Dia de les Vies Verdes, amb activitats i novetats a la Terra Alta

05/11/2003 - 00:00
Diumenge 11 de maig té lloc la V edició del Dia de les Vies Verdes, que es dedica a aquests singulars passatges, que recuperen per a ús del ciutadà, antigues vies de ferrocarril en desús. En aquesta jornada, organitzada per Fundación Ferrocarriles Españoles (FFE), hi participen 17 vies verdes d'arreu de l'estat, on es farà una gran varietat d'activitats. Caminades, menjars populars o d'altres activitats. La FFE pretèn donar a conèixer aquestes vies, obertes a qui vulgui acostar-s'hi caminant, a cavall o en bici. Aquest any, el projecte de vies verdes compleix 10 anys (1993-2003) i els organitzadors esperen obtenir un bon èxit de participació. A tot l'estat, hi ha actualment 1.200 quilòmetres i 45 vies verdes que faciliten itineraris còmodes, fàcils, accessibles i no motoritzats. En vies de recuperació n'hi ha moltes més. I no és estrany, hi ha 6.000 quilòmetres de línies ferroviàries en desús! En aquesta plana trobareu informació general sobre aquests passejos. Hi ha itineraris en 60 vies verdes i s'ofereix la possibilitat de fer visites virtuals. Aquestes són les vies que participen en la jornada. Aquí podeu consultar els detalls de les celebracions:
Via verda Ferrocarril Vasco-Navarro (Navarra) Via verda del Plazaola (Navarra) Via verda de la Senda del Oso (Astúries) Via verda del Tarazonica (Saragossa - Navarra) Via verda del Cidacos (La Rioja) Via verda de la Terra Alta (Tarragona) Via verda del Tajuña (Madrid) Via verda del Río Guadarrama (Madrid) Via verda de La Alameda de Osuna (Madrid) Via verda de La Jara (Toledo) Via verda de Alcaraz (Albacete) Via verda de La Poblachuela (Ciudad Real) Via verda del Xixarra (País Valencià) Via verda del Noroeste (Múrcia) Via verda de Linares (Jaén) Via verda de La Campiña (Sevilla- Còrdova) Via verda de los Molinos del Agua (Huelva)
De totes maneres, no tot acaba el diumenge. Les vies verdes són obertes tot l'any. A Catalunya hi ha les següents possibilitats:
Via verda del Carrilet: 54 quilòmetres entre Olot i Girona. Via verda de Girona - Costa Brava: 39 quilòmetres entre Girona i Sant Feliu de Guíxols Via verda del Llobregat: Entre la Colonia Rosal i La Baells (Barcelona). 6 quilòmetres. Via verda de la Ruta del Ferro: Entre Ripoll i Sant Joan de les Abadeses. 12 quilòmetres. Via verda de la Terra Alta: Entre les estacions d'Arnes-Lledó i Pinell de Brai. 24 quilòmetres, tot i que pendents d'ampliació. Via verda del Berguedà, tractada en aquesta notícia de Sostenible.
Per una altra banda, i segons informa La Malla, la ruta ecològica que uneix els Ports de Beseit amb Tortosa, seguint un antic traçat ferroviari, arribarà l'any vinent fins al mar, a través del Delta. El Ministeri de Medi Ambient destinarà set milions d'euros a fer realitat aquesta ampliació. Aquest nou tram de la via verda seguirà el camí de sirga de l'esquerra de l'Ebre, des de Tortosa fins la urbanització Riumar. Fins ara, el tram de via verda que estava plenament condicionat s'estenia entre Arnes i el Pinell de Brai, a la Terra Alta. En els darrers mesos s'ha completat també el recorregut fins a Tortosa, amb un traçat espectacular que supera la serra de Pàndols i que discorre paral·lel al riu Ebre, passant per Benifallet, Xerta i Aldover. Aquest nou tram està a punt d'inaugurar-se: s'ha pavimentat tot el traçat, s'han il·luminat els túnels, s'han instal·lat tanques de protecció i s'han creat àrees d'informació, esbarjo i repòs. La connexió d'aquesta via verda amb el Delta de l'Ebre ha estat llargament reivindicada pels usuaris. Tot i que s'havia proposat que seguís el traçat de l'antic carrilet de la Cava, finalment l'opció escollida ha estat el camí de sirga de l'esquerra de l'Ebre. Aquest camí discorre sempre arran d'aigua i era utilitzat per remolcar les embarcacions que tenien problemes per remuntar l'Ebre. Els dos trams del recorregut coincidiran a l'estació de Tortosa, on el pont ferroviari en desús es convertirà en una passarel·la per a vianants i ciclistes. Quan es faci realitat aquest projecte, la via verda Ports-Delta tindrà més de 100 quilòmetres i serà la més llarga de l'Estat. Encara podria créixer més, ja que el Govern d'Aragó està estudiant allargar-la per l'altre extrem, fins a Alcanyís. De moment, servirà per promoure encara més el transport i el turisme sostenible entre dos parcs naturals. Per la via hi poden transitar vianants, ciclistes i genets a cavall.

Relacionats

Butlletí