Dia sense Cotxes: els carrers són nostres!

22/09/2002 - 00:00
«Fins ara, i sobretot en els darrers decennis, la ciutat ha estat pensada, projectada i valorada prenent com a paràmetre un ciutadà mitjà amb les característiques d'adult, mascle i treballador, que corresponen al prototip de l'elector cap de família. Això ha fet que la ciutat perdés els ciutadans no adults, no mascles i no treballadors, que han passat a ser ciutadans de segona categoria, amb menys drets o sense cap dret [...] Es tracta d'aconseguir que l'Administració posi els ulls a l'alçada dels infants, per no perdre de vista ningú». 1.Tonucci, Francesco, La ciutat dels infants, Barcelona, Barcanova, 1997, pp.36 i 37.

Aquest text del pedagog Francesco Tonucci reflexa molt bé el sentiment de perplexitat que, a principis dels anys noranta, va empényer un grup de ciutadans de la ciutat italiana de Fano a impulsar un parlament infantil, una de les primeres accions del qual va ser, precisament, aconseguir una ciutat lliure de cotxes, un dia a l'any. Això era al 1993 i al 1996, per exemple, els pioners de l'associació de veïns del Centre de Badalona ja organitzaven, amb un èxit rotund, la seva pròpia versió d'aquell dia tan singular. L'any 2000, l'associació CarBusters convocava el dia mundial sense cotxes, un breu resum del qual el podeu trobar en aquesta plana.

L'objectiu d'aquesta mena de diades és, tal i com ho expressaven els organitzadors badalonins, 'recuperar el carrer com a espai de trobada i intercanvi entre les persones; on s'asseguri la convivència, la participació i la comunicació entre generacions, cultures i maneres de fer; un espai de trobada amb l'art, la cultura, la memòria històrica, les tradicions, el joc, la festa, la tertúlia... on l'autèntic protagonisme està en cada ciutadà i ciutadana, en la cooperació veïnal i en la conversió del carrer en un autèntic fòrum ciutadà'. Uns objectius ambiciosos, per alguns un pèl massa, però en tot cas ben plens de sentit. I és que, com és ben obvi, l'únic problema de les ciutats no són pas els cotxes, sinó un determinat model de ciutat insolidària i inconscient, que es reflexa, això sí, en un ús forassenyat del vehicle privat.

El Dia sense Cotxes que es celebra avui, i que sorgeix d'una convocatòria europea, recupera en part aquell sentit inicial, tot i que hi dóna un aire més pragmàtic. El centre de les activitats és la promoció del transport públic, i no tant l'intercanvi cultural o generacional. Alguns col·lectius han criticat l'oportunisme d'aquesta mena de jornades, que porten de bracet una gran campanya d'informació. És interessant, en aquest sentit, donar una ullada al manifest que Ecologistes en Acció ha fet respecte el Dia sense Cotxes d'aquest any. Una lectura agre-dolça d'una activitat, potser discutible, però que en tot cas ha aconseguit situar la mobilitat sostenible en un pla d'actualitat força acceptable.

A banda del moviment generat al voltant de la celebració de dies sense cotxes, que tenen un accent sobretot pedagògic, hi ha d'altres iniciatives molt més perennes. Els promotors de les anomenades Ciutats sense cotxes en són un bon exemple i, tot i que, com és ben notori, aquesta mena de projectes no s'han multiplicat arreu, no és menys cert que ja fa temps que han deixat de ser un somni, per esdevenir realitat. Hi ha els exemples de Bremen, Edimburg i Londres, ciutats que tenen àrees on la circulació de vehicles està expressament prohibida. Podeu saber una mica més del cas de Camden aquí. Que ningú es pensi, però, que aquesta mena de barris sense fums són les idees 'boges' d'un grup d'utòpics. Rera aquesta mena de projectes, hi ha molta feina, bona part de la qual promoguda per l'administració i les companyies de transports públics o d'operadors de car-sharing, per assajar noves formes de ciutat. Això sí, rera aquestes 'noves formes' de ciutat hi ha aquell esperit apuntat per Tonucci: cal fer ciutats més habitables.


Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

22/09/2002 Avui, el cotxe a casa.
20/09/2002 Les vies verdes, massa minoritàries.
19/09/2002 La moto manté el tipus malgrat l'elevada sinistralitat.
19/09/2002 Dijous, dia per a l'ús responsable de la moto.
18/09/2002Dimecres, el dia de la bicicleta, actes destacats.
17/09/2002 Barcelona aprofita la Setmana de la Mobilitat Sostenible per presentar millores en el servei de transports públics
17/09/2002 L'Organització Mundial de la Salut insisteix que cal caminar més.
17/09/2002 Dimarts, dia del vianant: els actes més destacats.
16/09/2002 Una llei obligarà a incorporar el transport als plans urbanístics.
16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.


Relacionats

Butlletí