Font: Ajuntament de Vic

Durant el mes de maig s’ha fet una prova pilot de l’activitat amb un grup d’alumnes de l’IES Vic. El projecte és impulsat amb el suport de la Diputació de Barcelona i un recurs pedagògic desenvolupat per l’entitat ambiental ADEFFA (Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona).
L’Ajuntament de Vic, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha impulsat un projecte d’Aprenentatge i Servei (ApS) ambiental vinculat a l’espai natural dels aiguamolls de les Casasses, amb l’objectiu de sensibilitzar i implicar la ciutadania en la conservació d’aquest entorn de gran valor ecològic.
Aquest projecte s’emmarca en les actuacions de restauració del bosc de ribera i la creació dels aiguamolls de les Casasses, executades entre els anys 2022 i 2023 en una zona fins ara abandonada i poc conservada. Amb aquestes actuacions, l’espai ha iniciat la seva transformació cap a un ecosistema aquàtic continental amb un alt potencial en biodiversitat.
Actualment, l’Ajuntament de Vic i el Grup de Naturalistes d’Osona (GNO) treballen en l’elaboració d’un nou conveni de custòdia del territori que estableixi un marc de col·laboració per a la gestió i preservació de l’espai.
El projecte d’ApS ha estat dissenyat amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona, a través del seu Catàleg de Serveis, i desenvolupat per l’entitat ambiental ADEFFA (Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona), amb seu a Santa Maria de Merlès i amb una àmplia trajectòria en la conservació d’ecosistemes i l’educació ambiental.
El projecte s’ha dut a terme en col·laboració amb l’IES Vic, on un grup d’alumnes de 1r d’ESO ha participat en una prova pilot. La iniciativa s’ha dividit en dues fases de 10 hores cadascuna: una primera fase d’aprenentatge, en què l’alumnat ha adquirit coneixements sobre el valor ambiental de les Casasses, la biodiversitat, les amenaces als ecosistemes i les actituds responsables; i una segona fase de servei comunitari, durant la qual els estudiants han aplicat aquests coneixements sobre el terreny.
Durant la fase de servei, els alumnes han realitzat diverses actuacions pràctiques a l’espai natural, com el seguiment de la vegetació de ribera – en concret, dels verns plantats durant la restauració –, analítiques fisicoquímiques de l’aigua, estudis de flora i fauna, i el control d’espècies invasores com la Phytolacca americana. A més, han creat una campanya ambiental per conscienciar la resta d’alumnat del centre sobre la importància de conservar aquest espai.
Un cop finalitzat el projecte, es realitzarà una sessió de valoració amb el professorat, l’alumnat, l’entitat ADEFFA i els tècnics municipals per incorporar millores al document pedagògic definitiu.
El projecte ha estat dissenyat per ser replicat per altres centres educatius de forma autònoma. Per aquest motiu, tots els recursos pedagògics, materials i la guia didàctica estaran disponibles telemàticament a les webs d’ADEFFA, l’Ajuntament de Vic i la Diputació de Barcelona. A més, el material també s’inclourà com a recurs del Programa Educatiu de Medi Ambient de l’Ajuntament de Vic.
Amb aquesta iniciativa, Vic continua avançant en la protecció i posada en valor dels seus espais naturals, implicant la comunitat educativa i fomentant el compromís ciutadà envers la sostenibilitat.