Aena comença la revegetació del Parc Litoral del Prat de LLobregat

10/04/2005 - 00:00
Aquest dilluns 3 d'octubre, l'organisme públic ' Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea' (Aena) ha començat a executar els primers treballs del projecte del 'Parc Litoral del Prat', valorats en 3,6 milions d'euros i que aquesta empresa ha de portar a terme com a mesura compensatòria per l'impacte de l'ampliació de l'aeroport.
Les obres consisteixen, a grans trets, en la recreació de l'estany de l'Illa (a la zona de l'antic càmping Cala Gogó, la construcció del qual va eliminar l'estany), l'ampliació de l'estany de la Roberta (situat entre l'antic golf i la zona militar), la plantació intensiva de pins, arbustos i espècies herbàcies pròpies de les marines deltaiques (amb l'eliminació de les plantes exòtiques impròpies d'un delta, com les espècies ornamentals) i la creació d'itineraris senyalitzats dins la pineda de can Camins.
Estany de l'Illa Per construir el càmping Cala Gogó, a l'inici dels anys 70, es va dessecar l'estany de l'Illa, que tenia forma allargada, similar a un tram de riu. Ara, amb el càmping desaparegut, Aena hi ha construït una gran bassa de drenatge de les aigües pluvials de l'aeroport i una estació de bombejament per enviar aquesta aigua excedent cap a la mar.
El nou projecte preveu recrear, aigües avall de l'estació, una nova marina (el 'nou' estany de l'Illa), d'aspecte més natural que la bassa de drenatge i amb una superfície similar (1,6 hectàrees,aproximadament). Ara, tot aquest espai presenta l'aspecte d'un erm desolat, però, segons el projecte de l'Ajuntament, al voltant del nou estany (que serà d'aigua salabrosa) s'hi plantarà una nova pineda, així com vegetació pròpia de les maresmes.
Els tècnics municipals esperen que aquesta zona humida sigui colonitzada per aus, amfibis, rèptils i insectes. Per tant, per poder observar tota aquesta biodiversitat, però sense molestar-la, l'accés serà restringit i es construirà un petit observatori en un extrem de l'estany.
Estany de la Roberta L'estany de la Roberta no té un origen natural: Va ser creat per l'aeroport als anys 50 com a bassa de desguàs de la pista transversal, que es va construir en aquell temps. Als anys 90 va perdre la seva connexió amb el mar, per on desaiguava, i va passar a ser un element ornamental del camp de golf. Fa uns mesos, Aena va recuperar la connexió de la Roberta amb el mar mitjançant un canal de drenatge que mor a la platja i també va construir una estació de bombejament.
La nova actuació consisteix a crear una mota (cordó de terra elevat) que envolta els terrenys on es troba l'estany per permetre que, en cas de pluges, tot l'àmbit delimitat per la mota quedi inundat. Quan això passi, l'estany gairebé multiplicarà per tres la seva superfície habitual. El projecte també preveu fer un canal que resseguirà per l'interior la tanca del passeig marítim, i que també quedarà inundat quan plogui.
Itineraris a la pineda Una tercera actuació serà la creació d'itineraris senyalitzats dins la pineda de can Camins. Aquests itineraris segueixen la traça d'antics viaranys, estaran marcats amb estaques de fusta i cordes i no es podran abandonar per caminar lliurement per la pineda. L'accés a can Camins per aquests itineraris tindrà un horari i un servei d'informació i vigilància. De moment, les obres han començat per la creació d'aquests itineraris i la plantació vegetal.
Aquesta mesura intenta doncs compensar d'alguna manera l'impacte que els projectes d'ampliació de l'aeroport del Prat, així com el del port de Barcelona han tingut sobre la flora i la fauna dels aiguamolls del Delta. Cal subratllar que els aiguamolls que abans cobrien la majoria del Delta suposen en l'actualitat únicament un 3% de la superfície.

Relacionats

Butlletí