El govern català promou 77 mesures contra la contaminació atmosfèrica

15/12/2006 - 00:00
El projecte de pla d'actuacions contra la contaminació atmosfèrica a la regió de Barcelona inclou la proposta de limitar a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima en carreteres, autovies i autopistes en 40 municipis, una acció amb la qual es vol reduir un 17% la contaminació atmosfèrica per òxids de nitrogen a la zona amb l'aire considerat més brut de Catalunya. Aquesta és una de les 77 mesures, que ara caldrà que passin el període d'exposició pública abans de la seva aprovació final prevista pel maig de 2007, que el govern català ha impulsat per garantir la salut dels ciutadans, però també per fer front als requeriements de la lluita contra el canvi climàtic. El pla no només se centra en el transport, però hi posa l'accent de forma clara. No és estrany: és la principal font d'emissions contaminants i de gasos d'efecte hivernacle, sobretot de CO2, fins al punt que un 43% del total d'emissions al nostre país té l'origen en aquest sector.
El Diari Oficial de la Generalitat va publicar dijous l'anunci d'informació pública del Pla d'actuació per restablir la qualitat de l'aire als 40 municipis de les comarques del Barcelonès, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental i el Baix Llobregat definits pel Decret 266/2006, de 23 de maig, com a zona de protecció especial. A fi de reduir els nivells de contaminació, el Pla estableix 77 mesures concretes, que ara caldrà que passin un període d'exposició i per tant no es poden donar per fetes, s'estructuren en els àmbits del transport, la prevenció, el transport, la indústria, l'energia, el sector domèstic i les tasques de sensibilització. En l'àmbit del transport i la mobilitat, per aconseguir l'objectiu de reduir les emissions de diòxid de nitrogen i de PM10, el Pla planteja un seguit de mesures que van des de la reducció de la velocitat en determinades vies ràpides fins a l'aplicació de mesures concretes a la zona del Port o l'Aeroport de Barcelona, i també l'ambientalització del transport públic. En aquest sentit, s'insta a la reducció del límit de velocitat a les autopistes, autovies i carreteres principals situades en les zones de Protecció Especial a 80 km/h. La mesura preveu l'increment dels controls per reduir la velocitat real de circulació. En el cas dels turismes, les reduccions en les emissions d'òxids de nitrogen associades a una reducció de la velocitat de 120 km/h a 80 km/h oscil·len entre el 27% i el 50%, segons la cilindrada. Quant a les immissions, la mesura representa una reducció del 18% dels òxids de nitrogen i del 9% de les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres. També es preveu l'ampliació de la xarxa de carril bus i la creació de carrils VAO (per a Vehicles d'Alta Ocupació). Ara, només hi ha carrils bus urbans. Actualment ja estan projectats tres carrils de caràcter interurbà: av. Diagonal - B23; av. Meridiana - C58, i Gran Via Nord. Els carrils bus urbans també s'ampliaran. Encara en el mateix sector, s'ambientalitzaran les flotes de transport públic gràcies a la instal·lació de filtres de partícules als vehicles pesants dièsel Euro III dels serveis públics i a la substitució a gas natural dels dièsel (Convencional, Euro I i Euro II). Per a vehicles existents, s'haurà d'implantar la mesura en un termini inferior a 3 anys, de manera que els vehicles actuals s'adeqüin abans de finalitzar l'any 2009. Aquesta reducció de trànsit s'haurà de concretar en el pla director de mobilitat de la regió metropolitana. Pel que fa a la prevenció, les mesures associades a aquest àmbit tenen com a objectiu no incrementar les fonts d'emissió de contaminants en aquesta àrea. Fan referència a l'urbanisme; als criteris ambientals a aplicar en l'ampliació o modificació d'activitats industrials i energètiques, la modificació d'infraestructures, les activitats extractives, les instal·lacions temporals de manipulació de materials pulverulents, l'execució d'obres, i la construcció, rehabilitació i demolició d'edificis i estructures; i la minimització de la resuspensió de la pols causada pel trànsit per vials pavimentats. En l'àmbit industrial, s'han previst mesures per a la reducció de l'emissió de material particulat i diòxid de nitrogen, com ara la instal·lació de sistemes de captació, aspiració i vehiculació cap a filtres en diversos punts de descàrrega de materials, la implantació de filtres de mànigues i filtres electrostàtics o la instal·lació de sistemes de reducció d'òxids de nitrogen. Les mesures que fan referència al sector energètic són bàsicament de manteniment preventiu de les calderes que n'assegurin uns nivells d'emissió adequats i d'optimització de les combustions. En l'àmbit domèstic, s'han establert mesures relacionades amb el pla de renovació de calderes i escalfadors domèstics a Catalunya, el de renovació d'electrodomèstics, el Decret