'The making of'... o com es va fer aquest producte?

Sostenible.cat
12/10/2009 - 00:00

Contribuir al desenvolupament sostenible de la societat i incrementar la competitivitat de les empreses no són elements oposats, sinó totalment complementaris. La innovació sostenible en el món dels productes és una aposta de futur. Cal el recolzament d'empreses, de governs i de ciutadans... Quina responsabilitat tenim cadascú de nosaltres? Dissenyadors i empreses ja han començat a treballar.

En la cinquena edició del Premi 2009 "Disseny per al Reciclatge: producte reciclat/reciclable", organitzat pel Centre Català del Reciclatge de l'Agència de Residus de Catalunya el passat mes de juny, es van lliurar quatre premis i diverses mencions en les categories de: producte, projecte, estratègia i material. Uns mesos després ADI-FAD i l'Agència de Residus de Catalunya ens conviden a conèixer el "making of" d'alguns dels premiats i aprendre del seu procés de concepció, fabricació, comercialització i ús posterior pels consumidors.

Separador de carril bici  ZEBRA (Curro Claret, empresa: Zicla). Guanyador en la Categoria de Productes.

Reflexió prèvia al producte: Cal separar les bicis en un carril respecte els vehicles i els vianants, tot i que la solució més òptima seria que això succeís de manera natural, basada en el respecte mutu. Però fins que la nostra societat sigui prou madura en aquest aspecte, hem de buscar solucions com el separador de carril bici ZEBRA, que donin més seguretat al ciclista, ara encara massa vulnerable.

Concepte: Element visible, adaptable, segur, de materials reciclats (residus de cable elèctric triturat, concretament PVC amb restes de polietilè i cautxú) i molt resistents.

Futur: Bona resposta de les administracions públiques, tant a nivell tècnic com econòmic; i tant a Catalunya com en altres indrets d'Espanya (Bilbao, Menorca, Sevilla...).

Compromís: Zicla es compromet a recollir aquelles peces que es facin malbé per reciclar-les de nou.

Col.lecció de viatge ECOALF 1.O (Javier Goyeneche, empresa: Fun & Basics). Menció especial en la Categoria de Productes.

Reflexió prèvia al producte: Cal crear una marca que suposi una innovació en teixits ecològics, que s'adapti al món de la moda i que resulti assequible.

Concepte: Fins el moment, es coneixen dos teixits ecològics: el provinent del cotó i el resultant del reciclatge de residus. Concretament en aquest darrer sector, els percentatges de reciclatge aconseguits fins ara són molt baixos, així que l'èxit ha estat aconseguir un teixit 100% reciclat i 100% reciclable (a partir d'EPO, suports amb anhidrid de carboni i aigua).

Futur: En novembre de 2009 es presentaran 8 teixits Ecoalf, 4 provinents del reciclatge d'ampolles de plàstic; i 4 del reciclatge de xarxa de pescador. D'altra banda, a partir d'aliances d'aquesta marca s'arribarà a una tercera generació de materials que possibilitaran el tancament del cercle de la reciclabilitat (hi haurà l'opció de retornar una peça de roba gastada a la botiga original, per tal de tornar a ser reciclada per fabricar una nova peça de roba; obtenint a més un descompte en qualsevol nova compra).

Comunicació: les etiquetes d'aquests teixits mostraran d'on provenen de manera molt visual. Això ajudarà al consumidor final a incorporar criteris ambientals en la seva compra.

Compostador urbà COMBOX (Eugeni Castejón, empresa Compostadores). Menció especial en la Categoria de Productes.

Reflexió prèvia al producte: En cada llar es poden compostar fins a mitja o una tona de residus orgànics a l'any, xifra considerable. Cal aprofitar, doncs, aquest potencial i facilitar a l'usuari final l'ús d'un compostador cassolà. "Els límits els poses tu", ja que la gran adaptabilitat d'aquest compostador cassolà possibilita la seva instal·lació en escenaris molt diversos: des de petits balcons fins a grans jardins.

Concepte: Adaptabilitat, eficiència en el transport, embalatge amb una bossa reutilitzable per a la recollida de fulles de jardí o altres possibles usos, disseny personalitzat, fabricació local, disseny global i detallista, material provinent de sacs de runa, de plàstic d'hivernacles i dels envasos del contenidor groc.

Futur: Combox Barcelona, un disseny molt representatiu de la capital catalana. I a partir d'ara, ja es comença a exportar aquest producte.

Comunicació: per cada Combox fabricat en comparació amb qualsevol altre compostador s'han estalviat 138 kg de CO2. El màrqueting i la comunicació són eines potents que empreses com Compostadores utilitza per informar sobre els seus productes, així com dels seus comportaments, beneficis, etc. per tal de formar i conscienciar el mercat comprador.

Ecoaparcament per a bicicletes PAL (Josep Novell, empresa: Estudi Novell-Puig Design). Guanyador en la Categoria de Projectes.

Reflexió prèvia al producte: A partir d'un benchmarking d'aparcaments de bicicletes i de models de bicicletes, s'arriba al disseny d'un bloc de plàstic premsat.

Concepte: Monolit monomaterial i que dificulta el robatori de les bicicletes; essent a més multifunció (evitar el pas de vehicles, possibilitat de lligar bicicletes, etc.).

Futur: encara no s'ha pogut fabricar, de moment és un prototip.

De reflexions inicials i conceptes com els anteriors han sorgit productes que estan aconseguint molt bons resultats i que poden arribar a ser tan competitius com d'altres del mercat, tant en termes de comportament, com d'estètica, de preu, de funcionalitat, etc.

El mercat dels productes sostenibles (oferta i demanda) és cada vegada més gran. L'objectiu dels empresaris és fer productes sostenibles que no tinguin l'aspecte tradicional dels productes ecològics, sinó que siguin productes contemporanis i totalment integrats en el mercat.

--
Més informació: Consulteu l'especial ECOdissenys de Sostenible.cat

Notícia relacionada: Entregats els Premis Disseny per al Reciclatge 2009

Relacionats

Article

Un teixit reciclat per a roba laboral, un envàs de productes de neteja i una defensa de moll intel·ligent guanyen el Premi Catalunya d'Ecodisseny

Acte
28/09/2023 - 19:00
Museu Disseny Hub de Barcelona

Butlletí