Compartir cotxe, estalvi de temps i diners

13/09/2002 - 00:00

L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) impulsa un projecte de servei de cotxes compartits que es posarà en marxa, ara que ja ha rebut la conformitat de l'Ajuntament de Barcelona i de l'administració de la Generalitat, a Barcelona i rodalia i que s'inspira en el car sharing dels països anglosaxons. El sistema, una primera versió del qual podeu descarregar-vos des d'aquí, té l'objectiu de promoure l'ús del transport públic i funciona com un lloguer de vehicles, ja que el conductor paga només per l'ús que en fa, és a dir, abona una quantitat de diners per quilòmetre recorregut i es fa càrrec d'omplir el dipòsit de carburant.

Tal i com apunten els seus defensors, el car sharing contribueix no solament a millorar la mobilitat d'una part de la població sinó també a racionalitzar l'ús dels recursos naturals. Aquest sistema, que actualment viu un auge claríssim en moltes ciutats europees, és un bon aliat dels principis de la mobilitat sostenible i parlar-ne aquests primers dies de setembre, a les portes de la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, és especialment oportú.

En relació a d'altres sistemes de transport, l'automòbil privat suposa un elevat consum de carburant per persona i quilòmetre recorregut. Per si mateix, els vehicle de car sharing presenta ja uns valors de consum més favorables que els d'un vehicle privat convencional: presenten millors taxes d'ocupació que els convencionals i recorren distàncies més llargues on els consums específics són inferiors als de les distàncies curtes. El car sharing, exposa la PTP, permet una disminució del consum de carburant per persona que pot arribar fins el 57%.

Des d'un punt de vista privat, l'usuari també fa un bon estalvi. La percepció que avui es dóna entre els usuaris de què els costos d'un vehicle privat són baixos és més que discutible. Els costos del vehicle són, aproximadament, unes 500.000 pessetes anuals, comptant el cost de la plaça d'aparcament i el de l'assegurança del vehicle. A això cal afegir-hi la benzina més d'altres incidències. Utilitzant el sistema de car sharing, es calcula que en uns cinc anys, l'estalvi pot ser d'un milió i mig de pessetes.

Concretament, la xarxa de Car sharing, tal i com s'explica en la plana web de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, consisteix en què un grup de ciutadans comparteix una flota de cotxes, a mode de multi-propietat. Cada soci posseeix una petita part de cada cotxe. Per telèfon o per internet els socis demanen els vehicles i la central assigna els serveis. El servei de cotxes compartits gestionarà una flota de vehicles, que es mantindrà en perfecte estat, distribuïda en diferents aparcaments de la ciutat a disposició dels usuaris. A més, el servei els facilitarà descomptes en els abonaments del transport públic perquè es desplacin a la feina sense cotxe.

El principi fonamental que explica l'èxit del Car sharing és que els costos de funcionament del vehicle són transparents, ja que la cooperativa o societat que administra la xarxa factura cada servei als socis. Mitjançant aquest procediment l'usuari del cotxe veu que els costos de funcionament reals són superiors al que pensaven. La reacció és una racionalització del seu ús, amb la consegüent disminució en el nombre de quilòmetres realitzats en cotxe i l'increment en la utilització dels sistemes pertanyents a l'ecomobilitat. En paral·lel, a molts països europeus els socis de Car sharing gaudeixen de tarifes especials en l'ús del transport públic. Les empreses de transport públic també hi surten guanyant, continuen argumentant els de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, ja que, de mitjana, els socis utilitzen el transport públic quatre vegades més que abans d'adherir-se a la xarxa.

El fet que els clients de Car sharing no usin normalment el cotxe pels seus desplaçaments diaris casa-treball assegura un gran ús del transport públic. Això significa un tipus de comportament exactament oposat als dels propietaris de cotxe. Mentre que els clients de Car sharing cobreixen tres quartes parts de la distancia dels seus viatges en sistemes ecomòbils, és a dir, transport públic, bicicleta i a peu, la resta de la població amb permís de conduir fa tres quartes parts de les distàncies en vehicle privat, en cotxe, moto o motocicleta.

El director de l'entitat PTP, Pau Noy, ha assenyalat, tal i com recull el servei de premsa de l'Ajuntament de Barcelona a bcn.es, que "compartir un vehicle representa estalvis en la inversió i en el seu manteniment", i ha afirmat que "les persones que es venen el cotxe i passen a aquest servei, en rebre la factura de cada ús, s'adonen que tenir un cotxe en propietat els surt més car del que es pensaven i limiten l'automòbil als viatges eficients i competitius", com ara les sortides de cap de setmana.

Cal diferenciar el car sharing del car pooling (dimecres, a Sabadell, es presenta precisament un servei d'aquest sistema). El sistema de car-pooling consisteix en què diverses persones comparteixen en determinats viatges el cotxe d'un únic propietari. El car-pooling té més a veure amb l'autostop organitzat i és un fet puntual, individual, front al car sharing que respon a decisions i propietats col·lectives i organitzades i que és un servei que s'utilitza de forma regular.



Setmana de la Mobilitat a Sostenible:

16/09/2002 Nova estratègia de la Comissió Europea per reduir les emissions de C02 als vehicles.
14/09/2002 Recursos i enllaços sobre transports públics.
13/09/2002 Compartir cotxe, estalvi de temps i de diners.
12/09/2002 Aparquem el cotxe! A punt la setmana de la Mobilitat Sostenible.

Agenda d'activitats.



Relacionats

Butlletí