'Ens hem acostumat a viure sota un núvol tòxic'

Periodista
Periodista
06/02/2015 - 00:00

Agustí Payá, conegut com a "ElectrikBoy", és un pilot especialista en curses de vehicles elèctrics. Ha participat al rally més emblemàtic del món, el Dakar, amb un cotxe 100% elèctric. En les temporades 2012, 2013 i 2014, va finalitzar la competició EcoSèries com a campió absolut en la categoria ElectroSèries (1er campionat d'Europa de vehicles elèctrics en circuits permanents). Payá també és enginyer especialitzat en projectes d'emissions zero i dirigeix una empresa especialitzada en el desenvolupament de sistemes de recàrrega pels  vehicles elèctrics. El proper 26 de febrer participarà a la pròxima sessió d'Ecotendències dedicada al vehicle elèctric. La seva visió sobre el futur de l'electromobilitat és força optimista.

Passen els anys i el vehicle elèctric sembla com una eterna promesa que no s'acaba de fer realitat.  Hi estaria d'acord?
Hi estic d'acord si únicament interpretem la xifra de vehicles elèctrics matriculats al nostre país ja que, per diferents circumstàncies econòmiques i socials, les vendes d'aquests vehicles es troben en la franja baixa a Europa. Si fóssim Noruega, estaríem parlant d'una situació totalment inversa. Allà els vehicles elèctrics són líders en vendes per davant dels de combustibles fòssils. Les preguntes que ens hem de fer són: per què allà sí i aquí no? I què cal fer per implantar el model noruec al nostre país?. Crec que una forma més realista de valorar si es compleix o no aquesta eterna promesa, seria a través de l'opinió del ciutadà, formulant-li la pregunta de si estaria disposat a adquirir un vehicle elèctric en les mateixes condicions que un fòssil.

Aquí, i en el cas de la ciutat de Barcelona, "el desig de tenir o adquirir un cotxe elèctric" es troba al voltant del 80% dels enquestats. Per tant, cal incidir en poder millorar l'oferta i satisfer aquest desig. Cada cop més fabricants de cotxes aposten per introduir a la seva oferta vehicles elèctrics o de molt baixes emissions (range extended, plug-in hybrid, etc.). L'altre factor determinant perquè aquesta oferta creixi és la introducció d'una legislació clara i contundent en quant a la incentivació del vehicle elèctric i del transport sostenible, i la ‘penalització' d'aquelles conductes o tecnologies que no ho són.

(F)

Quin seria el factor que dificulta més la implementació? Es potser la limitada autonomia?
Jo penso que la dificultat principal es troba en l'elevat cost del cotxe elèctric en comparació a un de fòssil. És cert que l'oferta cada dia és més amplia i més competitiva, sobretot si calculem el cost real a mitjà termini (aquí el vehicle elèctric surt a compte per consum i un menor cost de manteniment), però la cultura d'un país com el nostre, ara per ara, no destaca per fer plans a mitja termini, el ciutadà valora molt més el preu de compra i no tant el del cost que li representarà en aquest mitjà termini. La situació laboral i econòmica actual suposo que tampoc ajuda a fer previsions.

Respecte a l'autonomia i la recàrrega, els cotxes elèctrics actuals compleixen perfectament amb les necessitats per un ús urbà e interurbà. Aquí el factor psicològic té molta influència i no sempre és racional. D'aquí la importància de promoure sistemes de càrrega fiables i ràpids, per trencar aquesta barrera psicològica o síndrome de "quedar-se sense bateria".

