Bicing: Sobreviure a la impotència (per Salvador Fuentes)

Tècnic del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona
08/08/2007 - 00:00
A primers de juny vaig escriure en aquesta mateixa tribuna que el Bicing corria un perill seriós de morir d'èxit i, dos mesos després, crec que la situació s'ha agreujat i no es veuen símptomes el sistema hagi de millorar. Hom podria pensar que el parèntesi estival serviria per apaivagar la demanda d'usuaris... en canvi, i d'una manera constant i tossuda, continua incrementant-se el nombre d'inscrits --que ja va camí dels 90.000-- i la veritat és que no entenc com encara no s'ha posat fre a les inscripcions que desborden la capacitat de gestió de l'empresa explotadora, fet que, naturalment, repercuteix negativament en l'usuari habitual. Els números canten. Si 85.000 persones tenen la tarja i 10.000 son els usuaris habituals i només es disposa de 1.500 bicicletes, es molt probable que quan ens dirigim a qualsevol de les 94 estacions existents no trobem bicicletes o no pugem deixar-les, a banda de les bicicletes inoperatives, de les quals sempre n'hi ha 2 o 3 a cada estació. Però això no és igual en totes les estacions. Per exemple, al matí sempre vaig en Bicing a la feina perquè pujo de ciutat Vella a l'Eixample. Tot i que recentment han inaugurat una nova estació al costat de la meva feina, no hi ha cap bicicleta disponible per tornar a casa. L'Eixample està maltractat en relació a Ciutat Vella. Els operaris es concentren en reposar bicicletes a la part baixa de la ciutat, mentre que a la part alta, hi ha un dèficit diari de bicicletes, segons la meva experiència. S'ha publicat que per protegir el sector de lloguer de bicicletes, el Bicing serà encara més restrictiu i quan es deixi una bici en una estació no es podrà agafar de nou fins que no hagin passat 15 minuts. Aquesta mesura no beneficia al sector de lloguer de bicicletes, en canvi perjudica a l'usuari. Sembla una gran contradicció que per una banda es vulgui 'protegir' el sector de lloguer de bicicletes i per altra banda es concentrin més esforços en dotar de bicicletes i espais a la part més turística de la ciutat, perquè és la que té més demanda. És evident que el perfil de l'usuari que viatja en bicicleta a l'Eixample no ho fa per esbarjo, en canvi les parades de la platja, de plaça Catalunya, de la Ciutadella tenen molta demanda, i crec que una part important d'aquesta demanda és per motius d'esbarjo. Si el discurs es que el Bicing sigui un mitjà de transport... diria que estem facilitant just el contrari. Sembla delirant veure com hi ha gent fent cua a veure si arriba alguna bicicleta o espavilats que s'afanyen a posar la tarja abans que tu per emportar-se la darrera bici disponible... Tot plegat és força descoratjador. També passa massa sovint que els automobilistes aprofiten que les estacions del Bicing estan buides per aparcar amb massa impunitat. He vist més d'una bici aparcada al damunt d'un cotxe. Sol passar que al fer les parades en zona verda, els vehicles continuïn aparcant, malgrat que la ratlla vermella del terra és ben gran i ben llampant. I després encara tenen la barra de dir que no ho sabien. No hi ha cap suport de la Policia local per comunicar als automobilistes les noves zones Bicing. L'agost no dóna treva al Bicing i esperem que la reunió demanada per l'oposició municipal per avaluar l'impacte a la ciutat del Bicing, serveixi per treure la son de les orelles als gestors del sistema i millori la seva capacitat. Mentrestant sobreviurem a la impotència de tenir un 'altre' servei de transport públic deficient.

Relacionats

Butlletí