Barcelona aplicarà durant una dècada un pla per a millorar la mobilitat

23/11/2006 - 00:00
L'Ajuntament de Barcelona ha presentat l'avenç del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2006-2018 per millorar la mobilitat a la ciutat. El document provisional (aquí podeu ampliar la informació) defineix el model de mobilitat per a Barcelona, fa una radiografia de la situació actual i proposa mesures per facilitar els desplaçaments que es fan dins de la ciutat i entre la capital i les poblacions de l'àrea metropolitana. El PMU és fruit del consens assolit entre les administracions i les entitats que formen part del Pacte per a la Mobilitat. A través d'aquest procés participatiu, s'ha definit el model que té com a prioritats una mobilitat segura (reducció accidentabilitat), sostenible (descens de les conseqüències ambientals); equitativa (garantir el dret a la mobilitat) i eficient. El pla pretén invertir la situació actual. Els desplaçaments en vehicle privat (cotxe o moto) a Barcelona representen el 33,8% del total, els realitzats en transport públic, el 35,6%, i els que realitzen a peu o en bici, el 30,7%. Col'lapse si no es capgira la situació Si es mantingués la tendència dels últims anys, el nombre de desplaçaments en vehicle privat passaria dels 16,7 milions de vehicles-Quilòmetre/dia actuals als 20,8 milions el 2018. Durant la presentació de la iniciativa, el regidor de Seguretat i Mobilitat, Ferran Julian, ha advertit que mantenir l'actual increment de l'ús del vehicle privat suposaria arribar al col'lapse de les vies de la ciutat i a la saturació dels seu carrers d'aquí a només deu anys. Per evitar aquest escenari, el PMU s'ha fixat la proposta "realista" de reduir d'ús del vehicle del vehicle privat del 33,8% actual al 27% i incrementar la utilització del transport públic, del 35,6% al 38%, i dels desplaçaments a peu, d'un 30,7% a un 35%. Si això es complís, a la ciutat es mourien 15,7 milions de vehicles/Quilòmetre/dia. Ús racional del cotxe Una de les principals mesures previstes en el PMU és el foment d'un ús més racional del vehicle privat a partir de l'augment de l'ocupació mitjana del vehicle privat. Entre les iniciatives previstes, es posarien en marxa els carrils BUS/VAO, compartits per autobusos i per Vehicles d'Alta Ocupació (VAO), és a dir, cotxes en el què viatgen tres o més persones. Aquests carrils s'habilitarien als principals accessos, com la Diagonal o la Gran Via, però cal acordar la mesura amb altres ajuntaments de l'àrea metropolitana. Altres propostes per fomentar els VAO són la creació de peatges tous per a aquests usuaris així com descomptes en aparcament. Increment del transport públic La millora de l'oferta de transport públic és una altra dels pilars del PMU. Els objectius són incrementar un 30% els desplaçaments interns (aquells que es fan a la ciutat) i d'un 65% els de connexió (entre la ciutat i la resta de l'àrea metropolitana). Per aconseguir aquests increments, s'han concretat propostes per a la Revisió del Pla Director d'Infrastrcutures (PDI), i per al Pla de Rodalies, que inclou els serveis de les companyies Adif, Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat. En aquest sentit, el director de Mobilitat, Ángel López, ha demanat una modificació "ambiciosa" del PDI. Complir els objectius de Kyoto Una altra de les prioritats del pla urbà és complir els compromisos establerts al Protocol de Kyoto pel que fa als nivells d'emissions. Aquí també s'ha elaborat un llistat de mesures concretes com bonificacions fiscals per als usuaris de vehicles menys contaminants. El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona s'haurà d'encaixar en el Pla Metropolità que sobre aquesta matèria està elaborant l'Autoritat Metropolitana del Transport. En aquest sentit, Ferran Julian ha insistit que el PMU és un document obert que pot ser modificat en funció de les propostes de millora que es vagin formulant en el sí del Pacte de la Mobilitat. Per això,eldocument estableix la posada en marxa de l'Observatori de la Mobilitat com a instrument de seguiment i control dels objectius del PMU. Font: Barcelona.cat.

Relacionats

Butlletí