Barcelona implanta un nou transport públic individual en bicicleta

17/01/2007 - 00:00
El Bicing és un sistema de que té per objectiu posar a l'abast dels ciutadans bicicletes per realitzar desplaçaments dins de la ciutat i per tal de completar en alguns trams els viatges, amb un mode de transport econòmic, usable i sostenible. Es tracta, doncs, de potenciar la inclusió de la bicicleta en la intermodalitat i de promoure l'ús d'aquest vehicle com a mode de transport complementari als desplaçaments dels ciutadans. L'Ajuntament de Barcelona ha encarregat a l'empresa municipal B:SM la gestió d'aquest servei, que s'ha adjudicat mitjançant concurs públic a ClearChannel, empresa que ja té instal·lats serveis similars a ciutats com Reims, Oslo i Estocolm. Aquest sistema funciona a diverses ciutats europees amb èxit. A Barcelona, la seva implantació es finançarà amb els excedents obtinguts del sistema de regulació integral de l'aparcament, l'Àrea Verda, tal i com marca l'ordenança fiscal. El nou sistema de transport públic individual Bicing arrenca al març i posarà a disposició dels ciutadans 3.000 bicicletes al 2007. La iniciativa vol potenciar la intermodalitat entre diferents modes de transport i promoure la sostenibilitat en els desplaçaments. El sistema Bicing funciona a través d'una targeta d'abonament, nominal, unipersonal i intransferible. Aquesta targeta és l'element que reconeix a l'usuari en el sistema i que s'ha d'usar obligatòriament per disposar d'una bicicleta als punts de recollida i lliurament de bicis. La xarxa d'estacions s'ha dissenyat de manera que es garanteix l'accés a punts de recollida i lliurament de bicicletes a menys de 300 metres de distància. La xarxa de punts de recollida i lliurament de bicicletes s'ha basat en criteris d'intermodalitat entre la bicicleta i altres modes de transport, com bici-metro, bici-tren o bici-ferrocarril. També amb aparcaments i altres zones importants de generació o atracció de viatges com equipaments, eixos comercials, universitats, parcs, equipaments, etc. Aquest servei funcionarà amb targetes d'abonament, que es poden sol·licitar en el format anual o setmanal. Així, només els usuaris identificats amb la targeta d'abonament podran disposar de les bicicletes d'aquest servei. L'estructura tarifària assignada a aquest transport pretén fomentar la rotació en l'ús de les bicicletes, diferenciant-se del sistema clàssic de lloguer de bicicletes. Així, s'ha fixat una tarifa de 24 euros per a l'abonament anual i de 1 euros per a l'abonament setmanal. Aquests abonaments donen dret a utilitzar les bicicletes de Bicing durant 30 minuts sense cap més càrrec, totes les vegades necessàries, en un mateix dia, dins l'horari del servei, que coincideix amb l'horari d'obertura del Metro de diumenge a dijous (de 05:00 a 00:00 hores), i no tanca divendres i dissabtes (24 hores). Per als usos que es perllonguin més de 30 minuts, es preveu carregar a l'usuari amb una tarifa de 0'30 euros per cada tram de 30 minuts, fins a un màxim de dues hores, ja què el sistema permet la utilització d'una mateixa bicicleta per part d'un usuari un màxim de 2 hores. La informació i expedició d'aquests títols es realitzarà a través de les Oficines d'atenció al client de Bicing o a través d'internet. Les bicicletes tindran una imatge específica distintiva del sistema de Barcelona, són de dimensions adaptables a joves i adults, i consten de manillar ampli i ergonòmic que facilita la conducció. Els vehicles compten amb canvi de marxes de tres velocitats, peu de subjecció en posició de repòs, pedals antilliscants, sistema d'il·luminació nocturna, frens davanter i posterior de maneta, sistema antirrobatori, xip d'identificació, i espai per a informació. Les bicicletes estan fabricades en material resistent a l'ús intensiu, en acer i alumini. Cada bicicleta del sistema Bicing compta amb un número identificador, que vincula el vehicle amb l'usuari que l'està fent servir en cada moment i, per tant, en permet la identificació i el seguiment del vehicle en cas que fos necessari. Aquest mes de gener comencen els treballs previs a la posada en marxa dels punts de recollida i lliurament de bicicletes, on s'enllestiran els aspectes tècnics de la instal·lació al carrer. A partir del mes de marc, Barcelona comptarà amb les primeres 200 bicicletes, distribuïdes en 15 estacions. Aquest nombre de punts de recollida de bicis s'anirà ampliant durant la primavera, amb 550 bicicletes i 35 estacions més fins assolir la xifra de 1.500 bicicletes disponibles a un centenar d'estacions, a l'estiu, en l'àmbit de la zona centre, Ciutat Vella, Eixample, i als punts estratègics d'intermodalitat, com poden ser les estacions de transport ferroviari (Metro, ferrocarrils i tren), aparcaments públics i equipaments públics d'interès. Aquí podeu veure el plànol d'estacions previstes. A final d'any, la ciutat comptarà amb 3.000 bicicletes ubicades a 200 estacions en altres districtes de la ciutat.

Relacionats

Butlletí