Els ecologistes interposen un contenciós contra el vigent Pla d'Infrastructures

13/03/2007 - 00:00
L'ADENC-EdC i la PTP, amb la col·laboració de DEPANA, Ecologistes en Acció i Ecologistes de Catalunya, i el suport de dotze entitats més han interposat un contenciós administratiu contra l'aprovació del Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC) el passat mes de desembre. Els fonaments jurídics del contenciós administratiu posen en evidència que l'aprovació del PITC 'fou realitzada amb presses i amb un marcat to polític'. Podeu ampliar els detalls del contenciós, aquí. El juliol de 2006 el Govern de la Generalitat aprovava PITC després de 8 mesos de tramitació i discrepàncies profundes amb diverses entitats ecologistes. Segons aquestes entitats, 'el PITC presentat al tràmit d'exposició pública el 13 de desembre del 2005 era profundament 'desarrollista', prioritzava el transport i la mobilitat en vehicle privat enfront del transport públic i la xarxa ferroviària de rodalies, i havia estat redactat amb un menyspreu absolut pels valors dels espais naturals i obviant l'eficiència en l'ús del territori, de l'energia i dels recursos financers de les administracions públiques'. El conjunt d'entitats ambientalistes de Catalunya reclamem al Govern de la Generalitat i al conjunt de formacions polítiques que el procés de revisió sigui rigorós i que la seva participació esdevingui activa. Tot i que el nou pacte de govern (document programàtic de l'Entesa Nacional pel Progrès, pàgines 32 a 35) estableix la revisió del PITC durant el 2007, el desplegament de la Llei de Mobilitat i l'aplicació de criteris com ara la disminució de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, la potenciació del transport públic (bus interurbà, ferrocarril de rodalies...), 'dubtem de l'interès real del Govern d'incorporar les variables ambientals i el consens amb les entitats ecologistes a aquest procés de reformulació, ara per ara aturat'. Les entitats ecologistes consideren que el nou PICT ha de 'complir els criteris de mobilitat establerts en la Llei 9/2003, de socialització i sostenibilitat del dret a la mobilitat (priorització del transport públic), i els objectius de les Directrius Nacionals de Mobilitat i amb l'obligació de redactar els diferents Plans Directors de Mobilitat de Catalunya. També demanen que s'estableixin els objectius de repartiment modal en la mobilitat que prioritzin l'eficiència en el consum energètic i del sòl i el compromís ambiental amb l'escalfament global i que s'analitzin les necessitats reals de mobilitat de les persones i de les mercaderies. Per últim, es subratlla que cal posar sobre el calendari el conjunt d'actuacions que hauran de desplegar el PITC i en ordre de prelació: de gestió de la mobilitat sobre la xarxa existent, millora de les infraestructures de transport públic actuals, i construcció de noves infraestructures (priorització del transport públic). 'Reclamem un veritable Pacte Nacional per les Infraestructures que doni resposta a les necessitats d'articular una xarxa de mobilitat pública i als reptes d'afrontar el compromís global amb el futur dels ecosistemes', asseguren en un comunicat. El pla, segons els ecologistes, 'planifica un escenari d'increment de mobilitat sense fer una anàlisi de les necessitats de mobilitat del país ni plantejar mesures per frenar-ne l'actual increment exorbitant' i 'no fa una avaluació dels impactes sobre els espais naturals i sobre la contaminació atmosfèrica i acústica; ignora els factors que provocaran un augment del consum de combustible i de l'emissió de gasos (l'augment de la motorització, l'aparició de cotxes més grans i de major consum, la urbanització i el tràfic induït per les noves infraestructures...)'.

Relacionats

Butlletí