Font: Ajuntament de Mollet del Vallès i Mollet Visió
El nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que gira entorn a 3 eixos basats en la mobilitat sostenible i el model de ciutat.
L’Ajuntament de Mollet de Vallès ha aprovat inicialment el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) que és el full de ruta de les polítiques de mobilitat a Mollet per als pròxims sis anys. El document recull els principals reptes que s’han d’abordar els anys vinents i determina tres objectius: Fomentar la mobilitat activa i segura, potenciar el transport públic i pacificar el trànsit per millorar la circulació rodada.
Mollet del Vallès ja disposava d’un PMUS 2014-2020 que ha permès desenvolupar les polítiques de mobilitat sostenible durant els darrers anys. S’han executat la majoria de les actuacions previstes i era necessari un nou PMUS amb un horitzó temporal fixat l’any 2030.
El nou document parteix de la diagnosi de l’anterior Pla, actualitzant i concretant noves línies d’actuació que tenen com a base de la mobilitat el vianant i fa èmfasi en mesures de transport públic i pacificació del trànsit per millorar la circulació rodada. Basat en un ampli estudi de diagnosi de la mobilitat, el PMUS proposa 35 actuacions a realitzar durant el seu període de vigència.
Per aconseguir-ho, el pla ha treballat a l'entorn de 4 grans eixos que estan relacionats entre si:
- Desplaçaments a peu
- La mobilitat en bicicleta
- Ús del transport públic
- Ús del vehicle privat
Desplaçaments a peu
El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) defineix quatre àmbits d’actuació per tal de fomentar i millorar la mobilitat a peu i fer-la més segura, més accessible i atractiva. El document destaca que un 80% dels desplaçaments urbans es fan a peu. Les principals actuacions en aquest àmbit són:
- Millora de l’amplada útil de les voreres
- Adaptació dels passos de vianants i fer-los accessibles. En aquest sentit, ja s’han adaptat prop de 200 guals distribuïts entre vies principals i secundàries de la ciutat finançat amb els fons Next Generation.
- Manteniment i millora dels camins escolars
- Millora i senyalització d’itineraris de vianants
La mobilitat en bicicleta
L’ús de la bicicleta per als desplaçaments dins de la ciutat representa prop d’1%. Mollet compta amb una xarxa ciclista de 12 quilòmetres i de 36 punts d’aparcaments de bicicleta i d’un bicibox tancat.
La proposta del PMUS per tal de millorar els desplaçaments en bicicleta són:
Ampliar la xarxa ciclista o pedalable urbana. En aquest sentit, ja han finalitzat les obres d’implementació d’un carril bici segregat a l’Avinguda Rivoli (en el tram entre el carrer Sabadell i l’accés a l’aparcament del camp de futbol municipal dels Germans Gonzalvo).
- Millora i ampliació dels aparcaments de bicicletes.
- Millora de la connexió amb bicicleta amb altres municipis veïns.
La mobilitat en transport públic
Representa el 2% de la mobilitat urbana, però un 45% dels molletans i les molletanes fan ús del transport públic per desplaçar-se fora de Mollet. Per tal de millorar el transport públic com al mode amb major potencial de captació d’usuaris de vehicle privat el document destaca, entre d’altres:
- Millores d’accessibilitat i d’il·luminació a les parades, tant delbus urbà com de les línies interurbanes.
- Actualització de l' L1 i la posada en marxa de l' L2.
Ús del vehicle privat
Un 18% dels desplaçaments per Mollet es fan en vehicle privat i un 45% dels molletans fan servir el cotxe per desplaçar-se fora de la ciutat.
El nou PMUS proposa un seguit d’actuacions per tal de pacificar el trànsit i consolidar Mollet com a Ciutat 30:
- Estudiar canvis de sentit de circulació per tal de millorar la mobilitat rodada.
- Instal·lar elements verticals reductors de velocitat.
- Realitzar un pla d’aparcaments per estudiar totes les possibilitats d’aparcaments de la ciutat per un ús més ordenat i un millor aprofitament.
- Regulació de l’aparcament a la via pública
- Gestió de les zones de càrrega i descàrrega
El regidor de Mobilitat i Transport Urbà, Juanjo Baños González, ha agraït “ la participació ciutadana i dels grups municipals. El nou PMUS s’ha redactat amb la participació de la ciutadania, s’han fet recorreguts a peu i en bicicleta per la ciutat, així com sessions informatives i de debat obertes a la ciutadania, als agents i a entitats vinculades amb la mobilitat”. El regidor també ha afegit que "a partir d’ara s’anirà fent seguiment del compliment del Pla i de les actuacions amb trobades anuals, grups motors i sessions de treball”.
El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) s’ha aprovat amb els vots favorables del PSC, Ara Mollet-ERC-EUIA, Mollet en Comú Podem, Junts per Catalunya Mollet i l’abtenció de PP i Vox.