Escoles For Future! comparteix a Cardedeu bones pràctiques per fer front a l’emergència climàtica

Font: La Clara Comunicació

14/06/2022 - 08:00

 

Joves de L’Hospitalet, Barcelona i Cardedeu han analitzat els seus hàbits de consum i la gestió de residus per elaborar propostes de millora. La trobada forma part del projecte de dos anys de durada impulsat per Tarpuna i l’ACPP amb el finançament de la Diputació de Barcelona.

Tres instituts de secundària de la província de Barcelona estan treballant l’emergència climàtica a l’aula i en petits grups impulsors amb l’objectiu d’elaborar alternatives en el consum i la gestió dels residus que siguin més respectuoses amb el planeta des d’un enfoc de corresponsabilitat local-global. Així, amb el projecte Escoles for Future!, han aprofundit en conceptes clau i, després d’una anàlisi del seu entorn, han elaborat un seguit de bones pràctiques que han compartit per aprendre mútuament durant una jornada al municipi de Cardedeu, que ha reunit a una seixantena de participants.

Algunes de les propostes que més ha sorprès ha estat la del projecte d'eco delegades de Cardedeu, una comissió d’emergència climàtica a l’Institut Manuel Raspall. Alguns dels objectius que aquest grup de nois i noies han assolit durant aquest curs escolar ha estat “reduir residus d’embolcalls i envasos al centre, i deixar d’utilitzar el paper d’alumini al centre” tal com han explicat. El col·lectiu també s’ha reunit amb l’Ajuntament per parlar sobre mobilitat i ha aconseguit que des del centre “s’hagin comprat contenidors per reciclar”.

No només han participat els nois i noies de l’Institut Manuel Raspall de Cardedeu. A la trobada també han assistit els joves de l’Institut Santa Eulàlia de L’Hospitalet i l’Institut Dr. Puigvert de Barcelona que també, a partir
de la feina a l’aula, han traslladat els aprenentatges tant a casa seva com a les respectives comunitats veïnals i/o escoles. Tot l’alumnat participant coincidia en el desig de “fer una trobada més gran que reuneixi iniciatives de
projectes escolars en matèria de medi ambient d’arreu de Catalunya
”.

Pel que fa als alumnes de l’Hospitalet i Barcelona han posat en comú la seva manera de treballar el projecte, a través de la realització d’auditories tant als casa seva com a la seva comunitat de veïns, i en alguns casos arriben
al barri per tal d’establir millores en els seus hàbits de consum i/o comportaments, o els mapatges del funcionament de la recollida selectiva als barris. De fet, mitjançant les auditories realitzades s’ha vist una millorat la gestió i separació dels residus i del compromís per a implicar-se en accions per la justícia climàtica.

La Carolina Pascual, tècnica del projecte per part de l’Assemblea de Cooperació Per la Pau, ha valorat la jornada “molt positivament” i destaca que “ha servit per connectar realitats de la província de Barcelona molt diferenciades”.

 

Sobre Escoles for Future!

Aquesta jornada entre els centres participants forma part del projecte Escoles For Future! està duent a terme ACPP en cogestió amb la cooperativa Tarpuna en diferents centres educatius de Catalunya, entre els quals els
que es reuniran a Cardedeu. Les activitats engloben tallers sobre reciclatge, reutilització, separació i conscienciació ambiental, així com elaboració de materials comunicatius per a fer difusió del projecte. Escoles For Future! vol ampliar els coneixements de les comunitats educatives de la província de Barcelona sobre els efectes adversos del canvi climàtic i els seus impactes diferenciats al nord i al sud global, dotar d’eines per a l’anàlisi crítica dels hàbits de consum i de la gestió de residus així com l’elaboració d’un seguit de bones pràctiques per aplicar en el seu entorn.

En una primera etapa del projecte, a través de la metodologia d’Aprenentatge i Servei (APS), s’han enfortit els coneixements en matèria de justícia ambiental. Desprès, l’alumnat ha posat en pràctica els coneixements
generats amb l’elaboració de processos d’auditoria de la gestió de residus a les llars i a les comunitats veïnals, en combinació amb plans de millora elaborats de manera col·laborativa pel mateix alumnat. En una segona etapa, es crearan tres grups motors que, amb la implicació d’agents i entitats de cada territori, realitzaran una intervenció per cocrear actuacions de reducció de la petjada ecològica i els impactes mediambientals amb la recerca i l’anàlisi d’experiències d’èxit i bones pràctiques globals. D’aquesta manera les comunitats educatives situades a la província de Barcelona demostren una corresponsabilitat amb els països del sud global, els quals, tenen una major exposició al risc de canvi climàtic i són qui pateixen més les conseqüències adverses del canvi climàtic.

El projecte està co-gestionat per l’Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP) i per Tarpuna SCCL. ACPP és una ONG independent, progressista i laica amb més de vint-i-cinc anys d’experiència en projectes. En l’àmbit de l’educació per la justícia global ha desenvolupat diversos projectes en temàtiques com interculturalitat, educació per la pau, diversitat afectivosexual i de gènere, economia social i solidària, entre d’altres.  Tarpuna és una cooperativa d’iniciativa social i sense ànim de lucre. La seva finalitat és donar resposta a les necessitats socials de l'entorn, especialment les de les persones més afectades per les desigualtats econòmiques i socials.


 

Categories: 

Relacionats

Article

Vuit centres educatius de L’Hospitalet Llobregat participen en la IX Marató RE-M de l’Energia.​

Article

Publicats els resultats de la sisena edició d’aquesta campanya de conscienciació i bones pràctiques per a l’estalvi d’energia i aigua i la reducció d’emissions de l’Ajuntament de Barcelona.

Article

L’Ajuntament de Mollet del Vallès ha habilitat a l’escola Cal Músic un nou refugi bioclimàtic, que s’afegeix al primer creat al municipi, a l’escola Joan Salvat Papasseit. Els refugis bioclimàtics representen un espai d’alimentació per a espècies beneficioses, generant un hàbitat amb un equilibri ecosistèmic

Butlletí