Què més caldria fer per superar aquests obstacles?
Doncs equiparar el preu d'un cotxe elèctric a un de fòssil, ja sigui perquè el primer entri en economia d'escala, o bé perquè el fòssil sigui més costós de mantenir, creant nous impostos que en desincentivin l'adquisició. Crec que la combinació temporal d'ambdós factors seria la més adequada. Aquí el legislador hi té molt a dir perquè ha de promoure normatives en aquest sentit, i al mateix temps, ha de fer possible que el ciutadà es pugui adherir al nou model sense "morir" en l'intent, potenciant també el transport privat sostenible i el transport públic. Ciutats com París o Londres, entre d'altres, ja van en la línia correcta. Les flotes públiques han de ser el més sostenibles possible i han de servir com a exemple per a la resta de la ciutadania. Cal ser coherents i "predicar amb l'exemple". Al final fem les coses perquè el veí del costat les fa o perquè surten clarament a compte.

(F)

La baixa del preu del petroli no ajuda...
Tot el contrari, ajuda més del que sembla, perquè petroli no s'utilitza únicament per ser cremat en motors de combustió, sinó també per a la fabricació de la major part dels components d'un cotxe, inclosos els elèctrics. Per altra banda, la puntual baixada del preu del petroli no té res a veure amb un canvi real sobre la tendència de disponibilitat d'aquest recurs, i sí molt amb estratègies geopolítiques d'aquest moment. Crec que és un gran error, fins i tot "una trampa" fer plans o previsions de futur considerant la situació del preu actual del petroli.

Vostè dirigeix l'empresa Aenergy. Quin és el seu objecte de negoci i quin tipus de clients té?
La nostra activitat se centra en el desenvolupament de sistemes de recàrrega de vehicles elèctrics i en la implantació ordenada i correctament planificada d'aquests vehicles. Els nostres clients són empreses del sector de l'automoció, clients privats que necessiten un sistema de recàrrega domèstic o ajuntaments i administracions que requereixin d'un pla per al desenvolupament d'una mobilitat sostenible.

(F)

Veu el vehicle elèctric com un estímul de l'economia en el futur?
Sí. Per exemple reduir la importació de combustibles fòssils d'altres països ja és de per si un gran estímul per la nostra economia. La prova és que un descens puntual del preu del petroli, com el que estem vivim aquest mesos, provoca la recuperació del PIB en un 2%, per tant, em pregunto: per què no reduïm la nostra dependència a llarg termini i així potenciem indefinidament la nostra economia? Està clar que som massa dependents dels combustibles fòssils i que cal emprendre iniciatives per deixar de ser-ho. Aquí ens hi juguem molt. La creació d'una nova indústria basada en la mobilitat sostenible és una gran oportunitat de país, doncs a diferència del petroli, les matèries primeres per a la fabricació de sistemes de bateries d'última generació, estan més ben distribuïts per tot el planeta.

Com es comporta el cotxe elèctric en l'àmbit de la competició? 
El comportament dels cotxes elèctrics en la competició és en general molt bo perquè la seva eficiència mecànica (a prop del 90%), els fa molt eficaços. Cal millorar aspectes com el pes de les bateries i el temps de recàrrega per aconseguir que siguin, no únicament igual de competitius que els cotxes fòssils, sinó millors, com ja passa a petita escala amb els cotxes elèctrics de modelisme, on el pes de la bateria ja ha trobat l'equilibri de competitivitat. Al final amb l'escala real passarà igual: quan tinguis les mateixes o millors prestacions amb un elèctric que amb un fòssil, es deixarà de tenir manies sobre l'atractiu dels sorolls i les olors de benzina. Ho veurem.

Les curses són la millor plataforma publicitària per estimular l'ús del vehicle elèctric?
Sí, les curses de cotxes, com qualsevol esport, són un gran aparador que arriba a molts sectors de la societat, especialment als més joves. Crec que cal promocionar més les competicions amb vehicles sostenibles. Són la garantia de que les noves generacions ens vulguin imitar adquirint cotxes sostenibles i els nous valors que representen

(F)

Creu que el dia que el vehicle elèctric sigui hegemònic veurem un altre tipus de conducció? Fins a quin punt el conductor "elèctric" pot ser un conductor diferent?  I, si és així, diferent en quin sentit?
Segur que serà diferent perquè conduir un cotxe elèctric et fa ser més conscient de l'energia que consumeixes. Cal pensar que l'indicador de consum és l'element principal al panell, així com el nivell d'eficiència de la teva conducció. La suavitat de conducció i l'absència de soroll també ajuda a conduir d'una manera més relaxada.

