L'ordenança de la discòrdia (per Salvador Fuentes)

Tècnic expert en mobilitat sostenible
21/09/2007 - 00:00
Finalment, ha arribat el dia, i des del dilluns, la policia local ja multa als ciclistes de Barcelona per l'incompliment de l'ordenança de circulació i vehicles. Ara, els usuaris de la bicicleta som tractats per alguns vianants com a delinqüents en potència i pel carrer afloren una bona colla de vianants espontanis, bel·ligerants amb les bicicletes i disposats a increpar al ciclista encara que compleixi al peu de lletra amb l'ordenança. El cert és que s'ha instal·lat en la via pública un ambient de crispació i enfrontament. I sembla que l'ordenança en té la culpa. Al legislador no se li pot demanar que sàpiga de què legisla, és a dir, que hagi anat alguna vegada en bicicleta per Barcelona, però als qui l'assessoren, si. Sé que va haver-hi debat per l'aprovació de l'ordenança i que aquests va ser controvertit. Però la modificació de l'ordenança no es pot basar a partir de la perspectiva de la gestió de la mobilitat dels vehicles motoritzats. Equiparar una bicicleta a la resta de vehicles a motor és, al meu parer, una bajanada. Malgrat que apareguin noticies dient que col·lectius de vianants i ciclistes defensen l'ordenança de la bici (veure, aquí), està clar que no tothom hi està d'acord. Per exemple, l'associació Amics de la bici la rebutja plenament i han rodat una sèrie de vídeos que il·lustren la impossibilitat d'aplicació de la norma. És provable que calgués una norma atès l'increment de ciclistes en els darrers anys, per no dir en els darrers mesos, però calia que la seva aplicabilitat domines el sentit comú. I en l'esmentada ordenança, aquest és un dels aspectes que es troba a faltar Haig de dir que de moment qui està posant sentit comú és la policia local que està actuant amb prudència i correcció, però el mal ja està fet i ara els usuaris de la via pública estan més dividits. La ciutat de Barcelona, que va ser modèlica a l''inventar-se' l'any 1998 el pacte de mobilitat en el qual els diferents usuaris de la via pública concertaven acords per millorar la mobilitat, ara veu amb tristesa que l'esperit del pacte està molt dividit i que l'ordenança ha enverinat i allunyat els diferents usuaris de la via pública Queda molta feina a fer per part de l'ajuntament. De moment, només s'ha notat l'esforç en fer més aparcaments de bicicletes, però que hi ha de més carrils bicis? Quan es pensa fer el carril bici del carrer Urgell (i aquest és només un exemple!), on ara es juguen la vida tants ciclistes? Es demana calma i paciència, però és necessari un més ampli consens per tal d'aconseguir que els usuaris de la via pública puguin utilitzar tots els modes de transport en les condicions adequades per tal de pacificar la convivència Més informació, aquí.
Tècnic del Servei de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona

Relacionats

Butlletí