El projecte educatiu Ciutat, Territori i Paisatge, impulsat pels departaments d'Ensenyament i Territori i Sostenibilitat i l'Observatori del Paisatge ha estat reconegut amb una menció especial del Premi del Paisatge del Consell d'Europa. A la final del guardó hi van arribar un total de 14 projectes d'arreu del continent que prèviament havien estat escollits pels respectius estats. El Consell d'Europa ha atorgat dues mencions més mentre que el primer premi ha anat a parar al projecte de restauració paisatgística de la localitat minera de Carbònia, a Sardenya (Itàlia).
En l'acta del Premi del Paisatge es reconeix l'èxit del projecte Ciutat, Territori, Paisatge per 'forjar una nova cultura del territori i un sentiment de responsabilitat envers el paisatge'. A més, reconeix el valor d'exemple per a iniciatives similars a la resta del continent. El Consell d'Europa assenyala la importància de comprendre el paisatge com un element en constant evolució i recorda que 'uns ciutadans educats són més capaços d'enfrontar els reptes de futur'.
El projecte educatiu, iniciat el 2008, vol actualitzar els coneixement sobre ciutat i territori de l'alumnat de secundària de Catalunya així com promoure'n la sensibilització envers el paisatge. També pretén reforçar les competències bàsiques previstes per a aquesta etapa.
Els materials didàctics, elaborats per persones de reconegut prestigi en la matèria, estan formats per:
- Dotze làmines que permeten als alumnes treballar en equip per interpretar dotze paisatges de Catalunya, representatius de la diversitat de paisatges del país.
- Una guia didàctica per al professorat amb activitats a desenvolupar pels alumnes.
- El web Ciutat, Territori i Paisatge, que amplia i aprofundeix en el contingut de les dotze làmines i afavoreix l'ús de les noves tecnologies de la informació en els processos d'aprenentatge.
Més de 450.000 alumnes d'entre 12 i 16 anys van rebre aquest material entre el 2008 i el 2009, i paral·lelament les tres institucions van organitzar cursos de formació per al professorat. Es tracta, tal com ha reconegut el jurat, d'una experiència pionera a Europa per introduir el concepte de paisatge i la transformació dels territoris a l'ensenyament secundari.
La diversitat del paisatge, als instituts
La iniciativa de la Generalitat i de l'Observatori ha permès introduir als instituts la diversitat
dels paisatges catalans. En aquest sentit s'han seleccionat exemples com la transformació del Poblenou de Barcelona per crear el districte 22@ així com territoris de contacte entre l'agricultura i l'expansió urbanística com el Baix Llobregat o el Pla de Bages. El paisatge com a recurs turístic es pot treballar a partir d'un exemple de mar (Costa Brava) i un de muntanya (la Vall d'Aran) mentre que la relació entre ciutat i parc natural es mostra amb el cas d'Olot i la Garrotxa.
També es poden estudiar a les aules els paisatges de regadiu del Segrià en una zona de secà, el paisatge de la frontera de la Cerdanya, els industrials del Tarragonès, els fluvials i de producció energètica de la Ribera d'Ebre i la relació entre la ciutat compacta i difusa al Vallès.
Els materials aprofiten eines com la fotografia aèria i panoràmica així com la cartografia per entendre les transformacions del territori i els principals elements que configuren els paisatges. A més, al web els alumnes poden simular-ne l'evolució.