Catalunya es proposa regular la contaminació de les olors

06/09/2005 - 00:00
El Departament de Medi Ambient i Habitatge ha presentat aquesta setmana l'esborrany de l'Avantprojecte de llei contra la contaminació odorífera que té com a objectiu regular les olors. 'Aquesta Llei té un caràcter pioner perquè no hi ha cap normativa en l'àmbit de l'Estat espanyol ni en l'àmbit de la Unió Europea que reguli la contaminació odorífera', es subratlla des del Departament. Els precedents normatius que hi ha fins al moment només fan referència a guies tècniques, i és en aquestes guies en què es basa aquesta nova Llei. La norma pretén donar resposta a la demanda social existent de regular les olors, posada de manifest mitjançant la Resolució número 1737/VI del Parlament de Catalunya, que insta el Govern a regular aquesta matèria, i mitjançant les diverses peticions del Síndic de Greuges també en aquest sentit. La Llei preveu la regulació segons unitats olfactives, perquè la diversitat de substàncies que poden generar una olor i les baixes concentracions a què poden produir sensació olfactiva fan inviable una limitació compost a compost. Per tant, allò que pot donar un valor objectiu de la molèstia generada són les anomenades unitats d'olor. La nova Llei també preveu, a més de l'actuació individual sobre les fonts d'olor, el procediment per abordar la contaminació odorífera que es pot produir a escala territorial, ja sigui per la presència de més d'una font emissora d'olor o a causa d'un origen desconegut. Aquesta circumstància s'aborda mitjançant la declaració de Zona d'Olor de Règim Especial, que implica l'elaboració d'un pla d'actuació sobre les fonts que poden ser l'origen de la molèstia. Les fonts i causes que poden ocasionar contaminació odorífera són molt diverses i inclouen des d'activitats productives i infraestructures fins a pràctiques veïnals; per tant, l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei és molt divers. Principalment, abasta tant activitats recollides a la Llei 3/1998, d'intervenció integral de l'Administració ambiental (grup A de l'annex 1), com activitats no incloses en aquesta Llei (grup B de l'annex 1 de la Llei) i pràctiques (grup C de l'annex 1 de la Llei). Atesa aquesta disparitat, la Llei defineix un sistema d'intervenció administrativa i competencial adient per a cada tipologia d'activitat. El caràcter d'aquesta nova Llei és bàsicament preventiu sobre les activitats potencialment generadores de contaminació odorífera, i, per tant, estableix uns valors límit per a la immissió d'olor que les activitats han de garantir en les àrees del territori que requereixen més protecció contra l'olor com són les àrees residencials. 'Aquests valors s'han d'assolir mitjançant l'ús de la millor tecnologia disponible i l'aplicació de Bones Pràctiques de gestió, o bé amb la implantació de mesures correctores', es valora. Després de la presentació d'aquest esborrany d'Avantprojecte, el DMAH pretén iniciar una línia de treball amb els diferents agents implicats. Aquests són tant els sectors inclosos en l'àmbit d'aplicació com els ens locals, les empreses que fan mesuraments i els consultors ambientals en aquesta matèria. La nova normativa es preveu portar al Parlament a començaments de l'any 2006.

Relacionats

Butlletí