APPA denuncia el rebuig de les petrolieres al bioetanol, i demana que s'obligui a comercialitzar-lo

11/03/2005 - 00:00
L'Associació de Productors d'Energies Renovables (APPA) denuncia que les empreses integrades en l' Associació Espanyola d'Operadors de Productes Petrolífers (AOP), al·legant barreres tècniques ja superades, rebutgen augmentar la presència de bioetanol en la gasolina,tal com exigeix el compliment de la legislació i la planificació energètiques. I demanen a la Comissió Nacional de l'Energia (CNE), que actualment analitza les barreres que dificulten l'ús dels biocarburants, que proposi mesures adequades per a superar-les. Una mesura especialment efectiva seria l'establiment de l'obligació de comercialitzar un percentatge creixent de biocarburants en barreges directes amb gasolines. Adverteixen que sense ella, serà molt difícil arribar als objectius de la planificació, que són de consum, i no de producció.
Quan acabi el 2005 s'hauran produït a Espanya, en el millor dels casos, unes 164.000 tones equivalents de petroli (tep) de bioetanol, (320 milions de litres) i el Pla d'Energies Renovables (PER), aprovat pel consell de Ministres el passat mes d'agost, aspira que es consumeixin 750.000 tep en el 2010, el que exigeix, a més de quadruplicar la producció nacional, garantir la barreja directa del biocarburant amb la gasolina del mercat intern.
Per a arribar a l'objectiu del PER, per tant, a més de fomentar el consum i adoptar altres mesures que permetin el seu desenvolupament, segons APPA, és indispensable que les empreses petrolieres col·laborin en la tasca. Concretament, ja que la producció de ETBE ha tocat sostre - a l'Estat Espanyol el bioetanol es consumeix barrejat amb isobutileno en forma de ETBE, un additiu de la gasolina - han de barrejar el bioetanol directament amb gasolina en el percentatge més alt que sigui possible i posar-lo a la disposició dels consumidors en les estacions de servei. En aquest sentit la legislació europea -Directiva 2003/30/CE- i nacional -Reial decret 1700/2003- permeten incorporar el biocarburant directament a la gasolina i sense necessitat de diferenciar-la amb un etiquetatge específic, llevat que contingui més del 5% de biocarburant.
Biodièsel sí, bioetanol no Però l'oposició de la AOP es clara, asseguren que 'l'excedent, cada vegada creixent, de gasolines del refinament espanyol, no aconsella incentivar fiscalment l'addició directa del bioetanol com combustible alternatiu'. Addueixen també impediments tècnics, com ara 'la necessitat d'una logística complexa, que hauria de modificar els sistemes actuals; els canvis necessaris en la logística de distribució, o que fins que la Comissió Europea no finalitzi l'estudi que està realitzant no es sap amb certesa quines emissions al medi que poden generar l'ús d'aquestes barreges i els efectes sobre els estàndards de qualitat de l'aire i els motors dels vehicles.
Segons APPA aquests obstacles queden desmentits en informes com el de l' Agència Internacional de l'Energia ('Biofuels for Transport', 2004') i del CIEMAT ('Anàlisi del cicle de vida comparatiu del etanol de cereals i de la gasolina', 2005), entre altres entitats, així com l'experiència de dècades en països com Brasil, EE UU i Suècia -on es comercialitza gasolina fins a amb un 15% de bioetanol-.
Entre aquesta polèmica el que sí es sap amb certesa són els avantatges ambientals, dels biocarburants sobre els carburants d'origen fòssil. En el cas concret del bioetanol, la barreja de gasolina amb un 5% de biocarburant, segons el citat informe del CIEMAT, permet un estalvi d'energia primària del 0,28% i de combustible fòssil del 1,12%, a més de disminuir un 4% les emissions de CO2 per quilòmetre recorregut. Si aquesta barreja s'eleva fins al 85% de bioetanol 'emprada per vehicles FFV, no comercialitzats a Espanya', l'estalvi d'energia primària és del 17%, el de combustible fòssil del 36%, i el de CO2 del 90%. Tots els vehicles moderns accepten barreges del 15% de bioetanol sense necessitat de modificar els seus motors.
Aquests avantatges ambientals, juntament amb l'objectiu de reduir la dependència del cru i augmentar la seguretat del proveïment energètic, justifiquen, en opinió de APPA, les adaptacions que s'hagin de fer per a permetre l'accés dels biocarburants als consumidors. El rebuig al bioetanol contrasta amb el compromís públic de les empreses petrolieres pel biodièsel, que ha rebut un fot impuls per parts dels operadors, a causa de la situació deficitària del refinament de gasoil. En aquest sentit la AOP ha anunciat que 'donen suport la producció i utilització de biodièsel'. I han anunciat fortes inversions per a millorar la penetració del biodièsel en el mercat nacional.
Podeu saber més de la posició de la AOP al respecte aquí. Podeu accedir a l'informe: 'Una estratègia de biocarburants per a l'Espanya' de APPA aquí.

Relacionats

Butlletí