Font: Calella.com
La recollida d'escombraries ha estat una patata calenta des de fa anys.
Després d’anys de queixes veïnals i imatges de contenidors desbordats, l’Ajuntament de Calella ha posat en marxa els tràmits del que serà el contracte més car del mandat: 29 milions d’euros en cinc anys per a la neteja viària, la recollida de residus i la deixalleria.
El govern municipal defensa que els nous plecs s’han fet després d’una “escolta activa” a tothom: veïns, comerciants, regidors i treballadors de l’actual concessió, per superar l’actual servei obsolet i que presentava incompliments demostrats en auditories. L’oposició, però, considera que el nou projecte és massa car, poc ambiciós i que no comportarà millores ambientals ni en matèria de reciclatge. De fet, només el PP ha donat suport aprovant la nova licitació, mentre que la resta de grups municipals a l’oposició han votat en contra.
El cost anual del nou contracte superarà els 5,3 milions d’euros, un 43% més que l’actual. El projecte incorpora més personal, maquinària més moderna i eficient i la implantació del porta a porta en hotels, càmpings, restaurants i comerços, a qui el regidor de Sostenibilitat, Quim Pla, qualifica de “grans productors”, per descongestionar els contenidors.
Fiscalització externa
S’hi afegirà una segona licitació de 260.000 euros per la fiscalització del servei que s’encarregui d’avaluar la seva qualitat, verificar el compliment del contracte, validar la facturació i possibles penalitzacions i elabori també campanyes de sensibilització. Una mena d’auditoria constant criticada per l’oposició pel seu cost i per portar-se a terme de forma externa a l’Ajuntament.
Què canviarà?
El govern municipal assegura que les millores s’observaran a peu de carrer, amb més personal i maquinària nova, en substitució de l’actual flota envellida i totalment obsoleta; el reforç de la neteja en temporada alta, amb adaptació a temporades de baixa activitat i la distinció d’una nova temporada mitja; i porta a porta per descongestionar l’espai públic en hotels, càmpings, restaurants i comerços.
També millores a la deixalleria i un nou vehicle per la deixalleria mòbil; la incorporació de nous vehicles compactadors que permetran recollir més residus en un sol viatge i que seran de lloguer enlloc de compra com fins ara; i màquines bufadores per a la neteja viària. El nou contracte també incorpora també la neteja de parcs i jardins, que fins ara es portava a terme de forma independent.
A més, el nou contracte és de 5 anys, un termini de temps molt inferior a l’actual, amb la voluntat que sigui més flexible i poder-lo adaptar a les noves normatives que puguin sorgir.
Rescissió de l’actual contracte
Tot i que ara s’han aprovat els plecs per licitar el nou servei, la realitat és que encara queden mesos perquè es posi en marxa. Els tràmits burocràtics per qualsevol concurs públic són llargs, però amb serveis d’aquests imports tan elevats encara són més farragosos.
En aquest cas, com més temps passi, menys haurà de pagar l’Ajuntament: en decidir rescindir el contracte actual, l’empresa concessionària, l’UTE Urbaser Arca del Maresme, haurà de ser indemnitzada. Com menys temps quedi, menor serà la quantitat. Malgrat l’Ajuntament no ha donat cap xifra públicament, Enric Gómez va avançar que en les reunions internes es parlava d’uns 150 mil euros, mostrant-se molt crític: “si el servei és deficient, la solució no pot ser indemnitzar l’empresa, sinó exigir responsabilitats”. Sobre la taula, però, no hi és aquesta última opció.




