Arriba la T-Verda per a qui aposti pel transport públic

Font: AMB.cat i Avui.cat

29/09/2017 - 14:01

El títol de viatge atorga tres anys de gratuïtat en el transport a qui desballesti un vehicle contaminant i no n'adquireix un de nou.

A partir del 2 d'octubre estarà a disposició dels ciutadans la T-Verda, un títol de transport personal i intransferible que permet utilitzar de manera il·limitada i gratuïta durant tres anys tots els serveis de transport públic integrats dins de les 6 corones tarifàries de l'ATM. En l'àmbit dels 36 municipis metropolitans, el títol serà T-Verda Metropolitana i el gestionarà l'AMB, a través del seu servei AMB Informació. La Generalitat el farà extensiu a la resta de municipis amb el nom de T-Verda.

El nou títol de transport discriminarà positivament els usuaris que apostin pel transport públic i abandonin l’ús dels cotxes privats més contaminants. La podran sol·licitar els ciutadans metropolitans que donin de baixa i desballestin un vehicle privat pol·luent i es comprometin a no adquirir-ne cap de nou, almenys en un període de tres anys. “Volem eliminar de la circulació els vehicles que més contaminen i, a la vegada, comprovar si l’al·licient de tenir aquest títol de transport fa que ens acostumem a utilitzar més el transport públic. Hem de fer un canvi d’hàbits per aconseguir una mobilitat sostenible ara que tots som més conscients que és bo per a la qualitat de l’aire i, en conseqüència, per a la nostra salut”, explica Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB. “La T-Verda és una iniciativa de l’AMB que gràcies a la Generalitat podrà estar a l’abast de tots els ciutadans de l’àmbit de l’ATM”, afegeix Conill.

Serà a partir del proper 2 d’octubre quan es procedirà a atendre les demandes dels ciutadans per aconseguir la nova targeta que permetrà utilitzar de forma nominal, sense limitacions d’horari i de manera gratuïta la xarxa de transport públic del Sistema Tarifari Integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en totes les seves zones.

Per obtenir la T-Verda Metropolitana, a part d'estar empadronat a l'àmbit d'actuació, es requerirà al sol·licitant que, en els sis mesos anteriors a la petició de la targeta, hagi donat de baixa i desballestat una motocicleta o turisme de determinades caractacterístiques. En concret una moto tipus pre-Euro o Euro 1 -ciclomotors matriculats abans del 17 de juny del 2002 i motocicletes matriculades abans de l’1 de juliol de 2004-; un turisme dièsel (M1) fins a Euro 3 -matriculat abans del 2006 i sense etiqueta de la DGT- o un turisme de gasolina (M1) o gas fins a Euro 2 -matriculat abans del 2000 i sense etiqueta de la DGT.

A més, el demandant del títol de transport s’haurà de comprometre a no adquirir cap vehicle nou durant un període de tres anys a partir de l’obtenció de la T-Verda. Aquest temps equival al de la validesa de la targeta, tot i que la seva renovació serà anual per comprovar que les condicions per al seu ús es compleixen.

La nova T-Verda

La Targeta Verda Metropolitana és una iniciativa liderada per l’AMB però que, en el marc de col·laboració i coordinació entre administracions per lluitar contra la contaminació ambiental i afavorir l’ús del transport públic, s’ha estès a tota l’ATM de l’àrea de Barcelona perquè serveixi a totes les corones tarifàries i es pugui utilitzar tant al metro com al Tram, als busos de la Generalitat de Catalunya, als Ferrocarrils de la Generalitat (FCGC) i al servei de Rodalies de Renfe. Pel que fa a la gestió dels 36 municipis de l’AMB, tal com indica Cristina Farré, directora d’AMB Informació, se’n farà càrrec aquest organisme.

Considerem que els beneficis per als ciutadans seran importants sobretot perquè el transport gratuït que cobrim és de distàncies considerables”, assegura Conill.

Estalvi econòmic

Segons els càlculs fets per l’AMB, cada ciutadà que desballesti un vehicle privat i obtingui la T-Verda s’estalviarà, per any, al voltant dels 3.750 euros si es desfà un cotxe dièsel; 4.000 euros si ho fa amb un de benzina, i sobre els 1.300 euros en el cas que sigui una moto. A més, en el cas que el titular del vehicle desballestat no estigui interessat a utilitzar la nova targeta de transport, la podrà cedir a un membre de la unitat familiar -cònjuge o fill menor de 18 anys-. “La persona beneficiària de la targeta cedida la podrà utilitzar les ocasions que vulgui perquè es convertirà en el titular de la targeta. En tot cas, aquesta cessió només es podrà fer una vegada i no sumarà temps des del moment del canvi de titular, que seguiran sent tres anys d’accés gratuït al transport públic des de la seva expedició”, especifica Conill.

Segons els càlculs realitzats per l’ens metropolità d’acord amb les dades de la direcció general de Trànsit (DGT), l’any 2015 es van desballestar un total de 53.900 cotxes i 10.700 motos en tota l’àrea metropolitana de Barcelona. De tots aquests vehicles, l’AMB ha calculat que uns 38.000 serien susceptibles de bonificació i, per tant, els seus propietaris podrien gaudir de tres anys de transport públic amb la T-Verda. També, d’acord amb les estimacions de l’AMB, si un 10% d’aquesta xifra de vehicles s’acollís al nou sistema de tarifació ambiental, al voltant de 3.800 persones podrien usar la nova targeta metropolitana anualment.


 

Categories: 

Relacionats

Notícia

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha formalitzat la compra de 36 autobusos estàndard de 12 metres d'hidrogen, a més de dos vehicles articulats, que serien els primers articulats d'hidrogen a circular a tota Espanya. Es tracta de la compra més important de vehicles d’hidrogen de TMB i està finançada pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc dels fons Next Generation
 

Article

L’AMB, en col·laboració amb Movement, desde 2018 tira endavant els Premis Bicimpuls que són un reconeixement a les entitats metropolitanes que dediquen el seu treball i esforços per la promoció de la bicicleta a la Metròpolis Barcelona. Així, enguany, els premis Bicimpuls arriben a la seva sisena edició. Les candidatures estan obertes obertes fins al 14 de gener.

Article

Un nou atles mostra el potencial per caminar o anar en bicicleta de Barcelona, València, Palma de Mallorca i Granada

Butlletí