Un projecte d’Aprenentatge Servei per fomentar la prevenció de residus a Taradell

16/06/2022 - 10:18

Alumnes de 3r d’ESO de l’Institut de Taradell participen a la primera edició del projecte Avancem cap al residu Zero, del Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat, amb el suport de la Diputació de Barcelona.

El curs 2021-22 el Servei d’educació ambiental de la Mancomunitat, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha iniciat el nou projecte Avancem cap al residu zero, una proposta d’Aprenentatge Servei (APS) ambiental en l’àmbit de la prevenció dels residus destinada a alumnat de secundària.

Els projectes d’APS són propostes educatives que combinen processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on els participants aprenen a treballar en necessitats reals de l'entorn amb la finalitat de millorar-lo creant aliances amb entitats del territori.

Avancem cap al residu zero s’emmarca en el Pla Supramunicipal de Prevenció de Residus municipals de la Mancomunitat i dona protagonisme als joves i a les entitats del territori. El projecte inclou el treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible 4, 11, 12, 13 i 17 i té per objectius:

  • Aproximar l’alumnat als problemes i necessitats reals del seu municipi en relació a la generació i gestió de residus.
  • Capacitar l’alumnat per dur a terme accions de millora, sensibilització i mobilització de la ciutadania per fomentar una gestió de residus que es basi en la reducció, la reparació, la reutilització i la recuperació.
  • Sensibilitzar l’alumnat sobre models de consum més responsables per fer front a la situació actual d’emergència climàtica global. Aprendre a reutilitzar i donar una segona vida a materials com roba, fusta i material esportiu.
  • Potenciar el treball en xarxa i la creació d’aliances amb diversos agents de l’entorn proper que afavoreixen la prevenció de residus.

El projecte s’ha fet gràcies al treball conjunt entre tots els agents implicats i s’ha desenvolupat en tres fases.

Primer la preparació. De setembre a desembre del 2021 es va fer el treball previ. Per una banda, es va organitzar una jornada de treball amb el professorat dels centres educatius per recollir les seves propostes, interessos i necessitats i, per l’altra, es van fer trobades amb diverses entitats per seleccionar serveis que s’adaptessin a les seves necessitats i en els quals l’alumnat pogués participar. A principi de febrer es va presentar el dossier definitiu del projecte.

En la fase de desenvolupament, de març a maig del 2022, s’ha portat a terme la primera edició del projecte a mode de prova pilot. Hi han participat un total de deu joves de 3r d’ESO de l’Institut de Taradell, que l’han inclòs dins la matèria de Servei Comunitari. Han fet sessions d’aprenentatge per contextualitzar el tema dels residus i conèixer les entitats de prop, i sessions de realització dels serveis, amb un total aproximat d’unes 10 hores fora de l’horari lectiu. S’ha comptat amb l’acompanyament i monitoratge de l’empresa Viladraueducació.com.

Finalment, el tancament, el 31 de maig a l’Institut de Taradell es va fer la cloenda del projecte i l’acte de reconeixement. L’alumnat participant va explicar el procés seguit i els resultats obtinguts i va fer entrega del material recollit a les entitats. A l’acte hi van assistir representants de les entitats i de totes les parts implicades al projecte i es va fer entrega de diplomes i un petit berenar.  

Els serveis que s’han dut a terme en aquesta primera edició del projecte han estat tres.

Recollida de roba amb la col·laboració de l’Associació Tapís. Les joves primer van conèixer l’entitat i el seu projecte d’inserció laboral El fil, que consta de la recollida de roba, el triatge al taller i la venda de segona mà a la botiga. Després van dissenyar una petita campanya de comunicació i van recollir roba a l’escola Sant Genís i Santa Agnès de Taradell, la van triar i classificar i la van entregar a l’entitat perquè la pugui vendre.

Recollida de joguines amb la col·laboració de la Fundació Areté. Les joves primer van conèixer l’entitat i el seu projecte d’economia social i sostenible, amb els serveis de fusteria i Areté Segona Mà, entre altres. Després van dissenyar una petita campanya de comunicació i van recollir joguines a les escoles Les Pinediques de Taradell i Jacint Verdaguer de Santa Eugènia de Berga, van triar les que estaven en bon estat i les van entregar a l’entitat perquè les puguin vendre. També van donar una segona vida a fustes sobrants de la fusteria convertint-les en jocs de construcció per educació infantil.

Recollida de pilotes de tennis i pàdel amb la col·laboració de la Fundació Vincles. Les joves van conèixer el projecte Segon servei, que té per objectiu allargar la vida útil de pilotes de tennis i/o pàdel dels centres esportius i distribuir-les a centres educatius perquè els donin un segon ús (manualitats, educació física, amortidor del soroll de taules i cadires...). van adequar uns contenidors reutilitzats de la Fundació Dr. Trueta per recollir pilotes a diferents clubs esportius i unes caixes per fer-ne la distribució.

El projecte d’APS Avancem cap al residu zero es presentarà el proper 7 de juliol com una bona pràctica al II Simposi Aprenentatge Servei Comunitari ambiental.  

El curs vinent es preveu que hi participin la resta de centres de secundària dels municipis mancomunats.


 

Municipis: 
OsonaTaradell

Relacionats

Article

Quina petjada de carboni produïm? L’alumnat del projecte “Escoles For Future! Complim la Llei 16/2017!” de l’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet ha analitzat la petjada de carboni a l’institut. L’anàlisi és part del treball en conscienciació ambiental que duu a terme el programa Escoles for Future que ha treballat ACPP junt amb l’Institut Les Vinyes durant aquest curs escolar 2021-2022.

Article
 

Més de 600 alumnes de 12 centres educatius de la ciutat han visitat el riu Llobregat en el marc de la celebració del Dia de l’Aigua. L’activitat s’emmarca en les accions que desenvolupen les escoles i instituts que formen part de la xarxa L’H Escoles Sostenible i el Padrins del Riu.

Article

Una cinquantena d’alumnes dels instituts Montserrat Miró, La Ribera, La Ferreria i La Salle han realitzat accions directes amb l’objectiu de millorar la biodiversitat del municipi i motivar la conscienciació sobre l’emergència climàtica entre el col·lectiu jove.

Butlletí