UAB), socials o econòmics. Per fer-ho, planteja la necessitat d'aprovar un Pla Estratègic d'Accessibilitat que marca els principis bàsics del model de mobilitat que es vol tenir i les línies estratègiques principals que cal seguir. Aquestes línies mestres es poden agrupar entre les que volen fomentar un ús més racional del vehicle privat i les que volen potenciar els mitjans alternatius. Com a complement d'aquestes línies, el Pla d'Acció d'Accessibilitat proposa el foment de la participació de la comunitat universitària en el disseny de la política de mobilitat a la UAB. Concretament, el Pla Estratègic d'Accessibilitat, proposa la creació de la Taula de la Mobilitat, un òrgan que garanteixi la participació dels diferents agents implicats en la definició d'aquests principis i línies estratègiques i en el desenvolupament i seguiment de les mateixes. Segons tot això, la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya, l'Autoritat Territorial de la Mobilitat de la RMB i la Universitat Autònoma de Barcelona impulsen la creació de la Taula de la Mobilitat de la UAB com a òrgan de participació de la comunitat universitària i altres agents implicats en l'elaboració, aplicació i seguiment del Pla de Mobilitat de la UAB. Font: UAB.

Relacionats

Butlletí