El ferrocarril és la prioritat dins el nou Pla d'infraestructures del transport de Catalunya

12/08/2005 - 00:00
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha presentat aquest 7 de desembre el Pla d'infraestructures del transport de Catalunya (PITC). En aquest dibuix de les prioritats actuals i futures del transport destaca clarament l'aposta pel ferrocarril, que es concreta amb 800 km de noves línies d'alta velocitat, més de 300 km de noves línies convencionals i la millora de 576 km de línies existents.
Entre les prioritats per la inversió de cara al 2026 és preveu també la millora de la xarxa viària amb uns 1.500 km nous d'autovies i el condicionament i increment de la qualitat global de les carreteres, segons va anunciar el conseller. En aquest sentit, la inversió global serà de 37.115 milions d'euros fins el 2026. Dels quals un 68% del total es dedicaran al ferrocarril i un 32% a les carreteres. De les destinades a ferrocarril les principals partides es destinaran a l'alta velocitat, 12.430 milions d'euros (49%), a l'Eix Transversal Ferroviari (ETF), 6.550 milions (26%), i a altres actuacions incloses en el PDI, 6.840 milions (27%).
Entre els projectes inclosos cal destacar, a més del ETF, una nova línia d'alta velocitat en el corredor mediterrani, que connecti a una velocitat mitjana de 300 km/h Valencia-Barcelona, que pugui connectar amb el AVE Madrid-Barcelona, a Tarragona. I un pla de modernització de millora de la xarxa actual de rodalies. En aquest sentit destaca la proposta d'una nova variant per la línia Barcelona-Mataró que doni 'més centralitat a les estacions', el desdoblament de les línies d'Arenys-Blanes i Montcada-Vic i la reforma de l'acces de rodalies a l'aeropor de Barcelona.
Trencar la radialitat: L'Eix Transversal Ferroviari El projecte cabdal dins aquest pla territorial sectorial que defineix la xarxa d'infraestructures viàries i ferroviàries necessàries per Catalunya, és l'Eix Transversal Ferroviari. Un sistema integrat de transport, articulat sobre una traça ferroviària que permetrà la connexió de les ciutats interiors de Catalunya, el desenvolupament dels sistemes de rodalies al voltant d'aquestes ciutats, la seva connexió per a viatges de llarga distància (TAV a Lleida, Girona i Barcelona) i l'articulació d'una nova línia per al transport de mercaderies, amb la connexió al port i aeroport de Barcelona, i l'aeroport de Girona .
En aquest sentit, el nou ETF no només reforça l'estructura nodal del territori, sinó que és una aposta per poder assolir els objectius marcats per al transport en ferrocarril. En aquest sentit cal subratllar que els objectius del govern són que el ferrocarril assumeixi una quota modal pel que fa a mercaderies superior al 10% l'any 2026. Això suposa que les mercaderies transportades per ferrocarril han de poder augmentar un 8,5% anual per poder assolir una quota modal superior al 10% l'any 2026 (actualment és del 4%). I el transport per carretera s'ha de mantenir en un 3,1% anual (inferior al 4,9% de creixement actual).
Respecte a passatgers, els objectius són que el transport públic pugui créixer el doble que el vehicle privat. Del total de mobilitat generada, s'ha fixat que la mobilitat en vehicle privat no hauria de créixer per sobre del 60% el 2026, mentre la mobilitat en transport públic ho hauria de poder fer per sobre del 120%. Respecte al consum energètic, es calcula que l'aplicació del PITC reduirà un 4,7% el consum de combustible i un 6% les emissions de C02, amb la reducció de la congestió i el major protagonisme del ferrocarril.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha afirmat que 'el pla pretén aconseguir una mobilitat més segura, seguint criteris sostenibles. Alhora, també pretén acabar amb el dèficit d'infraestructures del Principat i augmentar la competitivitat. És una aposta per una mobilitat més sostenible i segura, equilibrada socialment i viable econòmicament, tenint en compte les creixents necessitatsde mobilitat de viatgers i mercaderies'Cal subratllar que el Ministeri de Foment es farà càrrec d'un 47% de les despeses del PITC, la Generalitat assumirà un 35% mentre que encara cal decidir qui es farà càrrec de l'altre 18%, corresponent a l'Eix Transversal Ferroviari.

Relacionats

Butlletí