d'ecoeficiència als edificis i el compliment del Codi tècnic de l'edificació. Finalment, la comissió interdepartamental que ha elaborat el Pla d'actuació també ha tingut en compte l'establiment de mesures relacionades amb la sensibilització de la ciutadania, com ara accions per difondre el Pla i les seves mesures, l'elaboració d'un manual de gestió de la mobilitat als centres de treball, o cursos de conducció eficient per a conductors de vehicles pesants i de turismes. L'escenari a assolir l'any 2010 El Pla estima els nivells de qualitat de l'aire que s'assoliran un cop implementades les mesures establertes, avaluades per a l'any 2010. El procediment que s'ha establert per avaluar el nou escenari inclou l'estimació de les emissions previstes per a l'any 2010, considerant cada font, i la modelització posterior d'aquestes dades, a fi de calcular els nous nivells de qualitat de l'aire. Amb caràcter general, s'estima que l'aplicació de les mesures del Pla en el sector del transport terrestre comportarà un descens del 30% de les emissions, tant de diòxid de nitrogen com de PM10. Les mesures aplicades a l'Aeroport del Prat de Llobregat comportaran un descens del 20% de NO2, i, les aplicades al Port de Barcelona, del 20% de NO2 i el 10% de PM10. En els sectors de la indústria i l'energia, el descens serà del 27% del diòxid de nitrogen i del 29% de PM10. El seguiment del Pla L'objectiu és fer un seguiment del calendari i dels resultats dels indicadors. La coordinació s'efectuarà mitjançant l'Oficina Tècnica de Seguiment del Pla, adscrita a la Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge. Aquesta Oficina s'encarregarà d'avaluar el grau d'implantació de les mesures aplicades, la reducció de les emissions i la incidència en els nivells de qualitat de l'aire; d'informar sobre l'evolució del Pla, i de preparar propostes de mesures o accions de reconducció de les mesures inicials. El Pla d'actuació Aquesta iniciativa vol contribuir a afrontar l'anomenat sector difús -no inclòs en el marc legal que regula el comerç d'emissions que es fixa només en les emissions industrial-. El pla ha de portar a un augment clar de la salut pública, però també a una reducció de les emissions de gasos que provoquen l'efecte d'hivernacle. Ho fa incidint, en bona part, en el sector que té més responsabilitat en les emissions: el del transport. El transport sigui també la principal font d'emissions contaminants i de gasos d'efecte hivernacle, sobretot de CO2, fins al punt que un 43% del total d'emissions al nostre país té l'origen en aquest sector. Les zones de Protecció Especial Les zones de Protecció Especial que estableix el Decret fan referència a dos contaminants: el diòxid de nitrogen i les PM10. El diòxid de nitrogen (NO2) és un gas de color marronós i olor irritant, tòxic a altes concentracions, que intervé en la formació de la boira fotoquímica. Les principals fonts emissores d'aquest contaminant que depenen del factor humà són el transport i determinats processos industrials. Els municipis on se superen els nivells admissibles per a aquest contaminant són:
Al Barcelonès: Badalona, Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet. Al Baix Llobregat: Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, el Prat de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans.
Les partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) són partícules respirables procedents del transport, principalment de vehicles de gasolina, i determinats processos industrials. Els municipis on se superen els nivells admissibles per a aquest contaminant són:
Al Barcelonès: Badalona, Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet. Al Baix Llobregat: Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Gavà, Martorell, Molins de Rei, Esplugues de Llobregat, el Papiol, Pallejà, el Prat de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans. Al Vallès Occidental: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda i Terrassa. Al Vallès Oriental: Granollers, la Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès, i Sant Fost de Campsentelles.
L'Inventari d'emissions i l'impacte en la qualitat de l'aire L'Inventari identifica les fonts d'emissió dels contaminants en aquesta àrea i les quantifica georeferenciant les emissions per focus. Mitjançant models de dispersió, es determina la incidència de les emissions en la qualitat de l'aire i s'identifiquen les fonts on cal actuar. Bàsicament, es determina l'impacte del transport terrestre, marítim i aeri; de les indústries; de les activitats energètiques i extractives, i del sector domèstic. El pla l'ha elaborat una comissió interdepartamental de la qual formen part, a més a més de Medi Ambient, les conselleries de Política Territorial, Salut, Innovació, Universitat i Empresa, Interior i Relacions Institucionals. Més informació, aquí.
AdjuntMida
Image icon [ notícies publicades ]20.95 KB

Relacionats

Butlletí