Educació i societat sostenible a València

Periodista i activista ambiental.
12/04/2006 - 00:00
La Federació Escola Valenciana, moviment educatiu per la llengua, ha organitzat un congrés que sota el lema Escola valenciana i societat sostenible reunirà a València, la primera setmana de desembre, en l'anomenat pont de la Constitució, a totes les iniciatives i les persones interesades en debatre sobre l'educació sostenible. La preparació del congrés ha anat precedida de cursos, itineraris i presentacions plenes de vitalitat. Els anteriors congresos es van dedicar al model lingüístic, els valors i la globalització.[ ... el text continua després del requadre ]

Sendes i carenes Retre homenatge a Enric Valor (1911-2000), escriptor, mestre i activista divulgador, és l'objectiu de d'una exposicióde 15 plafons, amb textos molt breus, cites literals procedents de les seves rondalles i els seus escrits sobre el paisatge i la geografia que les va inspirar, i que es podrà veure al IV congrés. Enric Valor va publicar, des de 1950 i 1976, un total de 36 rondalles. Van ser els pitjors anys de la llengua, prohibida i silenciada en tota manifestació culta, quan es desarrelava a les grans ciutats i s'interrompia la transmissió de la llengua de pares a fills i s'estenia el monolingüisme espanyol. J.B
El IV congrés reflexionarà sobre la sostenibilitat des d'un punt de vista global, 'perquè -en paraules dels organitzadors- una societat sostenible és aquella que té cura del medi ambient però també de l'educació, la cultura, la llengua i la democràcia participativa'. Durant els mesos d'octubre a desembre, Escola Valenciana ha realitzat actes pre congrés, de caràcter més social, amb les universitats valencianes on han destacat els itineraris, les exposicions als Jardí Botànic de València, els cursos d'extensió universitària, i la publicació del Llibre Verd del territori valencià. La primera setmana de desembre, els dies 5, 6, 7 i 8 se celebra el IV congrés, de caràcter més educatiu on desenes d'escoles i especialistes exposaran i debatran al voltant de l'educació sostenible. Una part fonamental del IV congrés són les ponències marc i les comunicacions d'experiències escolars dutes a terme per escoles i altres entitats. En els quatre dies s'exposaran 22 comunicacions sobre temes tant diversos com l'implantació de l'Agenda 21 escolar a Ontinyent, l'apadrinament del barranc de l'Encantada, la Rambla de la Puça, innovació en valors, el soroll a l'escola... Cada quatre anys, Escola Valenciana celebra el seu congrés. Aquestes celebracions naixen de la necessitat de reflexionar sobre l'estat de l'educació, entenent-la com a una part de la societat i, en aquest sentit, plantejar nous reptes davant els problemes als que s'ha d'enfrontar dia a dia com educadors i membres d'una comunitat que comporta una manera de veure el món i d'entendre la vida, bé sigui a través de la nostra llengua, bé sigui a través dels costums. Així, amb els congressos es pretén constituir un punt de referència en el camí d'assolir una escola valenciana de qualitat. L'escola valenciana és per definició una escola arrelada a l'entorn, el medi natural, cultural i social que l'envolta. Per tant, conèixer aquest medi és imprescindible per tal de desenvolupar la tasca renovadora que l'escola exigeix. [ ... el text continua després del requadre ]
El llibre verd del territori valencià Setze especialistes desenvolupen un treball acadèmic, rigorós i educatiu, en 240 pàgines, sobre la deriva territorial valenciana, una alarmant situació, paradigma de la societat insostenible del segle XXI. Capítols dedicats a l'aigua, els boscos, els espais protegits, la degradació del sòl, els riscos naturals, les energies, l'economia i l'ecoeficiència energètica, l'agricultura, el turisme, l'espai rural, les infraestructures contra el territori, la ciutat sostenible... resumeixen el temari del llibre que ha rebut valoracions molt positives. A més, la Federació Escola Valenciana ha presentat el llibre a la Conselleria de Territori i als partits polítics mitjançant entrevistes amb els seus dirigents. S'ha d'entendre l'aparició d'aquesta obra col·lectiva com una expressió de la preocupació i la voluntat d'intervenció dels moviments socials, a les portes d'unes eleccions davant les quals l'esquerra concurrirà reunida en dues plataformes: la socialista i la que reuneix a Esquerra Unida, el Bloc Nacionalista Valencià i Els Verds. La unió de les dues pots provocar un canvi polític de direcció. A hores d'ara el govern valencià està en mans del Partit Popular. J.B.
Ningú no ignora que en l'actualitat estan produint-se uns canvis accelerats (socials, econòmics, polítics i culturals) que impliquen tots els àmbits de la societat. Pel que fa a l'àmbit del territori, els canvis suposen en molts casos la destrucció irreversible amb greus conseqüències per a la preservació del medi i la conservació del patrimoni natural. És per això que per poder educar en els principis i els valors de l'Escola Valenciana pretén, i que totes les propostes curriculars contenen, s'esdevé necessari un coneixement i una reflexió profunda sobre la situació actual i d'un futur immediat del nostre país. D'altra banda, la interrelació entre medi i llengua és un fet constatable que fa que quan s'empobreix el medi que ens envolta i la relació de les persones amb el seu medi, s'empobreix també el llenguatge que designa i expressa aquestes relacions. Per a l'Escola Valenciana, que fa de la pròpia llengua un vehicle d'ús i eina de treball, mantenir la riquesa lèxica i expressiva és un objectiu educatiu que va més enllà del propi món escolar perquè abasta a tota la societat. A més, si perdem patrimoni valencià, deixem de ser el que som, deixem de ser en part valencians.

Relacionats

Butlletí