I com poden canviar les ciutats?  Els municipis en són prou conscients dels beneficis d'estimular aquest nou tipus de mobilitat?
La ciutats canviaran molt! Per posar un exemple, vostè recorda quan es fumava als avions, als bars, a les oficines? Doncs a les ciutats passarà una mica el mateix però a gran escala i els beneficis són més del que es poden percebre a simple vista, perquè malauradament ens hem acostumat a viure sota un núvol tòxic. La millora en qualitat de vida serà evident, ja que d'entrada millorarem la qualitat d'aire, un problema que provoca més de 500 mil morts prematures a Europa, costos sanitaris astronòmics, i pèrdua de qualitat en el conservació del nostre patrimoni arquitectònic ara malmès pel fum, i la pluja àcida, la contaminació dels rius i aqüífers per escorrentia superficial de contaminants, etc...

Els municipis són conscients de tot això, però cal legislar decididament per provocar el canvi. Un petit cost inicial pot revertir en un benefici col·lectiu incalculable.

El vehicle híbrid és el principal amic o el principal competidor del VE? 
Jo diria que el principal enemic perquè la propulsió d'aquests models depèn majoritàriament del motor de combustió fòssil. La propulsió d'un cotxe o transport en general ha de ser la més eficient possible, i aquí el motor elèctric no té rival. Ara bé, models com els range extended (autonomia estesa) o propulsats per combustibles menys contaminats com el GNV o l'hidrogen, actuant com a subsistemes energètics al motor elèctric, poden ser uns grans aliats del que jo anomeno "la transició cap a la electrificació global".

(F)

Vostè deu haver parlat amb els grans fabricants d'automòbils. Quin lloc ocupa el VE en els seus grans plans estratègics?

La industria treballa intensament per disposar de la millor tecnologia possible en VE. Cap fabricant es vol quedar a la cua tecnològicament, ara bé, hi ha marques que presenten models per simplement "estar presents" o per fer baixar la mitjana d'emissions de la seva llista de productes. Per sort, hi ha altres fabricants importants que han apostat molt per aquesta tecnologia i ho demostren amb la seva oferta. Un tercer grup té desenvolupada la tecnologia i espera que nosaltres, els consumidors, els donem motius per impulsar la fabricació a gran escala. Ara més que mai el consumidor té el poder per decidir sobre el que té futur i el que no. Per tant, la velocitat d'implantació d'aquests vehicles, al contrari del que molta gent es pensa, depèn de nosaltres.

A nivell social, ens falten més debats públics per posar damunt la taula la mobilitat elèctrica? En aquest sentit, com valora la celebració d'un fòrum com Ecotendències?

A Catalunya, el nivell de debat i de fòrums de coneixement i divulgació d'aquesta tecnologia és molt alt, sobretot en comparació a la resta de l'estat. D'exemples n'hi ha molts, entre ells el Fòrum Ecotendències, i d'altres com Expoelèctric-Formula-E, Smart City Expo, EVS-27, LIVE Barcelona. Cal destacar també associacions con Volt-tour, que promouen molt activament els valors d'aquesta tecnologia. Fòrums com Ecotendències ajuden a seguir amb aquesta tasca de divulgació i donar a conèixer aquesta tecnologia que tant ens pot aportar a nivell de societat.

En l'esport del motor, a Catalunya s'ha promogut el primer campionat d'Europa de vehicles elèctrics i Ecoeficients, les EcoSèries, del què tinc l'honor de ser tricampió (2012 a 2014), una de les cites importants d'aquest campionat és l'EcoRallyRACC, que el 2015 serà puntuable pel nou campionat d'Espanya d'EcoRally.

Etiquetes: 

Relacionats

Butlletí