Més de 300 municipis adherits a la Setmana Europea de la Mobilitat

Font: Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona

24/09/2025 - 10:31

Un total de 307 municipis catalans s’han inscrit a la Setmana Europea de la Mobilitat (SEM), que s'ha celebrat del 16 al 22 de setembre arreu del continent per promoure hàbits de mobilitat sostenibles, segurs i saludables.

La xifra actual ja suposa un 84% del total de municipis adherits de tot l’estat espanyol, un fet que demostra la implicació de Catalunya en les polítiques de mobilitat sostenible.

El tema d’aquesta edició ha estat Mobilitat per a tothom i el lema és ‘Combina i mou-te!’. L’objectiu és posar el focus en garantir un sistema de transport accessible per a tothom, que sigui segur, sostenible, assequible i inclusiu. Es tracta també d’assegurar la igualtat d’oportunitats, de manera que l’accés al transport públic no es vegi condicionat per factors com el nivell d’ingressos, el lloc de residència, el gènere o les capacitats individuals.

 

Prop de 460 activitats

Els pobles i ciutats adherits es comprometen a celebrar al llarg de la setmana diferents activitats per al foment de la mobilitat sostenible. Els municipis inscrits han organitzat 459 activitats, de les quals, 79 han estat bicicletades, 97 caminades i 102 han estat celebracions del Dia sense cotxes, que s'ha fet el 22 de setembre i que consisteix a tancar el pas dels vehicles privats en els emplaçaments que es determinin.

Un total de 144 ajuntaments han realitzat mesures permanents de mobilitat sostenible, com ara carrils bici, camins escolars o la conversió de carrers en zones de vianants.

La Generalitat de Catalunya  organitza de nou l’activitat ‘Quin soroll que fem’ a les ciutats de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona. Les persones participants han escollit dos punts de la ciutat per mesurar el nombre de decibels amb un sonòmetre. Després podran plantejar mesures per reduir el soroll. Com cada any, s'ha posat a la disposició dels ajuntaments un catàleg amb indicacions per portar a terme activitats durant la SEM, amb previsions econòmiques, recursos necessaris, recomanacions i propostes per a fer-ne difusió.

 

Mou-te i respira

Per altra banda, un any més la Diputació de Barcelona hi ha posat al servei dels ens locals un catàleg de recursos, i el programa d’educació ambiental Mou-te i respira! 

Mou-te i respira! promou la mobilitat a peu i en bicicleta per millorar la salut i la qualitat de l’aire. El programa s’estructura al voltant de l’exposició Respira!, i ofereix un desplegament d’activitats i accions complementàries a l’ens local visitat. Va més enllà de la Setmana de la Mobilitat i desenvolupa accions tot l’any, que es podran sol·licitar a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona 2025. 

Enguany el programa visita Mollet del Vallès, Bigues i Riells, Sabadell, Granollers i la Vall del Ges i Bisaura i inclou visites teatralitzades, les activitats Pedala i respira i Mesurem la contaminació i dues novetats d’aquest curs 2025/26: el joc de gran format Mou-te per un aire net i el projecte d’aprenentatge servei ItinerAires.  

Al marge, més de 30 ens locals han rebut el suport de recursos com ara Quin soroll fem? Quin aire respirem?, Pedala i respira, Pedala amb energia. Inspecció tècnica de bicicletes, el joc Mou-te i Respira!, Fes la teva cistella i la Gimcana d’habilitat + Circuit infantil. 

 


 

Relacionats

Notícia

En el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, la Diputació de Barcelona, juntament amb l’AMB, l’ATM, la Generalitat de Catalunya i l’AMBTU, ha organitzat una jornada que ha comptat amb la participació de responsables de mobilitat dels ens locals, de les diferents administracions i d’empreses del sector. Els eixos que han centrat la trobada han estat la mobilitat activa i els reptes de futur del transport públic.

Notícia

Badalona ha celebrat un any més la Fira de la Mobilitat, una proposta emmarcada en la Setmana de la Mobilitat que té lloc del 16 al 27 de setembre. 

Notícia

Viladecans s'ha sumat a la Setmana Europea de la Mobilitat, que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables amb la Bicicletada Popular 2025.

Butlletí